جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ شهریور ۳۰, شنبه

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ۱۳۹۸

از: دانشنامه‌ی آریانا

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

۱۳۹۸



انتخاباتانتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ۱۳۹۸ (به انگلیسی: 2019 Afghan presidential election)، چهارمین انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان است که در سال ۱۳۹۸ برگزار می‌شود. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری را ۶ میزان (مهر) ۱۳۹۸ اعلام کرده است. قرار بود که انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات مجلس نمایندگان در حوزه ولایت غزنی و انتخابات شوراهای ولایتی افغانستان برگزار شود اما بعدها کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که فقط قادر به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است. برای این انتخابات ۱۴۹ میلیون دلار بودجه تعیین شده‌ است و در آن ۱۸ تن خود را به‌عنوان نامزد ثبت نام کردنده‌اند. کارزار انتخاباتی ۶ اسد (مرداد) آغاز شد و تا ۴۸ ساعت قبل از روز برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.

۱۶ نامزد ثبت نام کردنده‌اند


روند برگزاری

برنامه‌ی زمان‌بندی انتخابات

برنامه‌ی زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان به شرح زیر است:

  • ۱ تا ۳۰ جدی ۱۳۹۷: ثبت نام نامزدهای ریاست‌جمهوری

  • ۱۶ جدی ۱۳۹۷: انتشار فهرست ابتدایی نامزدان ریاست‌جمهوری

  • ۱۶ دلو ۱۳۹۷ تا ۲ حمل ۱۳۹۸: اعتراض و استیناف‌خواهی راجع به فهرست ابتدایی نامزدان

  • ۴ ثور ۱۳۹۸: انتشار فهرست نهایی نامزدان ریاست‌جمهوری

  • ۶ اسد ۱۳۹۸ تا ۳ میزان ۱۳۹۸: دوره مبارزات انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری

  • ۶ میزان ۱۳۹۸: روز انتخابات

  • ۶ میزان ۱۳۹۸ تا ۷ میزان ۱۳۹۸: ثبت شکایات روز رأی‌دهی راجع به انتخابات ریاست‌جمهوری

  • ۲۷ میزان ۱۳۹۸: اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری

  • ۲۷ میزان ۱۳۹۸ تا ۲۹ میزان ۱۳۹۸: ثبت اعتراضات راجع به نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری

  • ۱۶ عقرب ۱۳۹۸: اعلان نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری

  • ۲ قوس ۱۳۹۸: دور دوم احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری.

کارزار انتخاباتی

کارزار انتخاباتی یا کمپین‌ تبلیغاتی (election campaign)، که عبارت است از مجموعه اقداماتی که یک نامزد انتخابات برای جلب نظر رأی‌دهندگان به‌عمل می‏‌آورد، در آن نامزدان از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنند:

کمپین‌ تبلیغاتی نامزدان انتخابات معمولاً از نصب تصاویر چند متری این نامزدان روی بیلبوردهای بزرگ تا پوسترهای کوچک در گوشه و کنار شهرها تا کوچه پس کوچه‌های روستاها در نقاط مختلف افغانستان آغاز می‌شود.

روی این پوسترها، تصویر، نشان و شعار این نامزدان برای معرفت مردم با آنان به نمایش گذاشته می‌شود؛ شعارهای متنوع برای جذب آرا. در مواردی حتی عکس یک نامزد می‌تواند جاذبه تبلیغاتی جهت ترغیب مردم برای تمرکز بیش‌تر در مورد برنامه‌های یک نامزد باشد.

نشست و سفرهای کمپینی به سایر نقاط افغانستان و نشر و پخش پیام‌های تبلیغاتی از طریق رسانه‌های همگانی به‌ویژه رسانه‌های تصویری و شبکه‌های اجتماعی به‌منظور ارائه‌ی اهداف و برنامه‌های انتخاباتی از دیگر شیوه‌های نامزدان برای کمپین انتخاباتی است.

شرایط کمپین انتخاباتی، بر اساس طرزالعمل کارزارهای انتخاباتی، به‌گونه‌ای است که نامزدان نباید به‌منظور کمپین برنامه‌هایی را برگزار کنند که نظم عامه را مختل بسازد.

هم‌چنین نامزدان نباید در جریان کارزار انتخاباتی به موضوعاتی که باعث برانگیختن احساسات - قومی، گروهی، مذهبی، زبانی، جنسیتی - و تحریک به خشونت می‌شود پرداخته یا در امور مبارزات انتخاباتی دیگر نامزدان مداخله کنند.

در طرزالعمل کارزار انتخاباتی آمده که که نامزدان نباید مواد تبلیغاتی‌شان را در تاسیسات دولتی نصب کنند و برای نصب و ترسیم مواد تبلیغاتی‌شان روی املاک خصوصی افراد، باید رضایت آنان را به‌دست آورند.

به اساس این طرزالعمل نامزدان نمی‌توانند از اتباع خارجی و نهادهای خارجی در فعالیت‌های مرتبط با مبارزات انتخاباتی دعوت کرده یا از کودکان برای پیشبرد برنامه‌های‌ انتخاباتی‌شان استفاده کنند.

به‌علاوه، نامزدان نمی‌توانند در جریان کارزارهای انتخاباتی از دولت‌های خارجی یا نمایندگی‌های سیاسی کشورهای خارجی در افغانستان مساعدت مالی یا معنوی دریافت کنند.

۴۸ ساعت قبل از شروع روز انتخابات «دوره‌ی سکوت» یا مهلت پایانی فعالیت‌های انتخاباتی تعیین شده است.

هزینه‌ی کارزار انتخاباتی

سقف تعیین‌شده هزینه‌ی کارزارهای انتخاباتی نامزدان ریاست‌جمهوری پیش‌رو در مقایسه با انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۴ افزایش بیش از ۴۴ برابر را نشان می‌دهد.

بر اساس طرزالعمل امور مالی کارزارهای انتخاباتی سقف هزینه‌ی دو ماه کارزار انتخاباتی برای هر نامزد ریاست‌جمهوری افغانستان حدود ۴۴۲ (حدود ۵ میلیون دلار) میلیون افغانی تعیین‌شده است. این رقم در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری حدود ۱۰ میلیون افغانی اعلام شده بود.

ذبیح‌الله سادات، سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان در مورد افزایش این رقم می‌گوید به‌دلیل پابند نبودن تعدادی از نامزدان به‌رقم تعیین‌شده در انتخابات پیشین، سقف هزینه‌ی کارزارها در انتخابات پیشرو بلند برده شده تا از تخطی جلوگیری صورت گیرد.

در همین‌حال کمیسیون انتخابات افغانستان گفته که برگزاری این انتخابات ۱۴۹ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که به‌گفته‌ی این کمیسیون ۹۰ میلیون دلار آن توسط دولت افغانستان و ۵۹ میلیون آن توسط نهادهای بین‌المللی تامین می‌شود.

این در حالی‌ است که در بعضی از کشورها، نامزد، شبکه‏‌ای از کارکنان داوطلب و حرفه‏‌ای را در گستره‌ی جغرافیایی معین سازمان‏دهی می‏‌کند تا از یک‌سو به جمع‌‏آوری کمک‌های مالی بپردازند و از سوی دیگر پایگاه‌هایی به‌عنوان روابط عمومی برای سازمان‏دهی اخبار و تبلیغات و نظرسنجی ایجاد کنند. در واقع، یک کارزار انتخاباتی را می‏‌توان به دو بخش تفکیک کرد: ۱- جمع‏‌آوری کمک‌های مردمی و گروه‌ها و سازمان‌های حمایت‌‏کننده‏؛ ۲- صرف هزینه‏‌های تبلیغات‏، نظرسنجی‏، و سفرهای نمایندگان‏.‏

ثبت‌نام رای‌دهندگان

بر اساس آمار کمیسیون انتخابات افغانستان در کل ۹،۶ میلیون نفر برای این انتخابات ثبت نام کردند. تازه‌ترین آمار این نهاد نشان ‌می‌دهد که در انتخابات گذشته پارلمانی ۹،۱ میلیون نفر ثبت‌نام کرده بودند.

حدود دو ماه قبل کمیسیون انتخابات روند ثبت‌نام تقویتی را به‌منظور ثبت‌نام افرادی که از این پروسه بازمانده بودند راه انداخت. این روند شامل حال کسانی می‌شد که تازه به افغانستان باز گشته بودند، سن هیجده سال را در روز انتخابات تکمیل می‌کنند، نام‌های‌شان در فهرست رای‌دهندگان قبلی درست درج نشده، از یک حوزه به حوزه‌ی دیگر نقل مکان کرده یا هم به‌حکم قانون از حقوق مدنی محروم شده بودند.

ذبیح‌الله سادات، سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید در این روند بیش از ۳۱۸ هزار نفر در ۳۳ ولایت افغانستان ثبت‌نام کرده‌اند. این رقم شامل ۱۹۷ هزار مرد، ۱۱۶ هزار زن و ۴ هزار کوچی است. هم‌چنین در ولایت غزنی بیش از ۲۴۵ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. از این میان بیش از ۱۵۵ هزار مرد، ۸۹ هزار زن و ۹۵۰ نفر کوچی هستند.


برگزاری انتخابات

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز ۶ میزان (مهر) ۱۳۹۸ علی‌رغم تهدیدات شدید امنیتی - در ۴۹۰۵ مرکز رای‌گیری - برگزار شد. این انتخابات ساعت هفت صبح به‌وقت کابل شروع شد و قرار بود تا ساعت سه بعد از ظهر ادامه داشته باشد، اما کمیسیون انتخابات افغانستان رای‌گیری را دو ساعت تمدید کرد. پس از پایان رای‌گیری، شمارش آرا در محل‌های رای‌گیری آغاز شد. نتیجه مقدماتی رسمی این انتخابات، براساس تقویم این کمیسیون قرار است تا سه هفته دیگر (۲۷ میزان) اعلام شود.

در این انتخابات سیزده نفر به رقابت پرداختند. در آغاز هیجده نفر نامزد بودند اما پنج نفر از نامزدها قبل از برگزاری انتخابات انصراف دادند. بیش از نه میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند، بیش از سی درصد آنان زنان هستند

بیش از پنج هزار مرکز و بیش از ۲۹ هزار محل رای‌دهی در سراسر افغانستان آماده پذیرش رای‌دهندگان است. به گفته کمیسیون انتخابات، احتمال دارد بیش از ۴۰۰ مرکز رای‌دهی به‌دلیل تهدیدهای امنیتی بسته بمانند.

بیش از ۶۰ نهاد از جمله ۱۰ نهاد بین‌المللی اعتبارنامه نظارت از انتخابات ریاست جمهوری را دریافت کرده‌اند. تعداد ناظران مربوط به نامزدان ۵۴۰ نفر اعلام شده است

محمداشرف غنی در نخستین سخنرانی‌اش پس از پایان انتخابات گفت مردم با رای‌دادن «تصویری از استقامت و مردم‌سالاری» را به نمایش و «همه به صدای جمهوریت لبیک» گفتند. رئیس‌جمهوری افغانستان هم‌چنین از کمیسیون‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر تشکر کرد و گفت در صورت مشاهده تخلف مردم باید از راه قانونی این تخلف‌ها را دنبال کنند. او از کمیسیون انتخابات خواست این شکایت‌ها را جدی بگیرد و با «بی‌طرفی و امانت‌داری کامل» عمل کند.

عبدالله عبدالله هنگام رای‌دهی از سهم‌گیری مردم در انتخابات تشکر کرد و از مقام‌های دولتی خواست در روند انتخابات دخالت نکنند.

با وجود تهدید طالبان به مختل‌کردن این روند، بسیاری برای رأی‌دادن به محل‌های رای‌گیری رفتند. حوا علم نورستانی در یک نشست خبری از «اشتراک وسیع» مردم در انتخابات سپاسگزاری کرد و افزود که به‌دلیل مشارکت گسترده این انتخابات را دو ساعت تمدید کرد. اما مولانا محمد عبداالله، عضو کمیسیون انتخابات افغانستان امروز در پایان روز انتخابات در نشست خبری گفت: «پایین‌بودن سطح مشارکت بنا به قانون سبب بی‌اعتبارشدن یا کم‌اعتبار شدن انتخابات نمی‌شود».


نتایج انتخابات



تخلف‌ها و اعتراض‌ها



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ٦ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠ ۲۱ ۲۲ ۲۳ ۲۴ ۲۵ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ ۳۰]

رده‌ها │ ...