جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ اسفند ۲۶, دوشنبه

بارق شفیعی مهمان استودیوی شماره هفت

محمدحسن بارق شفیعی (زادۀ سال ١٣١٠ خورشيدی)، شاعر و سياستمدار افغانستان.

زندگینامه

بارق شفیعی در سال ١٣١٠ خورشیدی در کابل زاده شد. بعد از ختم تحصیلات متوسطه. کارش با قلم و نوشتن افتاد. بیشترینه کارهای بارق شفیعی در زمینه شعر است که با انتشار کتاب "ستاک" در سال ١٣٤٢ خورشیدی هواخواهان و دلبسته‌گان بی‌شمار یافت.

دومین دفتر شعری بارق "شهر حماسه" نام دارد که در سال ١٣٥٨ به چاپ رسید.

"دوران‌ساز"، سومین مجموعه شعری بارق شفیعی است که در سال ١٣٥۹ خورشیدی به‌خط سریلیک در تاجیکستان به چاپ رسید.

چهارمین اثر او به‌نام "شيپور انقلاب"، در سال ١٣٦٦ خورشیدی منتشر شد.

ادب‌شناس فقید و پر اعتبار؛ خال‌محمد خسته در تذکره معروف خویش به‌نام معاصران سخنور، بارق شفیعی را برای نخستین‌بار به‌عنوان شاعر شعر نو در افغانستان معرفی کرد.

خسته دو شعر او را به نام‌های شبستان قبرها که از لحاظ شکل و محتوا به‌کلی نو بودند و در مسابقه ادبی حایز جایزه "رحمان بابا" شده بود و همچنین شعر همسفر او را که در واقع از لحاظ شکل قدرت شاعر را در سرایش شعر کلاسیک نشان می‌داد، به‌عنوان نمونه به نشر سپرد.[هارون یوسفی، بارق شفیعی مهمان استودیوی شماره هفت، بخش فارسی بی بی سی: چهارشنبه ۱٧ دسامبر ٢٠٠۸ - ٢٧ آذر ۱۳۸٧]


* * *


بارق شفیعی نویسندۀ انقلابی، روزنامه‌نگار سرشناس و شاعر اندیشه‌های صمیمی انسانی و عصیانگر زمانش در پهنه شعر و ادبیات.

بارق شفیعی شاعر فرزانه و صمیمی از دیریست که در عرصۀ شعر و شاعری و حلقه‌های فرهنگی کشورمان حضور مشخص و برجسته‌یی دارد. سروده‌های ارزشناک و انقلابی او از ذهن درخشان و پر تکاپویش حکایت می‌کند، شعرهایش با داشتن مضامین انقلابی و عصیانگرانه نامش را در دفتر شعر معاصر به‌حیث سرودپرداز انقلابی مانده‌گار ساخته است.

محمدحسن متخلص به (بارق شفیعی) شاعر روزنامه‌نگار، نویسنده، عضو کمیته مرکزی ح. د. خ افغانستان و مدیر مسؤل اولین ارگان نشراتی حزب، جریده تابناک (خلق) به‌سال ۱۳١٠ خورشیدی در کابل زاده شد. تحصیلات ابتدایی و متوسط را پیروزمندانه به پایان رساند و آنگاه به‌سال ۱۳۳۳ به‌گونه پیگیر کارش با قلم و نوشتن افتاد و در جرگه روزنامه‌نگاران از نام و اعتبار ویژه‌یی برخوردار شد. بیشترینه کارهایش در زمینه شعر است که با انتشار کتاب (ستاک) هواخواهان و دلبسته‌گان بی‌شماری یافت.[*]