جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ بهمن ۳, چهارشنبه

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان

از: دانشنامه‌ی آریانا

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

در سال ۱۳۹۸ خورشیدی

انتخابات ریاست‌جمهورینتایج انتخابات

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان (به انگلیسی: Afghanistan Presidential Election 2019)، چهارمین انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان است، که در ابتدا ۳۱ حمل (فروردین ماه) ۱۳۹۸، برای برگزاری آن، تعیین شده بود، اما بعد کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که این انتخابات با سه ماه تأخیر در ۲۹ سرطان (تیرماه) ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

روند ثبت‌نام برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، شنبه اول جدی (دی‌ماه) ۱۳۹۷ به‌صورت رسمی آغاز شد و مهلت ثبت‌نام، یک‌شنبه ۳۰ جدی پایان یافت و ۱۸ نفر به‌عنوان نامزد در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

قرار است فهرست ابتدایی نامزدهای انتخاباتی، در تاریخ ۱۶ دلو (بهمن‌ماه) ۱۳۹۷ خورشیدی و فهرست نهایی نیز بعد از رسیدگی به شکایت‌ها در ششم حمل (فروردین) ۱۳۹۸ خورشیدی منتشر شود.


شرایط نامزدهای ریاست‌جمهوری

براساس قانون اساسی افغانستان فردی که به ریاست‌جمهوری کاندید می‌شود، واجد شرایط آتی باید باشد:

    تبعه‌ی افغانستان، مسلمان و متولد از پدر و مادر افغان بوده و تابعیت کشور دیگری را نداشته باشد؛

    در روز کاندید شدن سن وی از چهل سال کمتر نباشد (سن کاندیدهای ریاست‌جمهوری باید دست‌کم ۴۰ سال باشد)؛

    از طرف دادگاه به ارتکاب جرایم ضد بشری، جنایت و یا حرمان (محروم) از حقوق مدنی محکوم نشده باشد.

    هیچ شخص نمی‌تواند بیش از دو دوره به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب گردد. حکم مندرج این ماده در مورد معاونین رئیس‌جمهور نیز تطبیق می‌گردد.

و طبق قانون انتخابات در افغانستان هر فردی که مسلمان و بدون داشتن تابعیت کشور دیگر و سؤپیشنه‌ی کیفری و داشتن سن بالای چهل سال می‌تواند خود را نامزد کند. به‌منظور جلوگیری از کثرت نامزدی کسانی که به‌هیچ‌وجه امکان انتخاب‌شدن ندارند، هر فرد کاندید، هنگام ثبت‌نام باید فهرست ۱۰۰ هزاری نفر از بیست ولایت کشور که نامزدی وی را تأیید کند به‌همراه سپردن ضمانت مالی ۱ میلیون افغانی (۱۳۰ هزار دلاری) و معرفی دو معاون برای خود را ارائه کند. در ضمن، سپرده‌ی مالی نامزدی که کم‌تر از ده درصد کل آرأ را به‌دست آورد به او پس داده نمی‌شود.

شرایط ثبت‌نام برای کاندیدهای مستقل و کاندیدهایی که از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی معرفی می‌شوند، یکسان است به استثنای این‌که کاندیدهای که از سوی حزب سیاسی حمایت می‌شود، فرم شماره ۲ را نیز باید پُر کنند.

کاندیدهای که از سوی حزب سیاسی حمایت می‌شود کاندیدهای مستقل

۱- تذکره‌ی هویت کاندیدان ریاست‌جمهوری و معاونین رئیس‌جمهور که تصدیق ثبت‌نام در آن درج باشد و تثبیترکننده‌ی دین، افغان‌بودن و تاریخ دقیق تولد باشد (سن چهل‌سالگی را تکمیل کرده باشد).

۲- فورمه‌ی درخواست ثبت‌نام کاندیدان (فورمه‌ی ۱)؛

۳- فورمه‌ی حمایت حزب یا ائتلاف سیاسی (فورمه‌ی ۲)، در صورتی‌که کاندیدان از سوی حزب یا ائتلاف حمایت گردند؛

۴- در صورت لزوم استعفانامه‌ی کاندید از مقام رسمی‌اش؛

۵- فورمه‌ی معرفی نماینده‌ی ارتباطی کاندید (فورمه‌ی ۳)؛

۶- حلقه‌ی سی‌دی که حاوی اسامی، تذکره شماره‌ی تصدیق ثبت‌نام رأی‌دهی ۱۰۰۰۰۰ تن از حامیان کاندید (دو فیصد از بیست ولایت) می‌باشد؛

۷- نسخه‌های چاپی فهرست اسامی، تذکره و شماره‌های تصدیق ثبت‌نام رأی‌دهی و نشان انگشت ۱۰۰۰۰۰ تن از حامیان کاندید؛

۸- رسید بانکی مبنی بر تحویلی ۱۰۰۰۰۰۰ افغانی پول پیش‌شرط در حساب بانکی؛

۹- فورمه‌ی ثبت دارایی کاندید؛

۱۰- استعلام عدم محکومیت مطابق قانون از وزارت امور داخله کشور را تسلیم نماید؛

۱۱- استعلام صحی؛ و

۱۲- امضای تعهدنامه مبنی بر عدم فرماندهی و عضویت در گروه‌هایی مسلح غیرقانونی.

۱- تذکره‌ی هویت کاندیدان ریاست‌جمهوری و معاونین رئیس‌جمهور که تصدیق ثبت‌نام در آن درج باشد و تثبیترکننده‌ی دین، افغان‌بودن و تاریخ دقیق تولد باشد (سن چهل‌سالگی را تکمیل کرده باشد).

۲- فورمه‌ی درخواست ثبت‌نام کاندیدان (فورمه‌ی ۱)؛

۳- در صورت لزوم استعفانامه‌ی کاندید از مقام رسمی‌اش؛

۴- فورمه‌ی معرفی نماینده‌ی ارتباطی کاندید (فورمه‌ی ۳)؛

۵- حلقه‌ی سی‌دی که حاوی اسامی، تذکره شماره‌ی تصدیق ثبت‌نام رأی‌دهی ۱۰۰۰۰۰ تن از حامیان کاندید (دو فیصد از بیست ولایت) می‌باشد؛

۶- نسخه‌های چاپی فهرست اسامی، تذکره و شماره‌های تصدیق ثبت‌نام رأی‌دهی و نشان انگشت ۱۰۰۰۰۰ تن از حامیان کاندید؛

۷- رسید بانکی مبنی بر تحویلی ۱۰۰۰۰۰۰ افغانی پول پیش‌شرط در حساب بانکی؛

۸- فورمه‌ی ثبت دارایی کاندید؛

۹- استعلام عدم محکومیت مطابق قانون از وزارت امور داخله کشور را تسلیم نماید؛

۱۰- استعلام صحی؛ و

۱۱- امضای تعهدنامه مبنی بر عدم فرماندهی و عضویت در گروه‌هایی مسلح غیرقانونی.


نامزدها

به ترتیب حروف الفبا، افراد زیر به‌عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ثبت نام‌ کرده‌اند


جدول زمانی انتخابات

جدول زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان - برگرفته از سایت بی‌بی‌سی

در آغاز کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بود: «قرار است ثبت‌نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، در ۲۴ ماه قوس (آذر) ۱۳۹۷ شروع شود و انتخابات در ۳۱ حمل (فروردین) ۱۳۹۸ برگزار گردد.»[*]

در تقویم کمیسیون انتخابات آمده بود: «ثبت‌نام رای‌دهندگان از اول قوس تا آخر این ماه، بررسی معلومات نامزدان از ۲۵ قوس تا ۱۸ جدی، نشر فهرست نهایی نامزدان ۲۵ دلو، تولید برگه‌های رای‌دهی و دریافت مواد حساس توسط کمیسیون در دوم حوت و بسته‌بندی مواد حساس ۱ تا ۱۰ حمل انجام خواهد شد.» هم‌چنین براساس این تقویم، «نامزدان از ۲۷ دلو تا ۲۸ حمل حدود سه ماه فرصت داشتند تا به مبارزات انتخاباتی بپردازند. جمع‌بندی آرا پس از انتخابات از اول تا ۲۰ ثور، اعلام نتیجه ابتدایی در ۲۱ ثور و اعلام نتیجه نهایی نهم جوزا خرداد بایست صورت می‌گرفت و در صورتی که‌‎که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در دور اول مشخص نمی‌شد، در ۲۳ جوزا دور دوم انتخابات برگزار می‌گردید.» اما این تقویم تغییر کرد.

عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، نهم جدی ۱۳۹۷ در کابل اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور روز ۲۹ سرطان (تیر) برگزار خواهد شد.[*]

چند روز پیش از آن، رفیع‌الله بیدار، یکی از اعضای این کمیسیون گفته بود که هدف از تعویق انتخابات، «آوردن اصلاحات و بهترشدن امور انتخاباتی است که به‌کار و زمان بیش‌تری نیاز دارد». او افزوده بود که «کمیسیون مشورت‌های لازم را با طرف‌های دخیل آغاز کرده‌ و اکنون گفتگو با احزاب، نهادهای ناظر و نهادهای مدنی جریان دارد. نتیجه‌ی این دیدارها با حکومت افغانستان که تأمین‌کننده‌ی امکانات مالی و امنیتی انتخابات است، در میان گذاشته خواهد شد. هنوز هزینه برگزاری انتخابات تامین نشده اما امیدواری برای آن وجود دارد.»

با این‌حال، روند ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، اول جدی ۱۳۹۷، به‌صورت رسمی آغاز شد ولی در اولین روز کسی برای ثبت‌نام مراجعه نکرد. پس از گذشت چند هفته از آغاز ثبت‌نام نامزدان انتخابات، عبداللطیف پدرام به‌عنوان اولین نامزد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ثبت‌نام کرد. پدرام که از قوم تاجیک است، چندین‌بار علناً اعلام داشته است که «او افغان نیست» و در ضمن تابعیت افتخاری کشور تاجیکستان را نیز دارد. یکی از شرایط نامزدی در انتخابات این است که «نامزد تبعه افغانستان بوده و تابعیت دوگانه نداشته باشد» و طبق ماده‌ی ۴ قانون اساسی افغانستان: «ملت افغانستان عبارت است از تمام افرادی که تابعیت افغانستان را دارا باشند و بر هر فرد از افراد ملت افغانستان کلمه‌ی افغان اطلاق می‌شود.»

در آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی، ۳۰ جدی ۱۳۹۷، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و محمداشرف‌غنی رئیس‌جمهوری این کشور ثبت‌نام کردند. با ثبت‌نام این دو نفر، تعداد نامزد‌های انتخابات‌ریاست جمهوری افغانستان به ۱۶ نفر رسید.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سه ماه به تعویق افتاد، سایت فارسی بی‌بی‌سی: ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ - ۵ دی ۱۳۹۷.
آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان؛ در روز اول کسی مراجعه نکرد، سایت فارسی بی‌بی‌سی: ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ - ۱ دی ۱۳۹۷.
انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان؛ چه کسانی داوطلب ورود به ارگ شده‌اند، سایت فارسی بی‌بی‌سی: ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ - ۱ بهمن ۱۳۹۷.
همان.


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...