جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۲۴, شنبه

انورالحق احدی؛ رهبر حزب سوسیال دموکرات افغانستان

انوارالحق احدی از چهره‌های سیاسی افغانستان است که پس از توافقات بن به دنبال یک دوره مهاجرت طولانی وارد افغانستان شد و در سمت‌های مهم دولتی کار کرد.

از او عمدتا به‌عنوان یکی از چهره‌های تکنوکرات نام برده می‌شود که در دولت سازی در افغانستان پس از فروپاشی طالبان نقش بازی کرده است.

آقای احدی به دلیل تجربه کاری در عرصه بانکداری نخستین رییس بانک مرکزی افغانستان در دوره موقت و انتقالی بود که تغییر پول افغانی در زمان او انجام شد.

آقای احدی رهبری حزب سوسیال دموکرات افغانستان موسوم به "افغان ملت" را بر عهده دارد که دارای نمایندگی در بسیاری از ولایات افغانستان است.

آقای احدی با ازدواج با دختر پیرسید احمد گیلانی، از چهره‌های مذهبی و یکی از رهبران جهادی افغانستان، توانسته در میان پشتون‌های طرفدار او نیز هوادارانی بیابد.

آقای احدی با همین پشتوانه در ماه‌های پایانی سال ١٣٨٧ هجری خورشید از پست وزارت مالیه کنار رفت و اعلام کرد که می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری ١٣٨٨ به‌عنوان نامزد حزب افغان ملت شرکت کند.

ولی یکی از معاونان این حزب پس از اعلام آمادگی آقای احدی برای شرکت در انتخابات به رسانه‌ها گفت که حزب افغان ملت آقای احدی را به‌عنوان نامزد خود برای انتخابات معرفی نکرده است.

آقای احدی با آن که از اولین افرادی بود که دفاتر انتخاباتی خود را در کابل و برخی شهرهای افغانستان فعال کرده بود ولی در آخرین روزها به دلایلی که تا هنوز روشن نیست از نامزدی در انتخابات دوم ریاست جمهوری افغانستان صرف نظر کرد.

برخی‌ها باور دارند که میان او و حامد کرزی یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری توافقاتی انجام شده است.

انوارالحق احدی در سال ١٣٣٠ هجری خورشیدی در کابل به دنیا آمد.

او درجه لیسانس و ماستری را در رشته اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه آمریکایی در بیروت، ماستری تخصصی در رشته امور مالی و اداری را از دانشکده مطالعات مافوق لیسانس نارت ویسترن و دکترا در رشته علوم سیاسی را از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه نارت وسترن ایالات متحد آمریکا به دست آورده است.

آقای احدی بین سال‌های ١٣٦٣ و ١٣٨١ هجری خورشیدی در سمت‌های دستیار استاد علوم سیاسی در دانشگاه کارلتین آمریکا، آمر بانکداری در بانک کانتینیتال ایلونای شیکاگو و استاد علوم سیاسی در دانشگاه پراویدنیس آمریکا فعالیت داشته است.

او از سال ١٣٨١ تا سال ١٣٨٣ به‌عنوان رییس بانک مرکزی و از سال ١٣٨٣ تا سال ١٣٨٧ به‌عنوان وزیر مالیه(دارایی) افغانستان کار کرده است.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- انورالحق احدی؛ رهبر حزب سوسیال دموکرات افغانستان، سايت فارسی بی‌بی‌سی: ٢٦ ژوئيه ٢٠٠٩ - ٠۴ مرداد ١٣٨٨


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت فارسی بی‌بی‌سی



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>