جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ اسفند ۳, جمعه

آدولف دابس

از: دانشنامه‌ی آریانا

آدولف دابس

روابط افغانستان و آمریکاسفیران آمریکا در افغانستان

آدولف سپایک دابس (به انگلیسی: Adolph Spike Dubs) (زاده‌ی ۱۹۲۰ م - درگذشته‌ی ۱۹۷۹ م)، دیپلمات آمریکایی که از ۱۳ مه سال ۱۹۷۸ تا زمان مرگش در ۱۴ فوریه سال ۱۹۷۹ میلادی، سفیر ایالات متحده آمریکا در افغانستان بود. او، در کابل توسط افراد ناشناسی ربوده و در جریان درگیری بین گروگان‌گیران و نیروهای امنیتی افغان کشته شد.


زندگی‌نامه
آدلف دابس

آدولف دابس، در ۴ اوت ۱۹۲۰ میلادی، در شیکاگو، بزرگ‌ترین شهر ایالت ایلینوی، به‌دنیا آمد. او در سال ۱۹۴۲، از کالج بلویت (Beloit College)، که یک دانشگاه خصوصی در بیلویت، ویسکانسین ایالات متحده آمریکا است، از رشته‌ی علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد. زمانی‌که دابس در بلویت دانشجو بود، همکلاسی‌های او نمی‌خواستند او را با نام «آدلف» که یادآور نام «آدلف هیتلر» (دشمن دیکتاتور) بود، صدا بزنند، از این‌رو، او را با نام «اسپایک» می‌خواندند، که تا آخر عمر با این نام نامیده می‌شد.

در جریان جنگ دوم جهانی، دابس در خدمت نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود. بعدها او در دانشگاه جرج‌تاون ادامه‌ی تحصیل داد و مطالعات خدمات خارجی (Foreign service studies) را در دانشگاه هاروارد و دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس به انجام رساند. پس از آن، به‌عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای به استخدام دفتر امور خارجه ایالات متحده آمریکا (United States Foreign Service) درآمد و در کشورهای آلمان، لیبریا، کانادا، یوگسلاوی و اتحاد جماهیر شوروی به خدمت پرداخت. به‌زودی او به‌عنوان یک کارشناس آمریکایی در امور شوروی تبدیل شد و به‌عنوان کاردار یا شارژ دافر (مأمور سیاسی ارشد) سفارت آمریکا در مسکو منصوب گردید.

پس از پیروزی کودتای هفتم ثور ۱۳۵۷ و روی‌کار آمدن رژیم هوادار شوروی در افغانستان، دولت آمریکا تصمیم گرفت آدولف دابس را به‌عنوان سفیر از مسکو به کابل بفرستد. وی در ۱۳ مه ۱۹۷۸، در کابل آغاز به‌کار کرد.

ساعت ۹ صبح، ۲۵ بهمن ۱۳۵۷ خورشیدی (۱۴ فوریه ۱۹۷۹ میلادی)، درست همان روزی‌که تصرف سفارت آمریکا و بحران گروگان‌گیری در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام خمینی آغاز شد، چهار نفر ناشناس در منطقه‌ی شهرنو کابل، نزدیک مرکز فرهنگی آمریکا در این شهر، خودروی شورلت لیموزین ضد گلوله‌ی دابس را - زمانی‌که او از اقامتگاه‌ی خود به‌سوی سفارت آمریکا در حال حرکت بود، متوقف کردند. آن‌ها در حالی‌که همه یا دست‌کم یکی از آن‌ها لباس پلیس افغانستان را بر تن داشت، با تهدید تپانچه به راننده سفیر دستور دادند که به‌سمت هتل کابل حرکت کند. ربایندگان، سفیر را به اتاق ۱۱۷ در طبقه‌ی اول انتقال دادند و از راننده سفیر خواستند که به سفارت برود و خبر آدم‌ربایی را به دیپلمات‌های آمریکایی اطلاع دهند. در این‌حال، نیروهای امنیتی بلافاصله هتل را محاصره کردند. سپس در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و آدم‌ربایان سفیر آمریکا کشته شد. اما هنوز مشخص نیست که دقیقاً کدام گروه به این کار دست زده و هدف چه بوده است.

دابس در آرامستان ملی آرلینگتون، که یک گورستان ملی و تاریخی در شهرستان‌ آرلینگتون ایالت ویرجینیا آمریکا می‌باشد، به‌خاک سپرده شده است.


مأموریت در افغانستان



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

علی حسینی، آدولف دابس، در کابل چگونه ربوده و کشته شد؟
رازق مأمون، ماجرای قتل سفیر امریکا در کابل


[] پی‌نوشت‌ها


از ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامه‌ی آزاد




















[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی.
ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامه‌ی آزاد




[] پيوند به بیرون

[۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ٦ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ تاریخ دیپلماسی │ تاریخ دیپلماسی آمریکا │ تاریخ دیپلماسی افغانستان │ روابط افغانستان و آمریکا │ سفیران آمریکا در افغانستان