جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۳, شنبه

فیض‌احمد

فیض‌احمد مشهور به داکتر فیض (زادۀ ۱۳۲۵ خ – درگذشتۀ ۱۳۶۵ خ)، بنیان‌گذار سازمان رهایی افغانستان بود که پيرو انديشه‌های مارکسیست - لنینیست - مائوتسه دون است. اين سازمان برای استقرار یک جامعه دموکراتیک نوین و سوسیالیستی مبارزه می‌کند.

زندگينامه

فیض‌احمد در سال ۱۳۲۵ در شهر قندهار بدنیا آمد و پدرش وکیل شورا و از افراد صاحب نفوذ قندهار بود.

او دورۀ دبيرستان را در لیسۀ (دبيرستان) نجات در کابل درس آموخت و سپس وارد دانشکدۀ پژشکی دانشگاه کابل شد. زمانی که دانش آموز دبيرستان بود با انديشۀ مارکسیزم آشنا شد و در دوران دانشگاه به جريان شعله جاوید (سازمان دمکراتيک نوين) پيوست که در ضدیت با حزب دموکراتیک خلق متمایل به شوروی (که مائویست‌ها آن را رویزیونیست می‌نامیدند) و سازمان اخوان‌المسلمین (نهضت جوانان مسلمان)، جریان عمده شمرده می‌شد و طرفداران زیادی داشت.

دکتر فيض، با مطالعه و کار مستمر، سرانجام خود به یکی از رهبران جنبش مائويستی در افغانستان بدل گشت.

به دنبال انشعاب‌ها در "سازمان دمکراتيک نوين" يا "سازمان جوانان مترقی" (که هفته‌نامه شعله جاوید را منتشر می‌کرد)، دکتر فیض نیز به همراهی چند تن از رهبران دیگر این جریان گروه "انقلابی خلق‌های افغانستان" را بنیاد نهاد که بعد به "سازمان رهایی افغانستان" تغییر نام يافت.

بعد از تجاوز شوروی به افغانستان، دکتر فیض جزوه "مشعل رهایی" را منتشر می‌کرد که در آن خط مشی و استراتژی سازمان را مشخص ساخته و راه مبارزه مسلحانه علیه نیروهای اشغالگر را ترسیم می‌نمود. اما حدود ده سال پس از انتشار این جزوه، خود دکتر فیض به اشتباهاتی انگشت گذاشت که قبلاً انتقادهای زیادی در موردشان وجود داشت.

در عين حال، او با احزاب بنیادگرای اسلامی در پاکستان مانند: جمعیت اسلامی، حزب اسلامی و اتحاد اسلامی نیز درگیری داشت.

سازمان رهایی در تحت رهبری دکتر فیض برعکس سایر احزاب چپ افغانستان راه جنگ‌های چریکی و مسلحانه را تا بیرون شدن روسها دنبال کرد و دهها کادر و رهبر خود را در اين راه از دست داد. آنها یا به‌دست روسها و احزاب خلق و پرچم کشته شدند و یا هم به‌وسیله بنیادگرایان اسلامی.

دکتر فیض، در ۱۲ نوامبر ۱۹۸۶ در شهر پيشاور پاکستان به‌وسیله حزب اسلامی گلبدین حکمتیار اختطاف (به‌ گروگان‌ گرفته‌ شد) و کشته شد. در این جریان، ۶ تن دیگر از کادرها و رهبران سازمان رهایی افغانستان نیز با او يکجا کشته شدند.

پس از اين ترور، سازمان رهایی افغانستان، سازمان جاسوسی پاکستان (آی اس آی) را متهم کرد که در قتل رهبر آن دست داشته است. اين سازمان که هنوز هم در صحنه سیاسی افغانستان حضور مخفی دارد، بعد از مرگ دکتر فیض راه او را ادامه داد.[۱]


يادداشت‌ها



يادداشت ۱: اين مقاله برای دانشنامۀ آريانا توسط مهديزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.


پيوست‌ها



پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



پی‌نوشت‌ها


[۱]- اقتباس از مقالۀ فیض‌احمد، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-


جُستارهای وابسته






منابع





پيوند به بیرون








<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>