جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۵, پنجشنبه

کشتار غيرنظاميان در افغانستان

در جنگ قوای نظامی ناتو به رهبری آمريکا در افغانستان عليه گروه‌های طالبان و القاعده، شمار زیادی از مردم غيرنظامی بارها هدف حملات ارتش آمریکا قرار گرفته است. در نهايت این حملات به حمایت مردم محلی از پیکارجویان طالب می‌افزاید.

مسئله کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای آمریکایی، به موضوع جنجال برانگیزی در افغانستان تبدیل شده است.[۱]

فرمانده جدید ناتو در افغانستان دستور داده است که نیروهای تحت فرمان او استفاده از حملات هوایی را به حداقل ممکن کاهش دهند.[۱]

سازمان ملل متحد هفته گذشته گفت که تعداد تلفات غیرنظامیان در افغانستان، در نیمه اول سال ٢٠٠۹، به تناسب سال گذشته، نزدیک به بیست و پنج درصد افزایش یافته است.[۱]

نمونه‌ها:

  • بی‌بی‌سی، چهارشنبه ٠۵ اوت ٢٠٠۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۸۸: کودکان افغان در حمله هوایی کشته شدند

    ساکنان روستایی در جنوب افغانستان می‌گویند در اثر یک حمله هوایی نیروهای بین‌المللی شب گذشته، سه کودک و یک مرد افغان کشته شده‌اند.

    آنها اجساد این افراد را برای نشان دادن به مقامات، به مرکز شهر قندهار آورده‌اند. مقامات ناتو می‌گویند در حال بررسی این گزارش هستند.

    نظامیان آمریکایی می‌گویند، در همین منطقه، چهار شورشی سوار بر موترسایکل را در یک حمله هوایی کشته‌اند، اما هنوز تلفات غیرنظامیان در این حمله مورد تایید آنها قرار نگرفته است.

    یک خبرنگار آسوسیتد پرس شاهد انتقال اجساد قربانیان این عملیات به مهمانخانه والی قندهار بوده است.

    روستائیان که از منطقه‌ای به نام کووک در حدود بیست کیلومتری شمال مرکز قندهار به این شهر آمده‌اند، شعارهای "مرگ بر آمریکا" سر دادند.

    عبدالرحیم، پدر کودکانی که در این حمله کشته شده‌اند به خبرنگاران گفت که دو هلی‌کوپتر در اطراف محل اقامتش گشت زدند و بعد دو راکت شلیک کردند که به خانه او اصابت کرد. او گفت که برادر و یک پسر دیگر او در این حمله زخمی شده‌اند.

      او گفت: "گناه کودکان من چه بود؟ آنها طالب نبودند."

      عبدالرحیم اضافه کرد: "آیا آنها (نیروهای خارجی) اینجا آمده‌اند که کشور ما را بسازند یا کودکان بی‌گناه ما را بکشند؟"

    ارتش آمریکا پذیرفته است که محلی را در ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار مورد حمله هوایی قرار داده است. نظامیان آمریکایی می‌گویند، در این حمله چهار مرد مسلح موترسایکل سوار در یک منطقه دور از محله مسکونی، هدف قرار گرفتند. اما یک سخنگوی نظامیان آمریکا گفت که آنها در حال بررسی ادعای کشته شدن غیرنظامیان هستند.[۱]

  • بی‌بی‌سی، چهارشنبه ٠۵ مه ٢٠٠۹ - ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸: کشته شدن ده‌ها غیر نظامی در ولایت فراه

    گزارش‌های رسیده از ولایت فراه در غرب افغانستان، حاکی از کشته شدن دهها غیرنظامی در اثر حمله هوایی شب گذشته نیروهای ائتلاف در این ولایت است.

    شماری از اهالی منطقه گرانه ولسوالی بالابلوک ولایت فراه می‌گویند در این بمباران هوایی، بیش از ۱٢٠ شهروند غیرنظامی کشته شده‌اند.

    شماری از شاهدان عینی در تماس با بی‌بی‌سی گفته‌اند زنان و کودکان نیز در میان کشته شدگان این رویداد هستند.

    آنان همچنین گفته‌اند که اجساد ده‌ها تن از غیرنظامیانی که در اثر این بمباران کشته شده‌اند را در محل بمباران شده دیده‌اند.

    آقای روح‌الامین، والی فراه، می‌گوید که این عملیات پس از آن انجام شد که شماری از افراد طالبان که از خانه‌های مردم به‌عنوان سنگر استفاده کرده بودند بر روی نیروهای ارتش افغانستان و ائتلاف بین‌المللی آتش گشودند. او گفت: تاکنون نیروهای دولتی نتوانسته‌اند خود را به محل حادثه برسانند و گزارش کاملی از تلفات و خسارات وارد شده به مردم را تهیه کنند. اما آقای روح‌الامین احتمال کشته شدن غیرنظامیان در این حمله هوایی را رد نکرد.

    با اين وصف، ساکنان منطقه بمباران شده می‌گویند افراد طالبان در هنگام بمباران منازل مسکونی در محل حضور نداشته‌اند. در همین حال بلقیس روشن، یکی از اعضای شورای ولایتی فراه می‌گوید با وجود اینکه تاکنون اطلاعات دقیقی از میزان تلفات غیرنظامیان در دست نیست، اما بر اساس گزارش‌هایی که به او رسیده، ظاهراً ساکنان محل تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند.

    اما اگر آمار ارایه شده از سوی ساکنان محل صحت داشته باشد، این رویداد، یکی از مرگبارترین عملیات نیروهای بین‌المللی در سال جاری خواهد بود.

    سال گذشته نیز در اثر حمله هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در ولسوالی شیندند در جنوب هرات، بیش از نود غیرنظامی کشته شدند.

    در آن رویداد نیز ابتدا نیروهای ائتلاف کشته شدن غیرنظامیان را رد کرده بودند، اما تحقیقاتی که بعداً از سوی دولت افغانستان و سازمان ملل متحد انجام شد، نشان داد که تمامی قربانیان آن، شهروندان غیرنظامی بوده‌اند.[٢]


    يادداشت‌ها



    يادداشت ۱: اين مقاله برای دانشنامۀ آريانا توسط مهديزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.


    پيوست‌ها



    پيوست ۱: جنايت جنگی
    پيوست ٢:
    پيوست ۳:
    پيوست ۴:
    پيوست ۵:
    پيوست ۶:



    پی‌نوشت‌ها


    [۱]- کودکان افغان در حمله هوایی کشته شدند، سايت فارسی بی‌بی‌سی: چهارشنبه ٠۵ اوت ٢٠٠۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۸۸
    [۲]- کشته شدن ده‌ها غیر نظامی در ولایت فراه، سايت فارسی بی‌بی‌سی: چهارشنبه ٠۵ مه ٢٠٠۹ - ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸
    [۳]-
    [۴]-
    [۵]-
    [۶]-
    [٧]-
    [۸]-
    [۹]-
    [۱٠]-
    [۱۱]-
    [۱۲]-
    [۱۳]-
    [۱۴]-
    [۱۵]-
    [۱۶]-
    [۱٧]-
    [۱۸]-
    [۱۹]-
    [٢٠]-
    [٢۱]-
    [٢۲]-
    [٢۳]-
    [٢۴]-
    [٢۵]-
    [٢۶]-
    [٢٧]-
    [٢۸]-
    [٢۹]-


    جُستارهای وابسته






    منابع





    پيوند به بیرون








    <برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>