جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۶, جمعه

بحران مربوط به‌ماجراجویی دوستم به "تکان‌های بزرگ" منجر نخواهد شد

کارشناس افغان:

بحران مربوط به‌ماجراجویی دوستم به "تکان‌های بزرگ" منجر نخواهد شد

عده کارشناسان عقیده دارند، که بحران، مربوط به دوسیه (پرونده) جنرال عبدالرشید دوستم، به "تکان‌های بزرگ" در شمال افغانستان منجر نخواهد شد. سنجر غفاری در صحبت با "افغانستان.رو" گفت، که "امروز عبدالرشید دوستم در شمال کشور از چنان نفوذ برخودار نیست، تا به کدام تغیرات جدی منجر گردد. "بازیگران بزرگ" فعال در افغانستان در حال حاضر به تجزیه افغانستان به شمال و جنوب علاقمند نیستند، از همینرو، گمان نمی‌کنم، که آنها با اگاهی از امکانات دوستم، کار را تا این وضع بکشانند".

به‌تاريخ ٢٠ فبروری دوستم یکبار دیگر فیصله لوی سارنوالی را غیرقانونی خواند و اعلام داشت، که قصد استعفاء از کار را ندارد. قبلآ برخی کارشناسان روسیه و کشورهای آسیایی میانه ابراز هراس نموده بودند، که "دوسیه دوستم" می‌تواند به تکان‌های شدید در کشور – تا سرحد تجزیه کشور به شمال ازبک – تاجک‌نشین و جنوب پشتون نشین منجر گردد.

به‌عقیده غفاری، ایجاد دولت کوچک در شمال بدون برقراری کنترول بر شهر مهم ستراتیژیک مزارشریف ناممکن می‌باشد. غفاری افزود، که "امروز مواضع یکی از مخالفان قدیمی دوستم جنرال عطامحمد تاجک تبار در مزارشریف نسبت به‌گذشته بسیار مستحکم می‌باشند". والی ولایت بلخ در اواسط ماه فبروری از موضع‌گیری حکومت مرکزی حمایت نمود و اعلام داشت، که در آن ولایت به تظاهرات ضد حکومتی اجازه نخواهد داد.

می‌خواهیم یادآوری نمائیم، که به‌تاریخ ٣ فبروری سال روان دوستم یکجا با ۵٠ نفر مسلح رقیب سیاسی خود، یکی از رهبران ازبکان افغانستان اکبر بای را اختطاف نموده بود. اختطتاف شونده‌گان در روز بعد ازآن آزاد ساخته شدند، که خانه دوستم از طرف پولیس محاصره شد. اکبر بای و پسرش تا به حال در شفاخانه نظامی در کابل تحت تداوی قرار دارند.

به‌تاریخ ١٩ فبروری لوی سارنوالی در باره برکناری جنرال دوستم از مقام مشاوریت ریاست جمهوری کشور در دوران تحقیق فیصله نمود. علت این فیصله حاضرنشدن دوستم جهت تحقیق در سارنوالی خوانده شده است. شخص جنرال فیصله لوی سارنوالی را "غیرقانونی" خوانده است. سکرتر مطبوعاتی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان تائید کرده، که فیصله لوی سارنوالی درباره برکناری موقتی دوستم از مقامش – قانونی می‌باشد. بعد از اعلان لوی سارنوالی عده از ازبکان در بعضی ولایات شمالی به حمایت از رهبر خود برخاستند. در عده از شهر‌های شمالی تظاهرات اعضاء و طرفداران جنبش ملی اسلامی افغانستان به حمایت رهبر اسبق‌شان – عبدالرشید دوستم، صورت گرفتند.

جبهه ملی افغانستان، عبدالرشید دوستم یکی از رهبران آن می‌باشد، در برابر فیصله لوی سارنوالی بلافاصله از خود عکس‌العمل نشان نداد. جبهه ملی افغانستان در اعلامیه منتشره مورخ ٢١ فبروری، جهت حل منازعه بین دوستم و اکبر بای از طریق دیالوگ دعوت بعمل آورده است. وقفه در عکس‌العمل جبهه به برخی مبصرین بهانه را در باره اعلان موجودیت اختلافات جدی در داخل ائتلاف بدست داد.

به عقیده کارشناس افغان غفاری، جنرال دوستم جبهه ملی را در وضع دشوار قرار داده است. "خاموشی همرزمان جنرال در ائتلاف در اوج بحران را، ظاهراً، میهتوان چنین توضح نمود، که انها اصلآ نمی‌خواهند مسوولیت اختطاف اکبر بای را با او تقسیم کنند". غفاری عقیده دارد، که حمله و اختطاف اکبر بای - رقیب سیاسی دوستم، از طرف جنرال باعث انعکاسات نهایت منفی در جامعه افغانستان گردیده‌اند.

غفاری در عین حال عقیده دارد، که منازعه بین دوستم و اکبر بای کار پلان شده بود و اهداف معین را تعقیب می‌کند.[۱]


پی‌نوشت‌ها



جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از: سايت "افغانستان.رو"



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>