جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۱, یکشنبه

محمدیوسف پشتون، وزیر انکشاف شهری جمهوری اسلامی افغانستان

زندگی‌نامه انجنیر محمدیوسف پشتون

(وزیر انکشاف شهری جمهوری اسلامی افغانستان)

محمدیوسف پشتون وزیر انکشاف شهری جمهوری اسلامی افغانستان در سال ١٣٢۵ در ولایت قندهار دیده به جهان گشود، تعلیمات ابتدایی و ثانوی را در لیسه عالی احمدشاه بابا به ‌پایان رسانید و درجه ماستری را در رشته انجنیری شهرسازی از پوهنتون امریکایی بیروت در لبنان به دست آورد.

آقای پشتون برای چهار سال در یکی از موسسات لبنانی کار کرد و سپس در اواخر سال ١٣۵٦ به وطن برگشت. چندی منحیث استاد در فاکولته انجنیری پوهنتون کابل ایفای وظیفه کرد و در زمان تجاوز بر افغانستان از سوی اتحاد جماهیر شوری وقت، دو بار زندانی شد و در سال ١٣٦١ مجبور به ترک افغانستان گردید.

محمدیوسف پشتون ٢٠ سال را در مهاجرت به‌سر برد و بین سال‌های ١٣۵٧ و ١٣٨١ با موسسات غیر دولتی در داخل و خارج از کشور همکاری کرد که از جمله فعالیت‌های او تاسیس و پیشبرد امور شفاخانه الجهاد در شهر کویته پاکستان، پیشبرد امور موسسه ماین پاکی دافا و مشاوریت با ارگان‌های ملل متحد در شهر کویته کشور پاکستان قابل ذکر است.

یوسف پشتون در ماه سرطان ١٣٨١ به‌حیث وزیر شهرسازی و مسکن و بعدا در ماه اسد ١٣٨٢ به‌حیث والی ولایت قندهار و متعاقبا در ماه ١٣٨٣ مجددا به‌حیث وزیر شهرسازی و مسکن مقرر و الی اکنون ایفای خدمت می‌نمایند.

پشتون به زبانهای پشتو، دری، انگلیسی و عربی تسلط دارد.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- زندگی‌نامه انجنیر محمدیوسف پشتون، سايت رسمی دفتر رياست جمهوری (جمهوری اسلامی افغانستان): ١٣/٠١/١٣٨٨


جُستارهای وابسته


زندگی‌نامه محمدیوسف پشتون
كابينۀ دولت جمهورى اسلامى افغانستان


منابع


برگرفته از سايت رسمی دفتر رياست جمهوری (جمهوری اسلامی افغانستان)



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>