جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ مهر ۸, دوشنبه

کهزاد، محمدیوسف

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[...][...]


محمديوسف کهزاد (زادۀ ۱٣٢۴ خ - )، نقاش، شاعر، نمايشنامه‌نويس و هنرپيشه معروف تياتر اهل افغانستان است

[] زندگی‌نامه

محمدیوسف کهزاد فرزند ميرزا محمدعلی[۱]، در سال ۱٣٢۴ خورشیدی (۱٩۳۵ ميلادى) در شهر کابل زاده شد[٢]. آموزش‌های دورۀ ابتدایی و متوسطه را در دبیرستان نجات (لیسه عالی امانی) به پایان برد[٣]. در سال ۱۹۵۴ میلادی وارد دانشگاه شد و تحصیلات دانشگاهی را در رشته ادبیات در دانشگاه کابل گذراند[۴]. پس از آن، دو سال خدمت سربازی را به انجام رسانید[۵].

یوسف کهزاد، فعالیت‌های هنری و ادبی خود را از دورانی که هنوز دانش‌آموز بود آغاز کرد. در همان زمـان در يک مسـابقه ادبـی که از طـرف رياسـت مسـتقل مطبوعـات برگـزار شـده بـود با سـرودن يک غـزل بهاريـه، برنـدۀ جايـزه اول شـد[٦].

پس از پایان مکتب و خدمت سربازی، به‌عنوان نويسنده و هنرپيشه تیاتر در "شارى نندارى" استخدام شد[٧]. در سال ۱۹۶۰ برای ادامۀ تحصیلات عالی در رشتۀ نقاشی به ایتالیا رفت و در اکادمی هنرهای زیبای شهر روم به تحصیل پرداخت[٨]. در همان ایام، آثار خود را در کشورهاى ايتاليا، آلمان، دنمارک و سويدن به نمايش گذاشت و همچنان در يکى از مسابقات بين‌المللى نقاشى که در ايتاليا برگزار شده بود، شرکت جست و حايز مقام اول و مدال طلا شد[۹].


او در سال ۱۹۶۵ میلادی، به افغانستان بازگشت[۱٠] و در سمت‌های مدیر در دفتر آرت (هنر) ریاست تالیف و ترجمۀ وزارت معارف، مدیر آرتوګرافی و آمر دیپارتمنت هنرهای زیبا اشتغال ورزید[۱۱] و در سال ۱٩۶۶ میلادى به‌عنوان مسئول هنر در رياست ثقافت و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزیده شد[۱٢]. در همان زمان، نگارستان پروفسور غلام‌محمد ميمنه‌گى را که در برگیرندۀ دوره‌های آموزشی نقاشى، مجسمه‌سازى، خطاطى و مينياتورى بود، تاسيس کرد و مدتی نیز ریاست آن سازمان هنری را بر عهده داشت[۱٣].

آخرين سمت دولتى کهزاد در افغانستان، رياست فرهنگ در وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان بود[۱۴]. در سال ۱۹۹۲ میلادی، ناگزیر به ترک افغانستان شد و مدت هشت سال را در دهلی به عنوان پناهنده اقامت گزید[۱۵] و هم‌اکنون به همراه همسرش ذکیه کهزاد که يکى از گويندگان برجسته راديو تلويزيون سابق افغانستان است و سه دختر و يک پسر خود، در شمال کالیفورنیای ایالات متحدۀ امریکا به‌سر می‌برد[۱٦].


[] آثار

اشعار و نبشته‌های کهزاد در بیشتر جراید، مجلات و روزنامه‌های داخل و خارج کشور به نشر رسیده است. «جلوه‌هاى زيبا در هنر»[۱٧]، «گزيده اشعار»، «خدا زن را آفريد» و «مرواريدهاى سياه» از جمله آثار یوسف کهزاد است.

اين هنرمند نقاش، بارها آثار هنرى خود را در داخل و خارج افغانستان به نمايش گذاشته است؛ از جمله تاکنون هفت بار نمایشگاه آثار هنری‌اش در ايالات مختلف امريکا برگزار شده است.[۱٨]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]- استاد محمديوسف کهزاد، در برنامه خاطره‌ها و ترانه‌ها، بخش فارسی بی بی سی: ٢۱ ژوئن ٢٠٠۹ - ۳۱ خرداد ۱۳۸۸
[۱٧]- مجموعۀ مقالات محمدیوسف کهزاد، زیر عنوان «جلوه‌های زیبایی در هنر»، در کابل به‌نشر رسیده است. برگرفته از پشت جلد کتاب «گزیدۀ اشعار» محمدیوسف کهزاد، از نشرات دفتر روابط فرهنگی سفارت کبرای دولت اسلامی افغانستان در هند، دلو ۱۳٧٧ خورشیدی.
[۱۸]- هارون یوسفی، استوديوی شماره هفت با يوسف کهزاد، بخش فارسی بی بی سی: چهارشنبه ٠٦ فوريه ٢٠٠۸ - ۱٧ بهمن ۱۳۸٦



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

برگرفته از سايت فارسی بی بی سی، چهارشنبه ۰۶ فوريه ٢۰۰٨ - ۱٧ بهمن ۱۳٨۶






[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]


[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]