جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۱۴, شنبه

اختر، محمدحيدر

محمدحيدر اختر (زادۀ ١٣٢٧ خ - )، نويسنده، روزنامه‌نگار و تهيه کننده‌ی برنامه‌های راديو و تلويزيون افغانستان است.

زندگی‌نامه

محمدحيدر اختر فرزند محمداکبر اختر نوۀ محمداختر خان امین‌الاطلاعات است که در سال ١٣٢٧ خورشيدی در يک خانوادۀ روشنفکر در گذربارانۀ شهر کابل به دنيا آمد. آموزش دورۀ ابتدايی را در ليسه عالی (دبيرستان) استقلال آغاز کرد و تحصيلات دورۀ متوسطه را نيز در همان دبيرستان به پايان برد.

در سال ١٣۴۵ خورشیدی در رادیو افغانستان استخدام شد و زير نظر خانم شکریه رعـد در بخش تهیه و ثبت "برنامه اطفال" رادیو به خدمت پرداخت. بعدها به‌عنوان عضو مدیریت عمومی ارزیابی پروگرام (برنامه)‌های رادیو افغانستان منصوب گردید و در کنار آن، با بعضی از برنامه‌های ديگر رادیو مانند: برنامه "سازها و رازها"، "برنامه خانواده" نیز همکاری قلمی را آغاز کرد و همزمان، براساس علاقه شخصی که به موسیقی کلاسیک داشت، مدت زيادی به‌عنوان متصدی پروگرام‌های (مسئول برنامه‌های) موسیقی و تک‌نوازی کلاسیک که در آن زمان جزو وزين‌ترين برنامه‌های راديو بود، کار می‌کرد.

پس از اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی، محمدحيدر اختر با همسر و دو کودکش در ۱۴ دلو ۱٣٦٢ کابل را ترک گفت و روانه‌ی پاکستان شد و از آنجا به هندوستان رفت و مدت بيش از يکسال در آن ديار اقامت گزيد و سپس، در ٢۹ مارچ ۱۹٨۵ به کشور آلمان پناهنده شد. اکنون در شهر هامبورگ سکونت دارد.

او و همسرش از مدت ها بدين سو، در يکی از موزه (موزيم)های شهر هامبورگ آلمان مشغول به کار رسمی هستند. اما در اين کشور نيز از فعاليت‌های فرهنگی دست نکشيد و مدت‌ها با "هفته‌نامۀ اميد" و "ماهنامۀ کاروان" در آمريکا، مجله "نی‌نامه" در آلمان، و مجلۀ "پگاه" در کانادا همکاری قلمی داشت. پس از آن، در سال ۱۹۹٠ م، با برنامه ای تلویزیونی "هندوکش" که از شبکه ی کانال آزاد شهر هامبورگ (Öffner Kanal Hamburg) پخش می شد، همکاری خود را آغاز کرد و سپس، او خود، در ۱٧ جولای ۱۹۹٢ م، برنامه‌ی تلویزیونی "رنگین" را از همان شبکه در شهر هامبورگ بنياد گذاشت.

نظر به پيشنهاد شادروان سید محمدقاسم رشتیا، در سال ۱۹۹٦ در کنار نشرات تلویزیون رنگین به نشر ماهنامۀ رنگین نيز آغاز کرد و یازده شماره را منتشر نمود. اما با دریافت مطالب تحلیلی و نوشته‌های مفصل با محدویت صفحات نشریه رنگین سازگاری نداشت. پس از غور و مشاوره با همکاران قلمی راۀ انتشار فصلنامه رنگین را در پیش گرفت و شانزده شمارۀ رنگین منتشر شده بود و شماره هفدهم روی دست بود که ۱٧ سپتامبر ٢٠٠٣ به اثر بيماری قلبی راهی بیمارستان گردید و نتوانست مانند گذشته به فعالیت‌های فرهنگی دوام دهد. در اين اواخر، با نشر داشنامۀ آریانا روی شبکه‌ی اينترنتی، بار دیگر به جمع نخبگان افغانستان پيوست و فعاليت فرهنگی خود را دوباره آغاز کرد و هر از چند گاهی مطالبی را برای اين دانشنامه تهیه می‌نمايد.

[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


يادداشت‌ها



يادداشت ۱: اين مقاله برای دانشنامۀ آريانا توسط مهديزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.


پيوست‌ها



پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



پی‌نوشت‌ها


[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-


جُستارهای وابسته






منابع





پيوند به بیرون








<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>