جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ خرداد ۲, شنبه

بی‌بی‌سی

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[رسانه‌ها][رسانه‌های بین‌المللی]


بی‌بی‌سی بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا است.[۱] واژهٔ بی‌بی‌سی برگرفته شده از واژه انگلیسی BBC (مخفف British Broadcasting Corporation) است. بی‌بی‌سی بنگاه خبری بزرگی در بریتانیا است که ۲۶۰۰۰ کارمند دارد و بودجه سالیانه‌اش ۴ میلیارد پوند (حدود ۸ میلیارد دلار) است.[٢]


[] پيشينۀ تاريخی:

در هجدهم نوامبر ۱۹۲۲، فعاليت شرکتی خصوصی با مسئوليت محدود، متشکل از صاحبان شرکت‌های بريتانيايی فعال در صعنت بی‌سيم، در لندن آغاز شد. اين شرکت "بنگاه سخن‌پراکنی بريتانيا" (British Broadcasting Corporation) ناميده شد که امروزه با نام اختصاری بی‌بی‌سی (BBC)، از معروفترين سازمانهای رسانه‌ای در دنيا به‌شمار می‌رود.

نشان بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا

در واقع بی‌بی‌سی (BBC) را می‌توان از قديم‌ترين و نخستين شرکت‌ها در عرصه ارتباطات، ناميد که به دنبال پيشرفت فناوری در قرن بيستم تأسيس شد؛ شرکت يا سازمانی که گوگليلمو مارکونی (Guglielmo Marconi)، مخترع راديو از جمله اعضای اصلی آن بود و با گذشت بيش از هشتاد سال از تأسيس آن، همچنان در صدر سازمان‌های رسانه‌ای جهان قرار دارد[٣].

نخستین برنامه سرویس جهانی بی‌بی‌سی که یک برنامه ۱۲ دقیقه‌یی بود، در جریان پانزده و نیم ساعت، پنج‌بار به‌صورت زنده پخش شد تا در اوقات مختلف در استرالیا، هند، آفریقای جنوبی، غرب آفریقا و کانادا روی امواج کوتاه شنیده شود.

اکنون نشرات بین‌المللی بیست و چهار ساعته بی‌بی‌سی، نه‌تنها از طریق امواج کوتاه و متوسط بلکه از طریق اینترنت و ماهواره به‌صورت دیجیتال و آنالوگ به سراسر دنیا می‌رسد[۴].

پيشينۀ بی‌بی‌سی (BBC) در عرصۀ ارتباطات رسانه‌ای سبب شده است تا اين سازمان يکی از مهم‌ترين پيشروان در زمينۀ عملکرد، مديريت و شيوه برنامه‌سازی در راديو و تلويزيون محسوب می‌شود. همچنين، چگونگی برنامه‌ريزی اين سازمان در ارائه خدمات و اطلاعات مختلف به مخاطب، از ويژگی‌های شاخص اين رسانه به‌شمار می‌رود؛ رسانه‌ای که امروزه در اقصی نقاط جهان شناخته شده و محدودۀ فعاليت‌های آن با استفاده از جديدترين فناوری‌ها در عرصه ارتباطات، بيش از پيش رو به گسترش است.


[] در باره بخش جهانی بی‌بی‌سی

بخش جهانی راديو بی‌بی‌سی به عنوان يک رسانه واقعا جهانی در سرتاسر دنيا بيش ۱۵۰ ميليون شنونده دارد و ماهانه بيش از ۷۵ ميليون بار به سايت‌های اينترنتی آن مراجعه می‌شود.

محبوبيت بخش جهانی بی‌بی‌سی بيشتر به دليل گزارش همه جانبه از رخدادها و پرداختن به کنه مسايل جهانی است که به همين دليل جوايز بين‌المللی زيادی نيز به دست آورده است. برنامه‌های راديو بی‌بی‌سی به بیش از سی زبان پخش می‌شود و همه اين برنامه‌ها از طريق اينترنت با امکان پخش صدا قابل دسترسی است.

خبرهای بین‌المللی در مرکز کار بخش جهانی بی‌بی‌سی قرار دارد. علاوه بر برنامه‌سازان خبره که در ۳۳ بخش در بخش جهانی بی‌بی‌سی فعالند، ۲۵۰ خبرنگار نیز به‌طور شبانه روزی مهمترین تحولات بین‌المللی تاتیرگذار در زندگی مردم را به این ۳۳ زبان، به دنیا ارائه می‌کنند.

تنوع برنامه‌ها يکی ديگر از عوامل موفقيت بخش جهانی بی‌بی‌سی است. برنامه‌سازان بی‌بی‌سی به همه ۳۳ زبان، علاوه بر خبرها و تحولات روزانه، آميزه با نشاطی از موسيقی و هنر و برنامه‌های مستند علمی، نمايشنامه و مطالب ورزشی را به شنوندگان ارائه می‌دهند.

برنامه‌های بی‌بی‌سی را می‌توان در سراسر جهان روی امواج کوتاه، متوسط و در بعضی کشورها روی موج "اف ام" شنيد. اين برنامه‌ها دربعضی از کشورها می‌توان توسط شبکه‌های ماهواره‌ای و ديجيتال نيز دريافت کرد يا می‌توان از طريق اينترنت آنها را شنيد.

کوتاه‌ترين راه برای دسترسی به اطلاعات در باره برنامه‌های بی‌بی‌سی سايت چند زبانی آن در اين آدرس است: bbcworldservice.com و برای مطالعه اخبار به زبان انگليسی به اين سايت مراجعه کنيد: bbcnews.com.

در سايت‌های اينترنتی بی‌بی‌سی می‌توان جدول‌های پخش برنامه‌ها و ساير اطلاعات در مورد برنامه را يافت.


[] راديو فارسی بی‌بی‌سی

بخش فارسی بی‌بی‌سی در ۲۹ دسامبر سال ۱۹۴۰ ميلادی (دی ۱۳۱۹) کار خود را با يک ساعت برنامه در هفته آغاز کرد. از همان ابتدا صدای فارسی بی‌بی‌سی در ميان فارسی زبانان شنوندگان بسيار يافت. امروز بخش فارسی بی‌بی‌سی هر هفته بيش از ۲۰ ساعت برنامه به زبان فارسی دارد که در صدر آن اخبار و گزارش‌های خبری درباره تحولات جهان، ايران و منطقه است. بخش فارسی بی‌بی‌سی نه‌تنها در کشورهای فارسی زبان يعنی ايران، افغانستان و تاجيکستان بلکه در ساير جمهوری‌های آسيای ميانه و قفقاز و در کشورهای حوزه خليج فارس و اروپای غربی نيز شنوندگان فراوان دارد.

بيشتر برنامه‌های بخش فارسی بی‌بی‌سی علاوه بر امواج متوسط و کوتاه، از موج "اف ام" هم در کابل و ۱۸ شهر دیگر افغانستان پخش می‌شود.


[] تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی

تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی از ۱۴ ژانویه ۲۰۰۹ (۲۵ دی ۱۳۸۷) پخش برنامه‌های خود را آغاز کرد.

این تلویزیون روزانه هشت ساعت برنامه برای مخاطبان فارسی زبان خود در ایران، افغانستان، تاجیکستان، آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپا پخش می‌کند.

خبر، محور برنامه‌های تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی است و تقریبا نیمی از برنامه‌های آن را تشکیل می‌دهد. در کنار برنامه‌های خبری، برنامه‌های تازه، متنوع و تحلیلی نیز از این تلویزیون پخش می‌شود.


[] سایت فارسی بی‌بی‌سی

سايت فارسی بی‌بی‌سی (bbcpersian.com) در ماه مه ۲۰۰۱ راه اندازی شد. اين سايت در صفحات جداگانه از جمله صفحه اصلی (خبرهای جهان، ايران و منطقه) و صفحه‌های ايران، افغانستان، جهان، فرهنگ و هنر، دانش و فن، ورزش و اقتصاد و بازرگانی جديدترين اخبار، تصاوير، گزارش‌ها و تحليل‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد.

افزون بر اين، صفحه آموزش زبان انگليسی، برای علاقمندان به آموزش زبان از طريق اخبار راه اندازی شده و صفحه صدای شما نيز تريبونی برای اظهار نظرهای کاربران درباره مسائل گوناگون است.

برنامه‌های فارسی راديو بی‌بی‌سی نيز به صورت زنده بر روی سايت فارسی قابل دريافت است.

سايت فارسی بی‌بی‌سی که نخستين سايت خبری فارسی زبان از نوع خود است توانسته در مدتی که از آغاز کار آن می‌گذرد مخاطبان بسياری را از کشورهای مختلف به خود جلب کند.

در اکتبر سال ۲۰۰٦ سایت فارسی بی‌بی‌سی، جایزه بهترین سایت خبری فارسی آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه را دریافت کرده است. این آکادمی توسط پروفسور مصطفی در بیانی در فوریه ۲۰۰۵ بنیان گذاشته شده و به حمایت و ترویج و توسعه هنرهای نمایشی و هنرهای زیبا، ادبیات، شعر، روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و تولیدات رسانه‌ای می‌پردازد. سایت اینترنتی بی‌بی‌سی فارسی توانست جایزه شیر طلایی ایران را در رشته بهترین سایت خبری دریافت کند.


[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- عبارت فارسی "بنگاه سخن‌پراکنی" عبارتی است که خود بی‌بی‌سی سال‌ها در برنامه‌های فارسی رادیویی به‌کار می‌برده و هم‌اکنون در وبگاه اینترنتی هم از آن استفاده می‌کند.
[٢]-
[٣]-
[۴]- هشتاد سال با بخش جهانی بی‌بی‌سی، بخش فارسی بی بی سی: سه شنبه ٢٨ فوريه ٢٠۱٢ - ٠۹ اسفند ۱٣۹٠
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]