جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۷, شنبه

هزینه تبلیغات نامزدهای انتخابات افغانستان

زکریا بارکزی، معاون دارالانشای (دبیرخانه) کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در گفتگویی با بی‌بی‌سی گفت بر اساس دستورالعملی (بخشنامه) که این کمیسیون تصویب کرده است، باید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هر ۱۵ روز یکبار گزارش مالی خود را به این کمیسیون ارائه کنند[۱] و کمیسیون انتخابات نیز این گزارش را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.[٢] اما بیشتر نامزدهای انتخابات هنوز از هزینه مبارزات انتخاباتی خود به این کمیسیون گزارش نداده‌اند.

آقای بارکزی بيان داشت: تا حال که حدود ۲۵ روز از آغاز مبارزات انتخاباتی می‌گذرد، از ۴۱ نامزد انتخابات ریاست جمهوری تنها ۱۸ نامزد از مخارج مبارزات انتخاباتی خود گزارش داده‌اند. وی افزود: "بقیه نامزدها با وجود هشدارهای مکرر کمیسیون مستقل انتخابات [صورت مخارج] گزارش نداده‌اند."

مسوولان کمیسیون می‌گویند اگر نامزدی از گزارش‌دهی مصارف خود اجتناب کند، ممکن است این کار به از دست‌دادن حق نامزدی او در انتخابات بعدی ریاست جمهوری منجر شود.

به‌گفته آقای بارکزی، در این میان عبدالله عبدالله با بیش از ۱۰ میلیون افغانی در صدر فهرست مصرف‌کنندگان و رمضان بشردوست با مصرف ده هزار افغانی کمترین مصرف‌کننده در جریان مبارزات انتخاباتی ظرف بیش از دو هفته گذشته بوده‌اند.

بر اساس دستورالعمل مبارزات انتخاباتی نامزدها نمی‌توانند از پولهای غیرقانونی و کمکهای خارجیان در مبارزات انتخاباتی خود استفاده کنند. [اما هيچگونه محدوديت برای هزينه تبليغات نامزدها در نظر گرفته نشده است.]

این در حالی است که معاون دارالانشای کمیسیون انتخابات می‌گوید در شرایط کنونی نظارت بر منابع مالی نامزدهای انتخابات کار آسانی نیست.

آقای بارکزی گفت: "ما باید قبول کنیم که در شرایط فعلی افغانستان این کار آسانی نیست که تمام منابع پولی که در مبارزات انتخاباتی به مصرف می‌رسد، به‌صورت درست تفکیک شود. به دلیل این که در افغانستان شبکه مالی درستی وجود ندارد."

او افزود: "متاسفانه در افغانستان امکان تشخیص پول سیاه و پول سفید، یعنی پولی که مالیاتش پرداخته شده و پولی که مالیاتش پرداخت نشده و به‌صورت غیرقانونی به‌دست آمده، وجود ندارد."

این مقام کمیسیون انتخابات گفت ثبت و انتشار صورت حساب دارایی‌های منقول و غیرمنقول نامزدها بخشی از تلاشهای این کمیسیون برای نظارت و کنترل مخارج مبارزات انتخاباتی نامزدها بوده است.

آقای بارکرزی گفت اگرچه تا حال از تخلفی در این مورد گزارشی وجود ندارد، اما او افزود که اگر چنین مواردی وجود داشته باشد، کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی آن را بررسی خواهد کرد.

به‌گفته آقای بارکزی، تخطی‌های مالی نامزدها بر اساس قانون انتخابات مجازاتهایی از جریمه نقدی تا حذف نام آنها از فهرست نامهای نامزدهای انتخابات را در پی خواهد داشت.

اخیراً برخی گزارش حاکی از آن بود که برخی نامزدها همایشهایی بزرگ انتخاباتی در هتلها برگزار کرده و به شرکت‌کنندگان این همایش‌ها غذا و حتی پول نقد داده‌اند.[٣]

کمیسیون انتخابات افغانستان [براساس دومين گزارش خود] می‌گوید هشت نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از مصارف مالی خود در مبارزات انتخاباتی به این کمیسیون گزارش نداده‌اند.

نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که نام‌های این هشت نامزد انتخابات که گزارش مالی خود را نداده‌اند، به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی فرستاده شده و این کمیسیون در مورد تصمیم خواهد گرفت.

کمیسیون شکایات انتخاباتی، صلاحیت دارد تا در مورد تخطی‌های انتخاباتی، به نامزدهای انتخابات در قدم نخست هشدار دهد، بعد می‌تواند آنها را جریمه نقدی کند و در نهایت نیز، صلاحیت حذف نام آنان را از فهرست نامزدهای انتخابات دارد.

بیشترین مصارف

گزارشی که کمیسیون انتخابات افغانستان هر پانزده روز از مصارف مالی نامزدهای انتخابات منتشر می‌کند، شامل مقدار پول مصرف شده، مشخصات افراد و یا نهادهای که به نامزدها پول فرستاده‌اند و نوعیت کمک‌های پولی به نامزدها است.

براساس دومین گزارشی که این کمیسیون منتشر کرده، حامد کرزی، رییس جمهور کنونی افغانستان و نامزد دومین انتخابات ریاست جمهوری، با مصرف بیش از هشتاد و پنج میلیون افغانی در ظرف پانزده روز گذشته، در صدر این فهرست قرار دارد.

سید جلال کریم، با مصرف سی و هفت میلیون افغانی، محمدیاسین صافی، با مصرف بیش از بیست و شش میلیون افغانی و هدایت امین ارسلا، با مصرف بیش از یازده میلیون افغانی، به ترتیب در جایگاه‌های دوم، سوم و چهارم از نظر مصرف پول در پانزده روز گذشته قرار گرفته‌اند.

فروزان فنا، یکی از دو نامزد زن در انتخابات ریاست جمهوری نیز در پانزده روز گذشته بیش از ۹ میلیون افغانی مصرف کرده و در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

عبدالله عبدالله، که براساس گزارش پانزده روز قبلی، در صدر فهرست نامزدهای انتخابات از نظر مصرف پول قرار داشت، حالا با مصرف بیش از شش میلیون افغانی، در ردیف هفتم قرار گرفته و اشرف غنی احمدزی، از دیگر نامزدهای انتخابات افغانستان با مصرف نزدیک به هفت میلیون افغانی، یک نفر جلوتر از آقای عبدالله است.

در گزارشی که کمیسیون انتخابات افغانستان از مصارف نامزدها انتشار می‌دهد، چگونگی مصرف این پول‌ها مشخص نمی‌شود.[۴]

اعتراف حامد کرزی

آقای حامد کرزی يک شب جلوتر از دومين دورۀ انتخابات رياست جمهوری افغانستان در گفتگوی با شبکه جهانی تلويزيون آريانا در پاسخ پرسشی از آقای ميرزايی (مصاحبه کننده) که هزينه‌های تبليغات انتخاباتی خود را از کجا فراهم آورده است، گفت، تجار ملی که در دوران رياست جمهوری او صاحب ميليون‌ها پول شده‌اند، اين هزينه‌ها را پرداخت می‌کنند. چرا که آنها به خوبی می‌دانند، اگر او دوباره رئيس جمهور شود، منافع آنها در افغانستان چند برابر خواهد شد.

اما آنانی که در دوران رياست جمهوری آقای کرزی صاحب ميليون‌ها پول شده‌اند، چه کسانی هستند، آقای کرزی در اين مورد گفت: "چون آنها نمی‌خواهند، از ايشان نام برده شود، من هم نام نمی‌برم!"

اين در حالی است که براساس گزارش سازمان ملل متحد، بيش از شصت درصد مردم افغانستان زير خط فقر زندگی می‌کنند.


يادداشت‌ها



يادداشت ۱: اين مقاله برای دانشنامۀ آريانا توسط مهديزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.


پيوست‌ها



پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



پی‌نوشت‌ها



جُستارهای وابسته






منابع





پيوند به بیرون








<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>




[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]