جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مهر ۴, شنبه

"اوتو" در سومر باستان

از:


فهرست مندرجات


[] "اوتو" در سومر باستان

واژه "اوتو" (Utu) به‏معنای خورشيد و از خدايان باستانی سومر است. جايگاه اصلی پرستش او در شهر "لارسا" (Larsa) در معبدی به نام "اِبَبَر" (E-babbar) به معنای منزلگاه تابناك بوده است.

در دوره نئو سومری از "اوتو" به‏عنوان پسر "نانا" (Nanna) (خدای ماه) ياد می‏شود كه خود اين موضوع نشانگر تصوری بود كه روز را زاده شب می‏پنداشت.

"اوتو" به‏معنای درخشان و تابان نيز می‏باشد و اين اسم برای نامگذاری اشخاص آن زمان هم به‏كار گرفته می‏شده است. در اساطير باستانی از اوتو به‏عنوان ياری‏دهنده كسانی كه در معرض خطر و دشواری هستند، ياد می‏شود. شخصيت اوتو به‏مرور با شخصيت "شمش" (Shamash)، خورشيد خدای بابلی يكی می‏شود.

در سومر باستان، نانا خدای ماه، نگهبان شهر "اور" و پسرش يعنی اوتو، حامی شهرهای "سيپار" و "لارسا" بود. هر دو خدا، باعث محو شدن تاريكی بودند، خاصيتی كه در هر صورت بر هر فرد انسانی تاثير می‏گذاشت. زيرا هنگامی كه خدای ماه در تاريكی‏ها آينده را می‏خواند و سرنوشت همگان را می‏دانست و خدای خورشيد با غرقه ساختن زمين در نوری خيره‏كننده، نيكوكاری و سنگدلی را آشكار می‏كرد.

بنا به‏باور سومريان، همانطور كه نانا (ماه) ماه‏های سال را پديد می‏آورد، خورشيد روز‏ها را خلق می‏كرد. اوتو هر روز صبح از درهای آسمان شرق ظاهر می‏شد و در زير گنبد فلك شروع به‏سفر خود می‏كرد تا در شب دوباره در داخل درهای آسمان غرب ناپديد شود. او در حالی كه نور و گرما می‏بخشيد، سرچشمه عدالت و دادگری در ميان مردمان بود. كه اين باور با آيين مهرپرستی و ميترايی در ايران (سرزمين‏های آريايی) تشابه فاحشی دارد.

اوتو در شكل انسانی خويش، به‏صورت مردی نشانداده می‏شد كه پرتو‏های خورشيد به‏صورت اشعه‏هايی از پشت شانه‏های وی ساطع بود. همچنين در شكل غيرانسانی به‏صورت قرص بالدار به نمايش در می‏آمد.[۱]


[]



[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


يادداشت‌ها



يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.

پيوست‌ها



پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها


[۱]- [1 2 3]
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-


[] جُستارهای وابسته






[] منابع




پيوند به بیرون


[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]





<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>