جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ بهمن ۱۴, شنبه

فروشگاه بزرگ فاینست

از: دانشنامه‌ی آریانا

فروشگاه فاینست


فهرست مندرجات
بازاریابیفروشگاه‌های کابل

فروشگاه فاینست (به انگلیسی: Finest Supermarket)، یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای در کابل است که در سرک (خیابان) ۱۵ وزیر محمداکبرخان موقعیت دارد. فروشگاه‌های فاینست بخش پرچون‌فروشی یا خرده‌فروشی (Retail) گروه‌ی سرمایه‌گذاری اس ام ان (SMN) می‌باشند، که مجموعه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای مصرفی یا به سخن دیگر، اولین حلقه‌ای از پرچون‌فروشی‌ها در سطح افغانستان هستند و در نظر دارند تا تجارت خویش را به همه نقاط افغانستان گسترش دهند.


موقعیت جغرافیایی

فروشگاه بزرگ فاینست، یکی از شیک‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای فاینست در شهر کابل است که در سرک (خیابان) ۱۵ وزیر محمداکبرخان قرار دارد. در این فروشگاه تولیدات کشورهای مختلف جهان، به مشتریان افغان و خارجی عرضه می‌شود.


پیشینه‌ی تاریخی
نشان فروشگاه فاینست

پس از سال ۲۰۰۲، سید منصور نادری، رئیس و مسؤول عملیاتی گروه سرمایه‌گذاری اس ام ان، به کشور بازگشت تا از پیشرفت و رشد بخش (انکشاف سکتور) خصوصی در افغانستان حمایت نماید. هدف او این بود تا فرصت‌های کاری را افزایش دهد، برنامه‌های توسعه مهارت‌ها را ترویج نماید، اجناس و خدمات باکیفیت در سطح جهانی و به‌علاوه جدیدترین تکنولوژی را به افغانستان معرفی کند.

اندیشه‌ی برپایی فاینست، به‌عنوان یک فروشگاه بزرگ که در آن هر نوع تولیدات داخلی و بین‌‌المللی عرضه شود، توسط مهندس (انجنیر) محمدهاشم الف، شكل گرفت. وی نيز معاون گروه سرمایه‌گذاری اس ام ان و یکی از بازرگانان مشهور افغانی و دارنده‌ی چندین فروشگاه مشابه فاینست در کانادا است.

وی به آرزوهای منصور نادری شکل بخشید تا این‌که مؤفق به ایجاد برند تجاری فاینست، زیر نظارت خود در افغانستان شد. فروشگاه بزرگ فاینست وزیراکبرخان در شهر کابل، نخستین فروشگاه‌ از مجموعه‌ای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر افغانستان بود، که در سال ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد.

روز جمعه، ۸ دلو (بهمن) ۱۳۸۹ خورشیدی (۲۸ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی)، در این فروشگاه انفجار روی داد، که چندین کشته و زخمی به‌جا گذاشت. در این رویداد، که قربانیان آن را کودکان، زنان و اتباع خارجی شامل بودند، خانم حمیده برمکی فعال حقوق زن و استاد دانشگاه کابل با تمام اعضای خانواده‌اش به‌قتل رسید. مسوولیت این حمله را هم طالبان و هم حزب اسلامی به‌عهده گرفتند. حزب اسلامی ادعا کرد که یک تن از افراد آنان به‌هدف قتل کارمندان شرکت امنیتی بلک واتر این حمله‌ی انتحاری را در سوپر مارکیت فاینست انجام داده است.

لطف‌الله مشعل گفت که حمله‌کننده‌ی فروشگاه فاینست از سوی شبکه‌ی حقانی هدایت می‌شده و قصد حمله بر دو شهروند فرانسوی را داشته است. او افزود: «برای انتحاری گفته شده بود که در فروشگاه فاینست دو نفر از دیپلمات‌های فرانسوی در داخل هستند این‌ها وارد فاینست می‌شوند و شعیب نام انتحار می‌کند و همکارانش به میرانشاه گزارش می‌دهند که کار خود را اجرا کرده‌ایم.»

اما، به‌گفته‌ی لطف‌الله مشعل، سخنگوی ریاست امنیت ملی، که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، عاملان این حمله انتحاری، دو نفر به‌نام‌های محمد خان ۳۳ ساله و طالب جان ۴۵ ساله، باشندگان شهرستان خاک‌جبار ولایت کابل بودند، که پس از این حمله، محمد جان توسط نیروهای ریاست امنیت ملی شناسایی و دستگیر شد. محمد خان در جریان تحقیقات به‌جرم خویش اعتراف کرد که «توسط شخص طالب جان، محبوس در زندان پلچرخی به گروه تروریستی سراج‌الدین حقانی جذب گردید و در هر ۱۵ روز به بهانه‌ی پایوازی نزد طالب جان می‌رفت و برای پیشبرد برنامه‌های انتحاری در شهر کابل هدایت اخذ می‌نمود.» او افزود: «در جریان سفر خود به کشور پاکستان با اسامیان هر یک شاولی، سیدآجان، تراب استانکزی و بدرالدین حقانی در میرامشاه پاکستان ملاقات نمود و به‌دستور آن‌ها یک فرد انتحاری به‌نام محمدشعیب ۲۱ ساله باشنده‌ی اصلی میرامشاه کشور پاکستان را از طریق ولایت خوست جهت پیشبرد حملات انتحاری به شهر کابل آورد.»

این دو به‌مدت دو روز در هتل خوست‌وال واقع در ناحیه‌ی هشتم شهر كابل اقامت گزیدند و سپس، در ۸ دلو، محمد جان، «فرد انتحاری (محمدشعیب) را با واسکت انتحاری ملبس ساخت و او را، به‌منظور انجام حمله انتحاری بالای دو نفر از اتباع کشور فرانسه، به سرک پانزده وزیر محمداکبر خان برد و شعیب در داخل فروشگاه فاینست حمله انتحاری را انجام داد.»


شعب دیگر

فروشگاه‌های فاینست، در مجموع در شهر کابل ۴ شعبه عمده دارد، که بیش از ۴۰۰ نفر در آن مشغول کار هستند. این فروشگاه‌ها در شهرنو: در چهارراهی حاجی یعقوب، مقابل سیتی کامپیوتر پلازا، نزدیک مسجد حنظله، در کارته سه: در سرای غزنی، پل سرخ کابل، در کارته پروان: نزدیک دبیرستان نادریه، و در وزیر محمداکبر خان: سرک ۱۵ قرار دارند.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ اقتصاد │ بازاریابی │ خرده‌فروشی