جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۷, شنبه

بشردوست: طالبان مخالف دولتند، نه آمریکایی‌ها

از کابل: هارون نجفی‌زاده

رمضان بشردوست از نامزدام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که پیروزی او در انتخابات به‌معنای پایان جنگ در افغانستان خواهد بود. وی می‌افزاید که شورشیان طالبان و مخالفان مسلح، دشمن والی‌های فاسدند و نه سربازان آمریکایی.

آقای بشر دوست که وزیر برنامه‌ریزی دولت حامد کرزی بود، پس از چند ماه در این مقام، تصمیم به انحلال نزدیک به دو هزار سازمان غیردولتی گرفت که با مخالفت‌هایی روبرو شد و او را وادار به کناره گیری از این مقام کرد.

خبرنگار ما، ‌هارون نجفی‌زاده، در آغاز گفتگویی با آقای بشردوست از او پرسیده که فکر نمی‌کرده تصمیمش در این زمینه اشتباه بوده باشد:



منحل کردن ان جی اوها به معنای این نیست که ما مخالف این سازمانها هستیم. ما از ان جی او تا ان جی او داریم. یکی None-Governmental Organizations (سازمانهای غیر دولتی) است موسوم به ان جی او است و دیگر هم No-Good Organization (سازمانهای غیر مفید) است؛ دو نوع ان جی او هستند.

ما بعد از شش ماه تحقیقات از ۲۳۵۵ ان جی او، ۱۹۳۵ ان جی او را ملغا اعلام کردیم. به ۴۲۰ ان جی او در افغانستان، که مورد حمایت ما قرار گرفتند، اجازه کار داده شد، این تعداد برای همه افغانستان کافی است و حتی زیاد است.

  • اما استدلال این است که به دلیل ضعف نهادهای دولتی، موجودیت این سازمانها مهم است.

در لغمان آ.ام.آی (IMI) بخش صحت را تیکه (پیمانکاری) کرده است. برای بیست و دو ماه قرار داد بسته است. قرار بود در آن شفاخانه کارهایی انجام شود، ساختمانی، تجهیزات و وسایل (تهیه شود). قراردادش سه ماه است تمام شده، خشت را روی خشت نگذاشته است.

  • شما در مورد کار موسسه‌ای در لغمان صحبت می‌کنید، وظیفه این موسسات فراهم کردن تجهیزات طبی نیست و نه هم گذاشتن خشت روی خشت.

بله صد در صد. ولی اینها قرار داد می‌گیرند که ساختمان بسازند. اصلاً مشکل ما این جا است. ما می‌گوییم که شرکت ساختمانی وظیفه دارد که ساختمان بسازد، کلینیک بسازد، مکتب بسازد، جاده بسازد. این کار را شما به ان جی او واگذار نکنید.

  • شما متهم به تک محوری و ناسازگاری می‌شوید. وقتی وزیر پلان (برنامه ریزی) دولت افغانستان بودید در زمینه لغو این ان جی اوها با همکاران‌تان اصلاً مشورت کردید؟

مثلاً یک نفر از جیبت کیسه بری می‌کند، پلیس او را می‌بیند، آیا پلیس به آقای وزیر تلفن کند و به رئیس جمهور هم، که من این دزد را بگیرم یا نه؟ وظیفه رئیس جمهوری پالیسی دادن (سیاست گذاری) است. وظیفه رئیس جمهوری استراتژی دادن است و در شورای وزیران در مورد ان جی اوها، طبق یک فرمان به وزیر پلان داده بودند.

  • آقای بشر دوست! فکر نمی‌کنید که فرقی بین گرفتن یک دزد یا لغو کردن یک ان جی او یا لغو کردن فعالیت نزدیک به دو هزار ان جی او، که عملاً در افغانستان کار می‌کنند، وجود داشته باشد و این یک تصمیم بزرگ بوده و باید مشوره می‌شد و با رئیس دولت هماهنگی می‌شد؟

تنها فرقش این است که تمام دولت افغانستان زاده ان جی اوست. کل اعضای بلندپایه دولتی یا پسر کاکاهای شان یا پسر ماماهای شان ان جی او دارند. من در همان وقت اعلان کردم که فلانی پدر ان جی او و فلانی هم مادر ان جی او است. تنها فرقش در این است ورنه (و گرنه) هیچ تفاوتی وجود ندارد.

  • طرح شما برای بهبود امنیت چیست؟

تجزیه و تحلیل من از اوضاع امنیتی، با تمام افراد دیگر در افغانستان فرق می‌کند. بسیاری فکر می‌کنند که طالبان با آمریکا می‌جنگند یا با انگلستان می‌جنگند؛ نه، طالبان هیچ گونه مشکلی با آمریکا ندارند. به خاطری که روزی که طالبان سلاح گرفتند، در افغانستان یک عسکر خارجی نبود. نه روسی بود، نه انگلیسی بود و نه هم آمریکایی.

من به طالبان می‌گویم که حالا که شما با آمریکا نمی‌جنگید، چرا عسکرش را می‌کشید؟ می‌گویند آقای بشردوست! به خاطر این که بر سر شانه این سرباز، آن والی، آن وزیر و آن فرمانده است، به خاطری که عسکر آمریکایی و انگلیسی فلان وزیر، فلان والی و فلان فرمانده را تحت حمایت قرار داده است. اصل جنگ ما با این‌ها است.

  • در بخش اقتصادی، شما مخالفت طرحها و تصامیم اجلاس توکیو هستید، چرا؟

در توکیو، اولین کنفرانس بین المللی بازسازی افغانستان تجزیه و تحلیل جامعه بین المللی و مقامات افغانی این شد که افغانستان را باید یک کشور ترانزیتی بسازند.

در حالی که ما هفتاد میلیارد متر مکعب آب جاری داریم. ده میلیاردش را استفاده می‌کنیم، شصت میلیارد آن به ایران، پاکستان و آسیای مرکزی می‌رود. ده میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم، دو میلیون آن را قسماً کشت می‌کنیم. غنی ترین و جوانترین خاک دنیا به دلیل این که استفاده نشده در افغانستان است. شما که از کابل به هر ولایت دیگر بروید، در مسیر تان چیزی که می‌بینید همه دشت است و کوه.

گفتم ساختن سه چهار تا بند ذخیره آب اولویت اصلی ما باشد. ما با این کار دشت‌های خود را زیر کشت می‌گیریم. ۸۵ درصد مردم افغانستان زراعت پیشه هستند، بی‌کار شده اند و به کابل ریخته اند و بی سرنوشت به سر می‌برند.

با این کار، این ۸۵ درصد (جمعیت کشور) صاحب کار می‌شوند. بند بزرگ ذخیره آب داشته باشیم، برق داریم. برق داشته باشیم، می‌توانیم کارخانه فعال کنیم.تحقیقات آخر مهندسان آمریکایی و افغانی، که چهار ماه پیش آن را اعلام کردند، نشان می‌دهد که چهار صد نوع معدن داریم. یک معدن ما به صورت حرفه‌ای مورد بهره برداری قرار نگرفته.

  • اما آقای بشردوست! استخراج معادن، زراعتی و صنعتی ساختن افغانستان نیاز به یک همکاری گسترده بین المللی دارد. با توجه به سابقه برخوردتان با موسسات غیردولتی و سازمانهای بین المللی، بعضی‌ها تردید دارند که شما چنین همکاریی را جلب بتوانید.

یک. وقتی ما ان جی اوها را منحل کردیم، تنها سفارتی که آن زمان علیه ما فعالیت نمی‌کرد، سفارت آمریکا بود. به خاطری که آن زمان هم آنها متوجه مساله شده بودند؛ دو. امروز تمام جامعه بین المللی با حرفهای من موافقند. سیاستمداران داخلی ما نیز با من موافقند. حالا همه شان می‌گویند که کمکها از طریق ان جی اوها مصرف نشود. شعار همه شان این است که فلان کنفرانس موفق بود چون کمکها از طریق ان جی اوها صورت نگرفت.

  • اگر در انتخابات پیروز شوید، سیاست خارجی‌تان را چه شکلی خواهید داد؟

من در سیاست خارجی فقط منافع ملی خود را می‌بینم. مسایل دینی، مذهبی، فرهنگی و نژادی و فلان و فلان برای من مطرح نیست. پدرم را که مخالف منافع ملی من –منافع ملی افغانستان - قرار بگیرد، از راه خود دور می‌کنم. حالا هم ما با آمریکا برنامه ریزی دراز مدت می‌کنیم. به نفع افغانستان که باشد، نعوذبالله نعوذ بالله شیطان هم که باشد، من دستش را می‌فشارم.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- بشردوست: طالبان مخالف دولتند، نه آمریکایی‌ها، سايت فارسی بی‌بی‌سی: جمعه ٠٧ اوت ٢٠٠٩ - ١٦ مرداد ١٣٨٨


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت فارسی بی‌بی‌سی



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>