جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ آبان ۲۵, شنبه

زندگی‌نامۀ مختصر پروفسور حضرت صبغت‌الله المجددی

زندگی‌نامۀ مختصر پروفسور حضرت صبغت‌الله المجددی رئیس مشرانو جرگه


پروفيسور حضرت صبغت‌الله "المجددی" فرزند حضرت میامحمدمعصوم مجددی در سال ١٣٠۵ هـ ش در یک خانواده عالم و روحانی افغانستان از سلسله حضرات سلاله امام ربانی، عارف صمدانی و مجدد الف ثانی در کابل چشم به جهان گشودند.

حضرت صبغت‌الله "المجددی" بعد از اکمال دوره ثانوی در لیسه حبیبیه و کسب مبادی علوم اسلامی از علمای نخبه کشور، در پوهنتون الازهر قاهره شامل و تحصیلات عالی خود را در رشته حقوق و فقه اسلامی به سویه مافوق لیسانس با کسب درجه (شرف) به پایه اکمال رسانیدند.

پروفیسور المجددی بعد از مراجعت به افغانستان در سال ١٣٣١ هـ، ش از پست‌های دولتی که به ایشان پیشنهاد شده بود ابأ ورزیدند و به حیث استاد، مربی و معلم در پوهنتون کابل و در موسسات عالی تربیه معلم و دارالعلوم عربی کابل مصروف تدریس شدند.

ایشان در مضامین سیاست اسلامی و عدالت اجتماعی که در پوهنتون کابل تدریس می‌نمودند به حیث یک مربی جامع، مبلغ توانا، دعوتگر مخلص، حامی حق و عدالت بر ضرورت یک تحول بنیادی اصلاحات سیاسی و اجتماعی جامعه افغانستان تاکید خاص می‌کردند.

شهرت پروفیسور المجددی در بین نسل جوان و احترامی که در حلقات علمی و تعلیمی کسب کرده بودند، موضع، مبارزه و موفقیت‌شان درخنثی کردن ظهور کمونیزم در بین جوانان باعث خشم و ناراحتی شوروی‌ها که مصمم بودند به هر قیمت و ذریعه ای که ممکن باشد ایدیالوژی کمونیزم را در افغانستان پیاده کنند، گردیده بود. بنابر آن در یک دسیسه مشترک دو رژیم مطلق العنان، هنگامی که سردار محمدداود رسماً صدراعظم آن وقت شوروی، نیکولای خروشچف را در کابل دعوت کرد در سال ١٣٣٨ هـ ش پروفیسور المجددی را به اتهام فعالیت بر ضد سفر خروشچف به کابل، محکوم به حبس کردند. و بدون کدام محاکمه مدت بیشتر از چهار سال و هشت ماه را در حبس سپری کردند. با آنهم ایشان به مبارزات خود حتی تحت شدیدترین قیودات زندان ادامه دادند.

پروفیسورحضرت صبغت‌الله "المجددی"در سال ١٣۵١ هـ،ش با درک واقعبینانه از شرایط آن وقت کشور و آینده آن به حیث برجسته ترین قائد اسلامی و سیاسی به تأسیس حرکت اسلامی جمعیت علمای محمدی اقدام بموقع نمودند. این حرکت اهمیت زیادی در بیداری طبقات مختلف ملت افغان بر ضد کمونست‌ها، دسیسه‌های‌شان و حامیان خارجی آنها در سراسر کشور داشت.

ایشان بعد از کودتای سردار محمدداود خان به عربستان سعودی و بعداً به دنمارک عزیمت نمودند و به تاسیس مرکز فرهنگی اسلامی سکندنیویا اقدام کردند و بانی اعمار هفت مسجد در دنمارک تأسیس مراکز اسلامی در اسلو گردیدند.

در هفتم ثور ١٣۵٧ هـ،ش حزب دیموکراتیک خلق افغانستان در یک کودتای خونین کمونستی تره کی را به سراقتدار آورده و این فاجعه غم انگیز و اسفناک سبب شد تا پروفیسور المجددی فوراً دست به کارشده نقش فعالانه خود را در جهت آزادی و نجات افغانستان از چنگال کمونیزم ایفأ نمودند.

نخست ایشان "در خلال ده روز اول کودتای کمونستی" به پاکستان رفتند و اساس یک جبهه مقاومت را تأسیس کردند. بعد از آن به عربستان سعودی رفتند و مجلس مهم شخصیت‌های مذهبی و سیاسی افغان را در مکه مکرمه دایر نموده و بالاخره به پاکستان بازگشت نموده و به تأسیس جبهه ملی نجات افغانستان پرداختند.

پروفیسور صبغت‌الله "المجددی" همانند جد بزرگوارش که رهبریت جهاد را در مقابل امپریالیزم بریتانیا به عهده داشتند، مبارزه و جهاد خود را به صورت جدی پیش برده و اساسات آنرا مستحکم بنا نهاده و اهداف آنرا به صورت واضح اعلام داشتند. پروفیسور المجددی با در نظر داشت رسالت فامیلی و زعامت دینی و ملی خود نخستین شخصیتی بود که ملت افغان را به جهاد مقدس بر ضدحاکمیت کمونیست‌ها که به کمک شوروی‌ها به میان آمده بودند به قیام دعوت کردند، که این امربه تاریخ ٢٢ حوت ١٣۵٧ هـ ش با اعلان قیام عمومی و سرتاسری در مملکت از طرف کافه مردم با حرارت و گرمی بی سابقه ای استقبال گردید.

در خلال سالهای جهاد پروفیسور المجددی کوشش‌های قابل ملاحظه ای را در راه اتحاد مجاهدین مبذول داشتند و به اساس مقام خاص، اعتبار و اعتماد وسیع که در بین مجاهدین داشتند، اتحاد اسلامی مجاهدین افغانستان ایشان را به حیث رئیس خود انتخاب کرد. ایشان تا زمان انحلال اتحاد، به حیث رئیس اتحاد اسلامی مجاهدین افغانستان (اتحاد ثلاثه) تا اخیر خدمت نمودند.

با در نظر داشت معیارها و مقتضیات قرن بیستم و بیست یکم در ساحه‌های ارتباطات انسان‌ها با یکدیگر و روابط بین المللی، پروفیسور المجددی، با جهان بینی وسیع و کامل که از اصول و ضوابط اسلامی دارند، به حیث یک زعیم اعتدال پسند شناخته شده اند و به ارزشهای بین المللی احترام قایل می‌باشند. ایشان به کشورهای زیادی سفر کرده اند. در جلسه‌های متعدد بین المللی اشتراک نموده و با عده زیادی از شخصیت‌های سرشناس و معروف کشورهای جهان صحبت و تبادل نظر کرده اند و در اکثر محافل سیاسی جهان در رابطه به جهاد افغانستان در افق بالای سیاست و به حیث مدافع بزرگ افغانستان تبارز نمودند.

در شورای مشورتی افغانستان که از طرف احزاب مجاهدین و شخصیت‌های اهل خبره و دانشمند افغانی از سراسر جهان در راولپندی پاکستان دایر گردیده بود، به تاریخ ٣ حوت ١٣٦٨ هـ،ش جناب پروفیسور المجددی به حیث رئیس دولت حکومت عبوری افغانستان (اولین حکومت اسلامی مجاهدین) انتخاب گردیدند. انتخاب ایشان در این اجتماع ۴۵۴ نفری که از اقشار مختلف سرتاسری افغانستان نماینده گی می‌کردند دلیل بلامنازعه و شاهد عملی بر محبوبیت ایشان در بین ملت مجاهدین افغانستان می‌باشد.

پروفیسور المجددی به حیث رئیس دولت حکومت عبوری اسلامی افغانستان برای مدت سه سال انجام رسالت و خدمت نمودند تا زمانی که رهبران مجاهدین بار دیگر اعتماد خود را بر ایشان تجدید کرده و ایشان را به اثر موافقتنامه تاریخی ۴ ثور ١٣٧١ هـ،ش جهت انتقال قدرت از رژیم شکست خورده کمونیستی به دولت اسلامی مجاهدین به حیث رئیس دولت اسلامی افغانستان انتخاب کردند و حضرت‌شان بتاریخ ٨ ثور ١٣٧١ بنیان دولت اسلامی را در کشور ما گذاشتند. با حصول شناسایی بین المللی و حمایت سرتاسری مردم دنیا از دولت اسلامی افغانستان، پروفیسور المجددی توانست این مملکت جنگزده و پارچه پارچه شده را در مسیر اعتلأ و وحدت ملی و استقرار و ثبات سیاسی سوق دهد بالاتر از همه، به صفت یک رهبر بزرگ و صاحب عقیده و اصول آینده نگری جامع و وفادار به تعهدات شان، پروفیسور المجددی قدرت تصدی ریاست دولت اسلامی را در ختم دوره دو ماهه شان، به تاریخ ٨ سرطان ١٣٧١ به یک طریقه فوق العاده آرام، صلح آمیز و بدون خشونت که تاریخ معاصر افغانستان مثال آنرا قطعاً مشاهده نکرده، به رهبریت شورای مجاهدین افغانستان انتقال دادند.

با احساس تاثر قوی ای که ایشان راجع به مشکلات مردم بیگناه از درگیری‌های داخلی داشتند، پروفیسور المجددی بصورت فعالانه در به میان آوردن یک اتحاد و اتفاق نظر در بین افغانها کوشیدند.

در ماه جدی سال ١٣٧٨ پروفیسور المجددی با همکاری جناب پیر سید احمد گیلانی و شخصیت‌های با نفوذ دیگر افغان یک پلان و برنامه برای صلح و وحدت ملی افغانستان را پی ریزی کردند.

به اساس مؤقف اساسی و اصولی‌شان در قسمت آماده نمودن شرایط صلح آمیز برای ملت افغانستان و جهت تعین سرنوشت آینده شان، پروفیسور حضرت المجددی بصورت فعالانه در ابتکارات دایر نمودن محافل سیاسی به شمول پروسه‌های قبرس و روم اشتراک مساعی داشتند. پروفیسور المجددی از جمله نخستین رهبران افغان بودند که حملات وحشتناک تروریستی سپتامبر سال ٢٠٠١ بر ایالات متحده امریکا را محکوم و تقبیح کردند. ایشان، با اساس اصول اسلامی به صراحت تروریزم را با جمیع اشکال خبیثه و مظاهر آن تقبیح می‌کنند. ولی زمانی که دولت ایالات متحده امریکا و قوای متحدین به بمباردمان‌های بیش از حد قرأ و قصبات کشور مبادرت ورزیدند، حضرت پروفیسور المجددی بازهم یگانه رهبر کشور بودند که این زیاده روی را به شدت تقبیح و علیه آن طی یک مصاحبه مطبوعاتی و ارسال نامه سرگشاده به رئیس جمهور امریکا احتجاج جدی نمودند.

با دایر شدن لویه جرگه قانون اساسی در ماه جدی ١٣٨٢ هـ ش به ملت افغان فرصتی دست داد که از دیر منتظر آن بودند تا نوع سیستم سیاسی خود را که مناسب اوضاع کشورشان باشد اختیار کنند.

در این وقت یک باردیگر شخصیت عالی پروفیسور المجددی متجلی گردید و ایشان به حیث رئیس لویه جرگه به اکثریت قابل ملاحظه ای آرا انتخاب گردیدند.

فراست، تدبر سیاسی و نفوذ معنوی پروفیسور المجددی بود که بعد از ٢١ روز متوالی غور و تعمق در لویه جرگه، قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان به اتفاق آرا تحت قیادت مدبرانه پروفیسور المجددی به تصویب رسید.

از آنجائی که کلید حل قضایای افغانستان وحدت ملی و تفاهم است، پروفیسور حضرت صبغت‌الله المجددی به حیث موسس و رئیس کمیسیون مستقل ملی و تحکیم صلح افغانستان در موارد زیادی مواضع دولت حامد کرزی و مخالفین آنرا نزدیک ساخته اند و تا حال بیش از هزار تن مخالفین دولت را در پیوستن به پروسه صلح یاری نمودند. رهایی بیش از ٣۵٠ زندانی افغان از زندان‌های قوای ائتلاف در محابس داخل کشور و گوانتانامو از دست آوردهای پروفیسور حضرت صبغت‌الله المجددی به حساب می‌آید.

پروفیسور حضرت صبغت‌الله المجددی در نخستین جلسه رسمی مشرانو جرگه به تاریخ ٢٩ قوس ١٣٨۴ هـ ش در نتیجه یک رای گیری سری با کسب بیشترین رای سناتوران به حیث رئیس مشرانو جرگه انتخاب گردیدند.

پروفیسورحضرت صبغت‌الله المجددی به زبان‌های دری، پشتو، عربی، اردو و انگلیسی صحبت می‌کنند. ایشان متاهل بوده و دارای شش فرزند می‌باشد.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- زندگی‌نامۀ مختصر پروفسور حضرت صبغت‌الله المجددی رئیس مشرانو جرگه، سايت رسمی مشرانو چرگه: چهارشنبه ۷ اسد ۱۳۸۸


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت رسمی "مشرانو چرگه" شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان




<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>