جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۱۸, چهارشنبه

ارزيابی مقالات دانشنامه

این دانش نامه با مشارکت شماری از محققان انجام می گيرد، اما شمار زیادی از نويسندگان مشتاقند مقاله خود را در دانش نامه منتشر کنند و حجم بالای تقاضا از سوی آنها باعث شده است کنترل کیفیت مقالات علمی در دانش نامه با مشکل روبرو شود.

شمار رو به افزایش مقالات که توسط کاربران غير حرفه ای تهیه می شود، سبب این وضعیت شده است.

دانش نامه، چنان تحت فشار حجم بالای مقالات بوده که کیفیت و معتبر بودن مقالات با تردید مواجه شده است.

برای رفع این مشکل، نياز به بازنگری مقالات توسط هيأت ناظران است. اما در حال حاضر چنين هيأت عملاً وجود ندارد. در اين صورت کار ارزيابی را بايد به "بازنگری توسط همقطاران" سپرد.

"بازنگری توسط همقطاران" به بالاترین استاندارد برای نشر مقالات دانش نامه اطلاق می شود و هدف از آن این بوده است که تمام مقالات دانش نامه پیش از رسیدن به مرحله انتشار، توسط محققان دیگر مطالعه و اعتبار آنها تائید شود.

سال گذشته بیش از یک هزار مقاله دانش نامه ای که توسط محققان مختلف، نگاشته شده بود، در دانش نامه منتشر شده است. شمار زیادی از اين مقالات از کيفيت مطلوب برخوردار نيستند.

شماری از اين مقالات تهیه شده در دانش نامه حاصل نسخه برداری از کار علمی دیگران و تقلب بوده است.

در کنار اين نگرانی در باره کیفیت مقالات منتشر شده، تقلب و نسخه برداری، یک نگرانی دیگر نیز وجود دارد.

محققانی وجود دارند که با نام و نشان های پرطمطراق نشریه راه اندازی می کنند در حالی که در واقعیت یک گزارش غير علمی را منتشر کنند و در نتیجه به آن وجهه یک کار علمی معتبر بدهند.

بنابراين، برای سلامت کار دانش نامه لازم است مقالات برای تائید توسط محققان دیگر به عنوان محکی برای تعیین کیفیت و اعتبار گزارش های علمی تبیین شده است، ارائه گردد.