جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۲, دوشنبه

ثابت، عبدالجبار

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


عبدالجبار ثابت (زادۀ ۱۳۲۴ خ - )، يکی از اعضای بلندپايه‌ی پيشين حزب اسلامی گلبدين حکميتار و از خزان (پاییز) ۱۳۸۵ تا تابستان ۱۳۸۷ خورشيدی دادستان کل افغانستان بود.[۱]


[] زندگی‌نامه

عبدالجبار ثابت فرزند گل‌رسول خان، در سال ۱۳۲۴ خورشیدی، در شهرستان (ولسوالی) سرخرود استان (ولایت) ننگرهار، در شرق افغانستان به‌دنیا آمد[٢]. در اوایل جوانی به کابل آمد و در آن‌جا اقامت گزید[٣]. در سال ۱۳۵۰، در رشتۀ حقوق از دانشگاه کابل فارغ‌التحصیل گردید و در وزارت عدلیه (دادگستری) استخدام شد. سپس، در سال ۱۳۵۵، به آمریکا رفت و در رشته‌های حقوق و اقتصاد مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) دریافت کرد[۴]. وقتی در سال ۱۳۵۷، به افغانستان بازگشت، دوبارۀ در وزارت عدلیه به کار پرداخت و در سمت‌های مختلف خدمت کرد[۵].

وی، در سال‌های جنگ افغانستان با شوروی سابق، به پاکستان مهاجر شد و چند سالی را در آن‌جا گذراند[٦]. او می‌گوید با آن‌که در آن‌زمان، برای مدت طولانی عضو حزب اسلامی به‌رهبری گلبدین حکمتیار بود، اما عملاً در کارهای سیاسی دخالت نداشت[٧]. به‌گفته خود او، در حال حاضر عضویت هیچ حزبی را ندارد[٨].

به‌هر حال، ثابت، پس از سقوط طالبان به افغانستان برگشت و کار در یک سازمان غیردولتی به‌نام «کمیسیون ملی حقوق بشر»، را که او خود بنیانگذار آن بود، آغاز کرد[۹] تا آن‌که در سال ۱۳۸۴، به‌عنوان مشاور حقوقی وزارت داخله (کشور) افغانستان، باردیگر به‌کارهای رسمی روی آورد[۱٠].

در سنبله (شهریور) ۱۳۸۵، به‌عنوان دادستان کل افغانستان گماشته شد و به یکی از چهره‌های خبرساز حکومت حامد کرزی مبدل گشت[۱۱]. وی، علیه فساد اعلام «جهاد» کرد و شماری از والی‌ها (استانداران) و فرماندهان پیشین جهادی را به‌عنوان مانع اجرای این جهاد یادآوری کرد[۱٢]. با این حال، جهاد او به فرجام نرسید.

او که در آن‌زمان می‌گفت حمایت دولت و به‌ویژه رئیس جمهوری را با خود دارد، اکنون می‌گوید هیچ‌کسی، از او در «جهاد علیه فساد» حمایت نکرد[۱٣].

عبدالجبار ثابت، زمانی که در ماه سرطان (تیرماه) ۱۳۸۷، اعلام کرد که تصمیم دارد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، این اعلام او از سوی حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، به‌عنوان «استعفأ» تلقی گردید و از کار برکنار شد[۱۴] و بشیراحمد فضلی به‌عنوان جانشین وی گماشته شد.

در ۱۵ میزان سال ۱۳۹۰، عبدالجبار ثابت، در شهرستان (ولسوالی) چهارآسیاب کابل، هنگام بازدید از زمین‌ها و خویشاوندان خود، توسط افراد ناشناس ربوده شد و پس از آن، مدت‌ها از سرنوشت وی اطلاعی در دست نبود تا این‌که روز پنجشنبه ۱٦ سنبله ۱۳۹۱، آزاد شد[۱۵].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: عبدالجبار ثابت: اگر رئیس جمهور شدم، فساد را ریشه‌کن می‌کنم
پيوست ٢: فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ١٣٨٨
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]- در سال ۱۳۵۷ به‌عنوان عضو ریاست تقنین وزارت عدلیه به‌کار گماشته شد و در سال ۱۳٦٠، در بست دوم در همان وزارت تا رتبه پنجم ارتقاع رتبه یافت و در ٢٦ اسد (مرداد) ۱۳٦٠ به کار خود پایان داد و به پاکستان مهاجر شد.
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]