جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۰, شنبه

حمیدالله فاورقی، وزیر ترانسپورت وهوانوردی افغانستان

زندگی‌نامه حمیدالله فاورقی

(وزیر ترانسپورت وهوانوردی جمهوری اسلامی افغانستان)

حمیدالله فاورقی وزیر ترانسپورت وهوانوردی جمهوری اسلامی افغانستان در سال ١٣٣٣ در ولایت هرات به دنیا آمد، تعلیمات ابتدائی و ثانوی خود را در مکتب سید جمال الدین افغانی و لیسه عالی حبیبیه کابل به پایان رسانید، دیپلوم ليسانس اقتصاد را در رشته تجارت و انکشاف اقتصادی از پوهنحی اقتصاد پوهنتون کابل و سند ماستری اش را در رشته اقتصاد ملی از پوهنتون دولتی شهر نیویارک ایالات متحده امریکا بدست آورد.

آقای فاروقی بین سال‌های ١٣۵٦ و ١٣٦١ در سمت‌های مختلف وزارت پلان مصروف بوده، بعداً به ایالات متحده امریکاه پناهنده شد و در نهضت مقاومت علیه نیرو‌های شوروی سهم ارزنده گرفت. نامبرده در ایالات متحده امریکا دست به تاسیس اتحادیه‌ها و انجمن‌ها زد و به نشر مقالات و مضامین علمی در باره مسایل اقتصادی و سیاسی پرداخت.

آقای فاروقی بعد از سرنگونی رژیم طالبان به کشور برگشت و در ابعاد مختلف از جمله تجارت، معارف و سرمایه گذاری فعالیت نمود و در ایجاد نهاد‌های مربوطه نقش ارزنده داشته است. آقای فاروقی علاوه بر این ابتکارات در فاکولته اقتصاد پوهنتون کابل از سال ١٣٨٣ تا اکنون به تدریس مضامین مختلف اقتصادی مصروف بوده و رتبه علمی پوهنیار را دارا است.

آقای فاورقی در زمستان سال ١٣٨٧ از سوی حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به حیث وزیر ترانسپورت و هوانوردی تعین شد و در ماه حوت همان سال از پارلمان رای اعتماد اخذ نمود.

پوهنیار حمیدالله فاروقی به زبانهای پشتو، دری و انگلسی تسلط دارد.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- زندگی‌نامه پوهنیار حمیدالله فاورقی، سايت رسمی دفتر رياست جمهوری (جمهوری اسلامی افغانستان): ١٣/٠١/١٣٨٨


جُستارهای وابسته


زندگی‌نامه حمیدالله فاورقی
كابينۀ دولت جمهورى اسلامى افغانستان


منابع


برگرفته از سايت رسمی دفتر رياست جمهوری (جمهوری اسلامی افغانستان)



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>