جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ اسفند ۲۳, چهارشنبه

استیون هاوکینگ

از: دانشنامه‌ی آریانا

استیون هاوکینگ


فهرست مندرجات
دانشمندان جهانکیهان‌شناسان

استیون ویلیام هاوکینگ (به انگلیسی: Stephen William Hawking) (زاده‌ی ۱۹۴۲ م - درگذشته‌ی ۲۰۱۸ م)، فیزیکدان نظری (Theoretical physicist) و کیهان‌شناس (Cosmologist) برجسته بریتانیایی بود. او چندین آثار ارزشمند علمی نوشت و مدیریت تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری (Centre for Theoretical Cosmology) در دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) را به‌عهده داشت.

هاوکینگ، که فعالیت‌های علمی‌ او پیشینه‌ای بیش از چهل سال دارد و به‌مدت سی‌سال - از سال ۱۹۷۹ تا اول اکتبر ۲۰۰۹ - دارنده‌ی کرسی ریاضیات لوکاس بود، بیش‌تر به‌خاطر کارهایش در بخش کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی به‌ویژه در زمینه‌ی سیاه‌چاله، شناخته شده‌ است. کتاب «تاریخچه‌ی مختصر زمان» (A Brief History of Time) او که با رکوردی ۲۳۷ هفته‌ای به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب در بریتانیا ثبت شد، سبب شهرت او گردید. هم‌چنین، کتاب «طرح بزرگ» (The Grand Design) او که در اواخر سال ۲۰۱۰ به‌چاپ رسید، پس از چند روز به‌یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون تبدیل شد.

هاوکینگ، با وجود بیماری نورون حرکتی (Motor neuron disease) - این بیماری، به‌نام «بیماری عصبی حرکتی اسکلروز جانبی آمیوتروفیک» (Amyotrophic lateral sclerosis) نیز شناخته می‌شود - که فعالیت عادی و روزمره‌ی او را به‌شدت مختل می‌کرد و حتی سخن گفتن او را به استفاده از دستگاه ویژه‌ی صداساز تقلیل داده بود، به‌یکی از مشهورترین دانشمندان زمان خود تبدیل شد. از او به‌عنوان «سفیر دانش نزد افراد عادی» نام برده می‌شود زیرا یکی از مهم‌ترین عوامل شهرت او، تلاش موفقیت‌آمیز برای بازگویی مقولات علمی پیچیده به زبانی ساده و در نتیجه، قرار دادن آن‌ها در دسترس همگان بود.


زندگی‌نامه
استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ، در ۸ ژانویه‌ی ۱۹۴۲ میلادی، در روزهای جنگ جهانی دوم، از پدر و مادر بریتانیایی، به‌نام‌های فرانک و ایزابل هاوکینگ، در شهر دانشگاهی آکسفورد زاده شد. پدر و مادرش در هایگیت در شمال لندن می‌زیست. هنگام جنگ دوم جهانی، آن‌ها تصمیم گرفتند، به‌خاطر امنیت خود، پیش از به‌دنیا آمدن نوزادشان موقتاً لندن را ترک کنند و به آکسفورد بروند. روز تولد هاوکینگ مصادف بود با سالروز مرگ گالیله، که دقیقاً سیصد سال پیش از آن، در ۱٦۴۲ اتفاق افتاده بود. بنابر تصادفی دیگر، نیوتون نیز حدود همان روزها در همان‌سال به‌دنیا آمده بود.

هاوکینگ، در خانواده‌ای از طبقه متوسط، با زندگی ساده در خانه‌ای شلوغ و فرسوده اما مملو از کتاب، پرورش یافت که عادت به مطالعه را در او تقویت می‌کرد. پدرش زیست‌شناس و پزشک متخصص در بیماری‌های مناطق گرمسیری بود و به‌همین جهت نیمی از سال را به سفرهای پژوهشی در مناطق آفریقایی می‌گذراند. این غیبت‌های متوالی برای هاوکینگ چنان عادی شده بود که تصور می‌کرد همه پدرها چنین وضعی دارند. در عین حال غیبت‌های پدر نوعی استقلال عمل و اتکا به نفس در او ایجاد می‌کرد.

در سن هشت سالگی، هاوکینگ و خانواده‌اش به شهرستان اسقف‌نشینی کوچک و دلپذیر سنت آلبنز، که جای پرت و دورافتاده‌ای در ۳۲ کیلومتری شمال لندن بود، کوچیدند. پدرش در آن‌جا رییس بخش انگل‌شناسی انستیتو ملی پژوهش‌های پزشکی بود و او در آن‌ شهرستان به بهترین مدرسه‌ی محلی رفت و از همان آغاز، نبوغ خود را نشان داد. وی، از همان ایام کودکی به علم ریاضیات علاقه داشت و آرزوی دانشمند شدن را در سر می‌پروراند، اما در مدرسه یک شاگرد خودسر و به‌خصوص بدخط شناخته می‌شد. او هرگز خود را در محدوده‌ی کتاب‌های درسی مقید نمی‌کرد، بلکه چون با مطالعات آزاد سطح معلوماتش از کلاس بالاتر بود، همیشه سعی داشت در کتاب‌های درسی اشتباهاتی را یافته و با معلمان به جروبحث بپردازد.





فعالیت‌های پژوهشی

...


نظریات علمی



جوایز



آثار



نگارخانه



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...