جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۲, دوشنبه

عبدالجبار ثابت: اگر رئیس جمهور شدم، فساد را ریشه‌کن می‌کنم

گفتگو از: هارون نجفی‌زاده

جهاد علیه اشغالگران در افغانستان بارها اعلام شده است، اما عبدالجبار ثابت نخستین مقام افغان بود که این واژه را علیه فساد اداری و مالی در افغانستان به کار برد. او در مقام دادستان کل افغانستان دهها نفر را بازداشت کرد تا به مقام‌های ارشد دولتی برخورد و جهادش به پیروزی نرسید.


  • خبرنگار ما‌ هارون نجفی‌زاده در گفتگویی از آقای ثابت پرسیده که چرا جهادش ناکام ماند؟

شما بسیار بدبینانه صحبت می‌کنید. می‌گویید که جهاد من به جایی نرسید. جهاد من چطور به جایی نرسید؟ من به هجده ولایت (استان) کشور رفتم و بیش از ۳۷۰ نفر را در ولایات مختلف کشور به اتهام دست داشتن در فساد اداری تحت تعقیب عدلی و قضایی قرار دادم. به دادگاه کشاندم.

بیش از دوصد و چند نفر را هم در کابل به این اتهام به محاکمه کشاندم. دلایل ما محکم بود. من تنها در شش ماه اول سال دوم ماموریتم که احصائیه (آمار) گرفتم، تنها در شهر کابل بیش از هشصد میلیون افغانی و سه صد میلیون دلار اختلاس کشف کردم. عاملان آن را به محکمه کشاندم.

  • ولی زمانی که موضوع به افراد قدرتمند رسید، شما موفق نبودید. مثلا شما شهردارهای مزارشریف و هرات را می‌خواستید برکنار کنید، اما کار تان نتیجه‌ای نداد.

من با کسی مواجه می‌شدم که قدرتمند بود. من حکم توقیف کسی را می‌دادم – مثلاً شهردار هرات – مگر کسی او را باز داشت نکرد. من حکم بازداشت والی غزنی، والی خوست و بعضی مقامات عالی رتبه دیگر را هم دادم، اما من نمی‌توانستم خودم شخصاً کسی را بازداشت کنم. متوجه شدید؟

  • اما وقتی شما دادستان کل افغانستان بودید گفته بودید که رئیس جمهوری شما را حمایت می‌کند؟

حمایت لفظی بود. حمایت عملی نبود. هر باری که من با یک زورگو مواجه می‌شدم، تنها می‌ماندم.

  • یعنی شما ریشه فساد اداری و مالی را در افغانستان بسیار عمیق می‌دانید؟

عمیق می‌دانم و افزون بر آن در افغانستان اراده مبارزه با فساد اداری موجود نیست.

  • حالا شما با شعار مبارزه با فساد اداری و مالی وارد مبارزات انتخاباتی شده اید، چگونه می‌توان وعده را عملی کرد؟

من اگر رئیس جمهور شوم به هموطنان خود وعده می‌دهم که فساد را ریشه کن کنم.

  • چگونه؟

قانون را تطبیق می‌کنم. کسی نخواهد بود که در برابرم بیاستد و بگوید که "تو نمی‌توانی قانون را عملی کنی". کسی نخواهد بود به من بگوید که نمی‌توانم فلان شخص را باز داشت کنم.

  • در کنار مبارزه با فساد اداری و مالی برنامه‌های دیگر شما چیست. مثلا در بخش اقتصاد، امنیت و روابط خارجی چیست؟

من برنامه‌های وسیعی دارم. انکشاف (توسعه) اقتصادی مملکت در راس اولویت‌های من قرار دارد. اگر ما از نظر اقتصادی روی پای خود نایستیم، نمی‌توان فقر و بیکاری را از بین ببریم. تا زمانی که ما متکی به دوستان خارجی خود هستیم، تا همان زمان نمی‌توان فقر را از بین برد.

  • شما قبلا عضو حزب اسلامی گلبدین حکمتیار بودید. فکر می‌کنید این رابطه به کشاندن این حزب و مخالفان مسلح دولت به پای میز مذاکره کمک خواهد کرد؟

من زمانی عضو حزب اسلامی بودم، اما حالا رابطه من با حزب قطع شده و فکر نمی‌کنم که در داخل افغانستان هم حزب اسلامی دیگر وجود داشته باشد. من (با حزب اسلامی) چنان رابطه‌ای ندارم که کمک کند به کشاندن آنها به پای میز مذاکره.

اگر ضرورت باشد، رهبران مخالفان در هر جایی که باشند، من می‌توانم بروم و با جناب ملا محمدعمر رهبر طالبان و جناب حکمتیار رهبر حزب اسلامی بنشینم و آنها را قناعت بدهم که دوام جنگ در افغانستان به نفع مملکت نیست و به نفع ملت نیست. بیایید با هم صلح کنیم. بعد از تامین صلح می‌توانیم به‌عنوان برادر با هم زندگی کنیم.

  • ولی دولت حامد کرزی هم برنامه‌ای برای مذاکره داشته که تا حالا موفق نبوده است.

دولت آقای کرزی در مذاکره جدی نیست. یک دور مذاکره در عربستان سعودی یا جای دیگر شروع می‌شود و دو سه روز بعد به پایان می‌رسد. بعد تا یک سال دیگر از مذاکره خبری نیست.

من اگر رئیس جمهور شوم این مذاکرات را شروع می‌کنم تا زمان ختم جنگ به صورت ممتد دوام خواهم داد. در کامیابی مذاکرات فرمول مشهوری وجود دارد: چیزی را بگیر و چیزی را بده.

  • شما از دادن چیزی و گرفتن چیزی می‌گویید، شرط اصلی مخالفان مسلح دولت خروج نیروهای خارجی از این کشور است.

من فکر می‌کنم که بتوانم آنها (مخالفان) را قانع کنم؛ اگر ما اول بین هم صلح کنیم، بعدش می‌توانیم به دوستان خارجی خود بگوییم که دیگر ضرورت به موجودیت شما در این جا نیست و شما بفرمایید به وطن‌های‌تان برگردید.

  • اما آمریکایی‌ها برای سر گلبدین حکمتیار ۲۵ میلیون دلار جایزه تعین کرده‌اند.

ما می‌توانیم آنها را هم قناعت بدهیم که ما بین هم می‌نشینیم و صلح می‌کنیم و مطمئنم که آمریکایی‌ها هم قناعت می‌کنند.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- ثابت: اگر رئیس جمهور شدم، فساد را ریشه‌کن می‌کنم، سايت فارسی بی‌بی‌سی: سه‌شنبه ۱۱ اوت ٢٠٠٩ - ٢٠ مرداد ١٣٨٨


جُستارهای وابسته


زندگی‌نامه عبدالجبار ثابت
زندگی‌نامه نامزدها: عبدالجبار ثابت


منابع


برگرفته از سايت فارسی بی‌بی‌سی



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>