جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۰, شنبه

دلیل برکناری حمیدالله قادری وزیر ترانسپورت و هوانوردی

دلیل برکناری حمیدالله قادری وزیر ترانسپورت و هوانوردی، عدم شفافیت در امضای قرارداد با شرکت‌های گلوبال و ناس بوده است.

آقای قادری روز گذشته در جلسه شورای وزیران از سوی رییس جمهور کشور، از سمتش برکنار و به لوی سارنوالی معرفی شد.

تحقیقات لوی سارنوالی در باره آقای قادری جریان دارد و نتایج این تحقیقات تاهنوز معلوم نشده است.

این نخستین‌بار است که یکی از وزیران کابینه، به اتهام فساد از سمتش برکنار می‌شود.

دکتر محمدیعقوب رسولی مشاور ارشد وزارت ترانسپورت و هوانوردی امروز طی مصاحبه با "سلام وطندار" گفت: دلیل اصلی برکناری آقای قادری، قرارداد سوال برانگیز او با شرکت گلوبال مالزیایی به‌منظور انتقال زایرین حج به عربستان سعودی بوده است.

وزیر ترانسپورت قراردادی را با شرکت‌های گلوبال مالزیایی و ناس عربی برای انتقال ٢٠ هزار زایر حج به عربستان سعودی امضا کرده بود، اما شرکت گلوبال که طرف اصلی قرارداد بود حاضر نشد، تا نخستین پرواز را که در قرارداد روز شنبه ۱۸ عقرب ذکر شده بود، انجام دهند.

براساس اظهارات آقای رسولی، قرارداد انتقال ٢٠ هزار زایر افغان که باید توسط دولت به عربستان انتقال داده می‌شد، با شرکت گلوبال امضا شده بود.

آقای رسولی گفت که طرف اصلی قرارداد شرکت گلوبال بوده است. در حالی که آقای قادری به تاریخ اول عقرب در جلسه عمومی ولسی جرگه گفت که قرارداد انتقال حاجیان با دو شرکت گلوبال و ناس امضا شده است.

وقتی آقای زاخیل وال سرپرست جديد وزارت ترانسپورت، قرارداد آقای قادری با شرکت گلوبال را بررسی کرد، این بررسی نشان داد که قرارداد يادشده، کاملاً به نفع شرکت گلوبال و به ضرر وزارت ترانسپورت بوده است.

براساس اظهارات آقای رسولی در قرارداد آمده است در صورتی که وزارت ترانسپورت پول را به وقتش به شرکت گلوبال ندهد، این شرکت می‌تواند ۲ فیصد ارزش قرارداد، وزارت را جریمه نماید، اما شرکت گلوبال هیچ تعهد يا مسوولیتی در صورت تاخیر پرواز، یا تخطی از قرارداد، ندارد.

آقای رسولی می‌گوید، هر قرارداد مکلفیت‌های دوطرفه دارد و در صورت نقض قرارداد توسط یکی از طرفین، مجازاتی که در قرارداد ذکر شده باید از سوی طرف متخلف پرداخته شود، اما در قرارداد منعقده با شرکت گلوبال، تنها وزارت ترانسپورت مکلف به دادن جریمه در صورت تخلف از قرارداد شده است.

اما سرنوشت ده ميلیون دالری که آقای قادری به شرکت گلوبال (پيش) پرداخته است، چه خواهد شد؟

آقای رسولی در این مورد می‌گوید: عمر زاخیل وال سرپرست وزارت ترانسپورت، حدود ده بار از طریق تماس تلفونی و پیام‌های تلفونی تلاش کرده تا با شرکت گلوبال تماس برقرار کند، اما موفق به تماس با این شرکت نشده است.

آقای قادری در جریان جلسه عمومی ولسی جرگه به تاریخ اول عقرب گفت: قرارداد با شرکت گلوبال و ناس را به هدایت رییس جمهور و به دلایل سیاسی امضا کرده است.

آقای قادری در جلسه ولسی جرگه گفته بود که شرکت ناس یک شرکت خدمات هواپیمایی عربستانی است که مالک آن یکی از وابستگان ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی می‌باشد.

قرار بود اولین پرواز زایرین حج فردا ٢۲ عقرب توسط شرکت آریانا، به عربستان سعودی اجرا شود. اما، قاضی فیض‌محمد مختار رییس حج در وزارت حج و اوقاف به سلام وطندار گفت که افغانستان تنها ۱٧ روز وقت داشت تا تمام زایرین خود را به عربستان سعودی انتقال دهد. او افزود که در مورد انتقال به وقت و رسیدن تمام زایرین به عربستان سعودی نگران بود.

سلام وطندار تلاش کرد تا واکنش آقای قادری را هم بگیرد، اما قادر به تماس با او نشد.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- حسین سیرت، قرارداد سوال برانگیز با شرکت گلوبال، دلیل برکناری حمیدالله قادری، سايت سلام وطندار: چهارشنبه ۲۲/۰۸/۱۳۸۷ (با اندک تغيير ويرايشی).


جُستارهای وابسته


زندگی‌نامۀ حمیدالله قادری
كابينۀ دولت جمهورى اسلامى افغانستان


منابع


برگرفته از: سايت اينترنتی سلام وطندار


پيوند به بیرون





<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>