جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ بهمن ۱۶, دوشنبه

نیکولا تسلا

از: دانشنامه‌ی آریانا

نیکولا تسلا


فهرست مندرجات
دانشمندان جهانمخترعان

نیکولا تسلا (به انگلیسی: Nikola Tesla) (زاده‌ی ۱۸۵٦ م - درگذشته‌ی ۱۹۴۳ م)، مخترع، مهندس برق و مهندس مکانیک صربی‌الاصل آمریکایی است، که بیش‌تر به‌دلیل سهمش در طراحی سیستم نوین برق‌رسانی براساس جریان متناوب (AC) شناخته می‌شود.


زندگی‌نامه
نیکولا تسلا

نیکولا تسلا، در دهم ژوئیه سال ۱۸۵۶ میلادی، در روستای سمیلجان، در‌ امپراتوری اتریش - مجارستان و در منطقه‌ی صربستان فعلی یا کرواسی کنونی، در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. پدر او، میلوتین تسلا (Milutin Tesla)، یک کشیش ارتدوکس بود و مادرش، دوکا تسلا (نام خانوادگی اصلیش Mandić) که پدر وی نیز یک کشیش ارتدوکس بود، در ساخت لوازم‌آلات خانگی، تجهیزات مکانیکی و به‌خاطر سپردن اشعار حماسی صربستانی استعداد داشت. گفته می‌شود، نیکولا هیچ‌گاه از تحصیلات رسمی برخوردار نشد و حافظه‌ی قوی و توانایی‌های خلاقانه‌ی خود را مدیون صفات ژنتیکی و تأثیرات رفتاری مادرش می‌دانست. در حالی‌که در جای دیگر گفته شده است که تسلا، تحصیلات خود را در رشته‌ی برق و فیزیک در دانشگاه‌های پراگ و ‌گراتس به پایان رساند.

پس از آن، او در سال ۱۸۸۴ به آمریکا مهاجرت کرد در ۳۰ ژوئیه ۱۸۹۱ به تابعیت رسمی ایالات متحده آمریکا پذیرفته شد. وی نخست مدتی در نیویورک زندگی کرد و در آن‌جا دوستانی همچون جرج وستینگ‌هواس پیدا کرد و‌ به استخدام توماس ادیسون درآمد و برای او کارهای مهندسی انجام می‌داد. اندکی پس از کار با ادیسون، و در پی اختلاف با او بر سر مسئله‌ی جریان DC و AC که به جنگ جریان‌ها معروف شد، از شرکت ادیسون استعفا داد و شرکت خود را تاسیس نمود. وی اولین مدافع حقوق انرژی مجانی برای عموم مردم بود.

درباره‌ی اختلاف بین نیکولا تسلا و توماس ادیسون آمده: زمانی‌که تسلا برای ادیسون به‌کار پرداخت، در ابتدا مسئول شد تا طرح جریان مستقیم ادیسون را که ایرادات فراوانی داشت اصلاح کند. در ادامه طرح جریان غیرمستقیم خود را با ادیسون مطرح کرد ولی با مخالفت ادیسون روبه‌رو شد. ادیسون به او پیشنهاد مبلغی را برای پاداش اصلاح طرح جریان مستقیم داد، ولی زمانی‌که اصلاحات را به ادیسون نشان داد و خواهان دریافت پاداش گردید، ادیسون زیر حرفش زد و بنابراین، او شرکت ادیسون را ترک کرد.[] ادیسون حاضر نبود به نظرات تسلا در مورد برق متناوب توجهی کند، و برق جریان مستقیم را برتر از جریان متناوب می‌دانست. ادیسون در اواخر عمر خود البته از این تصمیم خود سخت پشیمان گشت.[] تسلا در حالی نظریات برق جریان متناوب چند فازهٔ خود را تکمیل کرد که در کانال‌ها برای ادیسون بیل می‌زد.[]

تسلا، در نهایت مدتی بعد به کلرادو اسپرینگز تغییر اقامت داد، و یک آزمایشگاه بزرگ برای خود تأسیس کرد و در سال ۱۸۸۸، طرحی نوین از موتور القایی را برای انجمن مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) معرفی کرد. وی از مخالفان نظریه‌ی نسبیت آلبرت انشتین بود. هم‌چنین او عقیده داشت که می‌توان الکتریسیته را به‌صورت بیسیم انتقال داد و در این راه سعی بسیار کرد اما موفق نشد.

او از اختلال وسواسی جبری رنج می‌برد، و به کبوترهای پارک مرکزی نیویورک علاقه وافری داشت. او هرگز ازدواج نکرد و با مارک توین دوستی نزدیکی داشت، و به گیاه‌خواری نیز علاقه‌مند بود.

با این‌که نیکولا تسلا، به ثروت فراوان دست یافت، اما تمام آن را صرف پژوهش علمی کرد. او در راه خدمت به بشریت از همه چیز خود گذشت. با این حال، در ۷ ژانویه سال ۱۹۴۳ و در حالی‌که ۸۷ سال داشت در فقر و تنگدستی و در هتلی در شهر نیویورک درگذشت.


اختراعات

شاید در سیر تاریخ بشر کمتر کسی دیده شود که به‌خاطر بشریت از مال و منافع خود بگذرد. اما نیکلا تسلا از جمله معدود این افراد بود. او در طول زندگی خود به رکورد ۷۰۰ اختراع رسید و خیلی از اختراعات خود را فاش نکرد تا آن‌ها به‌دست دولت‌ها و‌ افراد نامناسب نیافتد. بدون شک نیکلای تسلا یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان، مخترعان، مکتشفان و یکی از باهوش‌ترین افرادی است که تاکنون تاریخ به‌خود دیده است. پس درگذشت تسلا، آزمایشگاه وی را در حالی پیدا کردند که نیمی از اختراعات وی در آن‌لحظه ناپدید شده بودند. با این حال، هنوز پس از گذشت بیش از ۷۰ سال از مرگ وی، هم‌چنان تمام اختراعات وی در زندگی روزمره‌ی بشر استفاده می‌شوند و بخشی جداناپذیر از زندگی آن‌هاست.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...