جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ بهمن ۲۱, یکشنبه

شریف فایض

از: دانشنامه‌ی آریانا

شریف فایض


فهرست مندرجات
وزیران افغانستاناستادان دانشگاه

محمدشریف فایض (به انگلیسی: Mohammed Sharif Fayez) (زاده‌ی ۱۹۴٦ م - درگذشته‌ی ۲۰۱۹ م)، از شخصیت‌های علمی افغانستان و وزیر پیشین تحصیلات این کشور بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ میلادی بود، که در سال ۲۰۰۴، دانشگاه آمریکایی افغانستان (American University of Afghanistan) را در این کشور بنیاد نهاد.


زندگی‌نامه
دکتر شریف فایض

محمدشریف فایض، در سال ۱۹۴٦ میلادی، در روستای سیاوشان هرات در غرب افغانستان زاده شد. او پس از پایان دوره‌ی ابتدایی مدرسه در زادگاه‌ی خود، به کابل رفت و در دوره‌ی دبیرستان را در لیسه‌ی ابن‌سینای کابل به انجام رساند. سپس او از سال ۱۹٦٦ تا سال ۱۹۷۰ در دانشگاه کابل درس خواند و بعد بورسیه‌ی آمریکا گرفت و وارد دانشگاه کلمبیای آمریکا شد. پس از دریافت مدرک کارشناسی، از دانشگاه کلوریدای شمالی آمریکا مدرک کارشناسی ارشد را در رشته‌ی زبان انگلیسی به‌دست آورد و در سال ۱۹۷۸، به دریافت مدرک دکترای از دانشگاه آریزونا نیز نایل آمد.

فایض، پس از ختم تحصیل، به افغانستان بازگشت و در دانشگاه کابل به‌تدریس پرداخت. اما با اشغال افغانستان توسط نیروهای ارتش سرخ، کشور را ترک کرد و به ایران مهاجر شد. در آن‌جا مدت چهار سال در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس کرد و در سال ۱۹۸۴ به آمریکا رفت و تا دهه‌ی ۹۰ میلادی شغل آزاد داشت و به‌عنوان نویسند، خبرنگار و ترجمان در آمریکا به‌کار مشغول بود.

پس از سقوط امارت اسلامی گروه طالبان، در سال ۲۰۰۱، به‌عنوان نخستین وزیر تحصیلات عالی افغانستان منصوب شد و تا سال ۲۰۰۷، در این مقام خدمت کرد. او در سال ۲۰۰۴، دانشگاه آمریکایی افغانستان را پایه‌ریزی کرد و به‌عنوان رئیس هیات موسسان این دانشگاه - به‌مدت دو سال از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰٦ - تلاش‌های زیادی را برای رونق آن انجام داد. افزون بر این، در ایجاد دانشگاه تعلیم و تربیت استاد برهان‌الدین ربانی، در کابل و برپایی اولین دانشگاه در بامیان در مرکز افغانستان نیز تلاش نمود و هم‌زمان ساخت دانشگاه جدید هرات را هم آغاز کرد.

سرانجام دکتر شریف فایض، روز جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ خورشیدی، به‌سن ۷۳ سالگی در شهر کابل درگذشت؛ ولی تاکنون علت مرگ او اعلام نشده است. از او دو فرزند به‌جا مانده است.[*]


دیدگاه دیگران

به‌نوشته‌ی احمدولی مسعود، دکتر شریف فایض جلد دوم «افغانستان در مسیر تاریخ» را به تقاضای احمدشاه مسعود به انگلیسی ترجمه کرده بود. او می‌نویسد:

    شریف فایض را از دوره‌های مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی جهاد و مقاومت می‌شناسم. وقتی با دوست دیرینه‌ی‌مان آقای قوی کوشان با هفته‌نامه‌ی «امید» از اولین ژورنال معروف آزادی‌خواهان همکاری داشتیم، دکتر شریف فایض را از درون نبشته‌های وزین، پرمحتوا و ماندگارشان در حمایت از جهاد مردم افغانستان دریافتم.

    زمانی آمرصاحب برایم گفت: این خارجی‌ها دقیق تاریخ افغانستان را نمی‌دانند، اگر کسی را می‌شناسی که جلد دوم افغانستان در مسیر تاریخ را به انگلیسی ترجمه کند. با دکتر صاحب فایض که از جمله سرآمدان زبان و ادبیات انگلیسی نیز بود، تماس گرفتم و ایشان بلافاصله با همان روحیه‌ی بلند آزادی‌خواهانه، بدون هیچ تردید و چشم‌داشتی پذیرفت و شروع کرد به ترجمه‌ی تاریخ تا ختم آن. به‌زودی نسخه‌های کتاب را به‌چاپ رسانیدیم و به آدرس جمعی از علاقه‌مندان خارجی افغانستان فرستادیم.

    سال‌ها بعد دکتر شریف فایض را در میان بیش از ۳۰۰ شخصیت ملی، قلمی، فکری، فرهنگی و سیاسی به‌دعوت کنفرانس حمایت از مقاومت، در لندن دیدم. کنفرانسی که آمرصاحب شهید آن‌را «پلی میان روشنفکران و مجاهدین داخل افغانستان» خواند و دیدگاهش این بود تا از مسیر همین «پل» افغانستان را به مرحله‌ی جدید آن عبور بدهد.

    دکتر شریف فایض هرازگاهی به جلسات سیاسی و فرهنگی ما شرکت می‌کرد و همواره تأکید داشت که از کارتان به نسبت آمیزش سیاست و فرهنگ خوشم می‌آید.[*]

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، با ابراز همدردی با خانواده دکتر فایض، نوشته است: «او استاد فرهیخته‌ای بود که در روشنگری جامعه و آراسته‌ساختن نسل جوان به‌زیور علم و دانش، نقش به‌سزایی ایفا کرد. خدمات او قابل قدر بوده و مرگ او ضایعه بزرگ برای جامعه‌ی علمی کشور است.»[*]


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...