جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۳, شنبه

افتخار به قهرمانان جمهوری افغانستان

از: مجله‌‌ی جوانان امروز

افتخار به قهرمانان جمهوری افغانستان


فهرست مندرجات

.



آشنایی با عبدالرشید دوستم

دکتر نجیب‌الله، که به عبدالرشید دوستم لقب قهرمان جمهوری افغانستان داده بود، در ۲۷ حمل ۱۳۷۱، زمانی‌که از قدرت کناره‌گيری کرد و می‌خواست کشور را ترک کند، به‌سبب خیانت دوستم و نیروهای شبه‌نظامی او، ناگزیر شد به دفتر سازمان ملل در نزدیکی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان پناهنده شود.

عبدالرشید دوستُم، جنگ‌سالار پیشین و معاون اول رئیس‌جمهور فعلی افغانستان است. دوستم در زمان جنگ شوروی در افغانستان و حاکمیت حزب دمکراتیک خلق بر این کشور، به‌عنوان افسر میلیشیا در ارتش افغانستان خدمت می‌کرد. در سال ۱٣۶۵ او فعالیت‌های استخباراتی چشمگیری از خود نشان داد و به کمک سید اکرام پیگیر منشی ولایتی وقت و دستور روس‌ها فرقه ۵٣ پیاده را ساخت. او خود فرمانده این فرقه شد و درجه‌ی ژنرالی برایش اعطا شد.

در زمستان سال ۱۳۷۰ ژنرال دوستم بر عزل و نصب‌های ژنرال‌ها در سمت‌های امنیتی شمال اعتراض کرد و از دکتر نجیب رئیس‌جمهور وقت خواست که به‌جای ژنرال جمعه اسک، رئیس تنظیمه‌ی زون شمال و یکی – دو ژنرال دیگر، چهره‌های دیگر را بگمارد. اما دکتر نجیب این درخواست را نپذیرفت و دوستم را متهم به تمرد کرد. این چالش سبب شد دوستم در ائتلاف با حزب وحدت اسلامی و شورای نظار، زمینه‌ی سقوط حکومت دکتر نجیب را فراهم کند.

در ۲۷ حمل ۱۳۷۱، زمانی‌که دکتر نجیب‌الله از قدرت کناره‌گيری کرد و می‌خواست کشور را ترک کند، توسط نیروهای شبه‌نظامی دوستم، از خروج او در فرودگاه کابل ممانعت شد. بنابراین، دکتر نجیب‌الله ناگزیر شد به دفتر سازمان ملل در نزدیکی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان پناهند شود.

عبدالرشید دوستم، قهرمان جمهوری افغانستان

دوستم، کلمه‌ی «مرد ميدان» و «مبارز سرسخت» خوب برايش صدق می‌کند. دهقان بچه‌يی که زمين را شخم می‌زد و عرق می‌ريخت، به گروه‌ی مدافعين انقلاب می‌پيوندد، قوماندان گروپ می‌شود و بالاخره يک افسر نظامی می‌گردد و لقب «قهرمان جمهوری افغانستان» (ج. ا.) را به‌دست آورد. او جگرن عبدالرشيد دوستم قوماندان کندک امنيت دولتی جوزجان است.

دوستم آدمی است با ظاهر آرام و در برخوردش با سربازان همچو رفيق و دوست صميمی است و اما انضباط و دسپلين سربازان و افسران کندکش از يک نظم خاص نظامی نماينده‌گی می‌کند.

عبدالرشيد دوستم ولد عبدالرحيم بای در يک فاميل دهقان در قريه‌ی خواجه دو کوه جوزجان تولد گرديده و تحصيلات خويش را تا صنف ششم تعقيب نموده است. با پيروزی انقلاب ثور در تفحصات نفت و گاز شبرغان به‌حيث کارگر به کار آغاز می‌کند در حالی که ارتباطش با دهقانان قريه تحکيم داشت. در سال ١٣۵٨ عضويت حزب دمکراتيک خلق افغانستان (ح. د. خ. ا.) را کمايی نموده و جهت تحصيل عازم اتحاد شوروی می‌گردد. پس از يک‌سال دوباره به وطن بر می‌گردد.

غند قومی غفار پهلوان با کميت چهار هزار فرد مسلح در اثر کوشش دوستم ايجاد شده است. در داغ‌ترين فعاليت‌های محاربوی خوست، پنجشير و قندهار بيش‌ترين فعاليت را نشان داده است. فعاليت‌های محاربوی که او در آن‌ها شرکت نموده به بيش از يک‌هزار می‌رسد.

رفيق دوستم به‌شمول مدال انقلاب ثور به اخذ هشت مدال و نشان ديگر نيز مفتخر گرديده است که آخرين نشان افتخار کميته‌ی مرکزی سازمان دمکراتيک جوانان افغانستان (س. د. ج. ا.) «نگهبان سرحد» می‌باشد. همچنان شش بار به اخذ ترفيع فوق‌العاده نايل آمده است.

وی از ٩ سال به اين‌سو هميشه لباس نظامی به تن داشته و در سال ١٣٦۵ روز امنيت دولتی لقب «قهرمان جمهوری افغانستان» به اين افسر داده می‌شود که او را بيش‌تر در ادامه‌ی راهش، استوارتر و ثابت قدم‌تر ساخته است.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مطلب برای دانشنامه‌ی آريانا توسط محمدحيدر اختر براساس مطلبی که زير عنوان "افتخار به قهرمانان جمهوری افغانستان" در مجله‌ی «جوانان امروز» (نشريه‌ی سازمان دمکراتيک جوانان افغانستان) انتشار يافته، بازنويسی و ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- افتخار به قهرمانان جمهوری افغانستان، مجله‌‌ی «جوانان امروز» (نشريه‌ی سازمان دمکراتيک جوانان افغانستان)، شماره‌ی ١٧، ١٣٦۵ خ، ص ۵


[] جُستارهای وابسته

زندگی‌نامه‌ی عبدالرشيد دوستم


[] سرچشمه‌ها

مجله‌ی جوانان امروز (نشريه‌ی سازمان دمکراتيک جوانان افغانستان)، شماره‌ی ١٧، ١٣٦۵ خ