جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ بهمن ۸, یکشنبه

احمد بهزاد

از: دانشنامه‌ی آریانا

احمد بهزاد


فهرست مندرجات
اعضای پارلمان افغانستانافغان‌ستیزان

احمدشاه بهزاد (به انگلیسی: Ahmad Behzad) (زاده‌ی ۱۳۵۳ خ)، سیاست‌مدار، نماینده مردم هرات در دوره‌های پانزدهم و شانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان، و از اعضای شورای عالی جنبش روشنایی می‌باشد.


زندگی‌نامه
احمد بهزاد

احمدشاه بهزاد فرزند محمدناصر، در سال ۱۳۵۳ خورشیدی، در یک خانواده‌ی شیعه از قوم هزاره، در شهر هرات زاده شد. گفته می‌شود که در رشته‌ی علوم انسانی (علوم بشری) تحصیل کرده و در این رشته مدرک دیپلوم دارد. وی به‌طور مستمر مشغول فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی حزبی در داخل و خارج کشور بوده و در جمهوری اسلامی ایران، تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فعالیت می‌پرداخت. ادعا می‌شود او از مؤسسین انجمن دانش آموزان مهاجر افغانستان در شهر مشهد و از مؤسسین انجمن ژورنالیستان شورای متخصصان هرات است، و هم‌چنین مسئول امور سیاسی و فرهنگی دانشجویان افغان در آذربایجان بود و نیز مدتی به‌عنوان خبرنگار در رادیوی اروپای آزاد (رادیوی آزادی) کار می‌کرد.

او در دوره‌های پانزدهم و شانزدهم مجلس نمایندگان (ولسی جرگه) افغانستان، نماینده مردم هرات انتخاب شد و نائب دوم این مجلس بود. پارلمان افغانستان در ۲۱ حمل ۱۳۹۶ مصوبه‌ای را در خصوص اصول وظایف داخلی پارلمان افغانستان به تصویب رساند که در نتیجه آن اگر نماینده‌ای ۲۰ روز به‌طور مداوم در جلسات عمومی مجلس حضور نداشته باشد، عضویت آن لغو و امتیازات مربوط به نمایندگی پارلمان از او سلب می‌شود. بنابراین، در ۲۳ حمل همان‌سال، عضویت احمد بهزاد همراه با پروین درانی، فرشته احمدی و بشیر احمد تهینج - بر اساس فقره دوم ماده ۷۳ اصول وظایف داخلی در مورد تدابیر انظباطی مجلس - در پارلمان به‌دلیل داشتن غیبت طولانی تعلیق شد. عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان در این مورد گفت: «ما مجبور هستیم تدابیر انظباطی اصول وظایف داخلی را تطبیق کنیم؛ زیرا وکلا، قانون، نیاز مردم و شرایط اسفبار کشور را در نظر نمی‌گیرند و غیابت پیوسته آنان سبب شده که مجلس در مورد آجنداهای که مربوط به ملت است، نتواند تصمیم‌گیری کند».

احمد بهزاد در کنار محمد بهمن‌زاده رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در مشهد

جالب‌تر این‌که این نماینده‌ی پارلمان افغانستان، اصولاً خود را افغان نمی‌داند. او خود می‌گوید: «من افغان نیستم، اگر در پیشانی‌ام كه افغان بنویسند نخواهم افغان شد»؛ «شما که به صد کتاب هم بنویسید، که من افغان هستم، من هویت افغان‌بودن را قبول ندارم.»

احمد بهزاد، هم‌چنین عضو شورای عالی جنبش روشنایی است. فعالان این جنبش عمدتاً هزاره هستند که در ۲۷ ثور ۱۳۹۵، برای نخستین‌بار دست به اعتراض علیه تغییر بدون موجه مسیر انتقالی برق ترکمنستان از بامیان به سالنگ و تبعیض قومیتی و ناعدالتی توسط دولت وحدت ملی زدند.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

احمد بهزاد، از ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ی آزاد
احمد بهزاد، وبگاه رسمی شورای ملی دولت جمهوری اسلامی افغانستان.
همان‌جا
همان‌جا
همان‌جا
احمد بهزاد، از ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ی آزاد
وظایف چهار عضو مجلس به تعلیق درآمد، خبرگزاری جمهور - چهارشنبه ۲۳ حمل ۱۳۹۶
همان‌جا
احمد بهزاد: من افغان نیستم، یوتیوپ
احمد بهزاد، از ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ی آزاد؛ و نیز: احمد بهزاد، وبگاه رسمی شورای ملی دولت جمهوری اسلامی افغانستان.
جنبش روشنایی، از ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ی آزاد


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها

ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ی آزاد
وبگاه رسمی شورای ملی دولت جمهوری اسلامی افغانستان
وب‌سایت خبرگزاری جمهور
وب‌گاه یوتیوپ


[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...