جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ مهر ۲۳, سه‌شنبه

احدی، انورالحق

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[...][...]


انورالحق احدی (زادۀ ۱۳۳۰ خ - )، از چهره‌های سیاسی افغانستان است که پس از سقوط امارت طالبان، در سمت‌های مهم دولتی کار کرد[۱]؛ از جمله مدتی وزير ماليه (دارايی) دولت حامد کرزی بود[٢]. افزون بر این، او رهبر حزب «سوسیال دموکرات افغانستان» (افغان ملت) نیز است[٣].


[] زندگی‌نامه

انوارالحق احدی فرزند قاضی عبدالحق، در سال ۱۳۳۰ خورشیدی، در در ولسوالی (شهرستان) سروبی ولايت (استان) کابل به‌دنیا آمد[۴]. آموزش‌های ابتدايی و متوسطه را در دبیرستان (ليسه عالی) حبيبيه به‌پایان برد[۵]. سپس دانشنامه‌ی لیسانس و فوق لیسانس (ماستری) خود را در رشته اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان به‌دست آورد[٦]، پس از آن، فوق لیسانس تخصصی در رشته امور مالی و مدیریت از دانشکدۀ مطالعات فوق‌لیسانس دانشگاه نارت ویسترن گرفت و سپس به درجه‌ی دکترا در رشته علوم سیاسی از دانشکدۀ علوم سیاسی همان دانشگاه نایل آمد[٧].

دكتر احدی به‌عنوان دستیار استاد (معاون پروفسور) علوم سياسی در دانشگاه كارلتن امريكا استخدام شد و بین سال‌های ۱٩٨۵ تا ۱٩٨٧ میلادی، آمر بانكداری در بانك كانتيننتال ايلونای شيكاگو بود و پس از آن، در سال‌های ۱٩٨٧ تا ٢۰۰٢ به‌عنوان استاد (پروفسور) علوم سياسی در دانشگاه پراويدينس به تدریس پرداخت[٨].


وی، پس از توافقات بن به‌دنبال یک دوره مهاجرت طولانی وارد افغانستان شد و در سمت‌های مهم دولتی به‌کار پرداخت. از او عمدتاً به‌عنوان یکی از چهره‌های تکنوکرات نام برده می‌شود که در دولت سازی در افغانستان پس از فروپاشی طالبان نقش بازی کرد. دکتر احدی به‌سبب تجربه کاری در عرصه بانکداری، نخستین رییس بانک مرکزی افغانستان در دوره موقت و انتقالی بود که تغییر پول افغانی در زمان او انجام شد[۹]. او بین‌ سال‌های ٢۰۰٢ تا ٢۰۰۴ میلادی (از سال ۱٣٨۱ تا سال ۱٣٨٣ خورشیدی)، در این سمت کار کرد.


در سال ٢۰۰۴ میلادی، به‌جای اشرف‌غنی احمدزی وزير ماليه (دارايی) افغانستان شد[۱٠] روزنامه هيواد (دوشنبه ۷ جدی) نوشت:

    «اشرف‌غنی احمدزی در کابينه قبلی وزير ماليه بود که اکنون جای خود را به انورالحق احدی رهبر حزب «افغان ملت» داده و خود به رياست دانشگاه کابل گماشته شده است.»[۱۱]

او از سال ١٣٨٣ تا سال ١٣٨٧ به‌عنوان وزیر مالیه(دارایی) افغانستان مشغول به‌کار بود[۱٢].

دکتر احدی رهبری «حزب سوسیال دموکرات افغانستان» مشهور به «افغان ملت» را بر عهده دارد که دارای نمایندگی در بسیاری از استان‌های افغانستان است. او با پیوند ازدواج با دختر پیر سید احمد گیلانی، از چهره‌های مذهبی و یکی از رهبران جهادی افغانستان، توانست در میان پشتون‌های طرفدار او نیز هوادارانی بیابد و با همین پشتوانه در ماه‌های پایانی سال ١٣٨٧ خورشیدی از سمت وزارت مالیه کنار رفت و ‌خواست که در انتخابات ریاست جمهوری ١٣٨٨ به‌عنوان نامزد حزب افغان ملت شرکت کند. اما یکی از معاونان این حزب، پس از اعلام آمادگی دکتر احدی برای شرکت در انتخابات، به‌رسانه‌ها گفت که حزب افغان ملت دکتر احدی را به‌عنوان نامزد خود برای انتخابات معرفی نکرده است.

دکتر احدی با آن‌که از نخستین افرادی بود که دفترهای انتخاباتی خود را در کابل و برخی از شهرهای افغانستان فعال کرده بود، ولی در آخرین روزها به‌دلایلی که تا هنوز روشن نیست، از نامزدی در انتخابات دوم ریاست جمهوری افغانستان صرف‌نظر کرد. برخی‌ها باور دارند که میان او و حامد کرزی یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری توافقاتی انجام شده بود[۱٣].

از راست به چپ: دکتر انورالحق احدی وزیر مالیه، عبیدالله رامین وزیر زراعت و مالداری، و نورالله دلاوری رئیس کل د افغانستان بانک حین سفر رسمی‌شان به کشور چین


[] آثار

دکتر انورالحق احدی، دارای آثار علمی متعدد در مجلات، جرايد و روزنامه‌های داخل و خارج از کشور است؛ از جمله مقالات علمی او در ژورنال‌های اكادميك و روزنامه‌های معتبر امريكا منتشر شده و در کنار آن چندین کتاب علمی نيز تأليف کرده است.[۱۴]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: انورالحق احدی؛ رهبر حزب سوسیال دموکرات افغانستان به روايت بی‌بی‌سی
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- انورالحق احدی؛ رهبر حزب سوسیال دموکرات افغانستان، سایت فارسی بی بی سی: ٢٦ ژوئيه ٢٠٠۹ - ٠۴ مرداد ١٣٨٨
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]- بیوگرافی مختصر محترم پوهاند دکتور انوارالحق احدی وزير ماليه، سایت رسمی ریاست جمهوری دولت جمهوری اسلامی افغانستان.
[٧]- همان‌جا
[٨]- همان‌جا
[۹]-
[۱٠]- ستار سعيدی، کابينه جديد افغانستان معرفی شد، سایت فارسی بی بی سی: يکشنبه ٢٦ دسامبر ٢٠٠۴
[۱۱]- جمال موسوی، روزنامه‌های کابل: دوشنبه ۷ جدی، سایت فارسی بی بی سی: دوشنبه ٢٧ دسامبر ٢٠٠۴[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]- بیوگرافی مختصر محترم پوهاند دکتور انوارالحق احدی وزير ماليه، پیشین



[] جُستارهای وابسته

كابينۀ دولت جمهورى اسلامى افغانستان





[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

سوانح وزرای جديد کابينه جمهوری اسلامی افغانستان[*]
وزارت مالیه در چنگال فاشیزم قبیلوی[*]
په افغانستان کې د پښتنو زوال
وزیر مالیه افغانستان 'استعفا' کرد
انورالحق احدی؛ رهبر حزب سوسیال دموکرات افغانستان
[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]