جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

خادم، قيام‌الدين

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[...][...]


قیام‌الدین خادم (زادۀ ۱۲۷۴ خ - درگذشتۀ ۱۳۵۸ خ)، نویسنده، ادیب و شاعر نامور زبان پشتو، اهل سیاست، ژورناليست (خبرنگار)، استاد دانشگدۀ ادبیات زبان پشتو در دانشگاه کابل و عضو مجلس سنای افغانستان بود.


[] زندگی‌نامه

قیام‌الدین خادم فرزند ملا حسام‌الدين آخوند، در سال ۱۲۸۶ خورشیدی، در یک خانوادۀ روحانی، در شهرستان کامه استان ننگرهار زاده شد. پدرش یک عالم دینی بود[۱]. آموزش‌های مقدماتی را نزد پدر آموخت و ۱۵ سال به فراگیری علوم اسلامی در داخل و خارج از کشور پرداخت و صرف و نحو، منطق، حکمت، فقه، حدیث و تفسیر را اموزش دید. در سال ۱۳۰۴ خورشید در زادگاه خود به‌عنوان آموزگار مکتب ابتدایی استخدام شد. اما یکسال بعد به هندوستان رفت و سپس به افغانستان بازگشت و در یکی از مدارس جلال‌آباد به تدریس مشغول شد.

در سال ۱۳۱۲ خورشیدی به قندهار رفت و عضو انجمن ادبی پشتو قندهار شد. زمانی که در ۲۵ اسد ۱۳۱۵، این انجمن به کابل انتقال یافت و «پښتو ټولنه» نامیده شد، خادم کار رسانه‌ای خود را با روزنامه‌نگاری در روزنامۀ «زيری» آغاز کرد و مدت سه ماه به این کار اشتغال داشت و سپس، در سال ۱۳۱۸، مدیر دفتر تألیف و ترجمۀ وزارت معارف شد. در سال ۱۳۲۰، به‌عنوان معاون رئیس «پښتو ټولنه»، در سال ۱۳۲۱، مدیر مسئول نشریۀ «اتحاد مشرقی»، و سپس مدیر دفتر ترجمه دائرةالعارف آریانا منصوب گردید. در سال ۱۳۲۵، ‌سمت بازرس کل (مدیر تفتیش) انبارهای تعاونی .را به‌عهده گرفت و سپس او را به استان هرات فرستادند. در سال ۱۳۲۹، به‌عنوان مدیر جریدۀ «طلوع افغان» در قندهار و در ۱۳۳۰، به‌عنوان گردانندۀ مجلۀ «کابل» برگزیده شد و پس از آن، در سال ۱۳۳۱، به‌سمت مدیر کل کوپراتیف کارخانه تولید برق سروبی خدمت کرد و در نهایت، در سال ۱۳۳۲، مدیر مسئول رئزنامۀ «اصلاح» شد. پس از آن، چندی هم مدیر کلاس‌های زبان پشتو و مدیر مسئول جریدۀ «زیری» بود.[٢]


[] آثار




[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- بینوا، عبدالرئوف، اوسني ليکوال (نویسندگان معاصر)، چاپ ۱۳۴۰ خ، ج ۱، ص ۲۹۲.
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]