جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

استاد گل‌زمان

از:


فهرست مندرجات


استاد گل‌زمان (زادۀ .... خ - ) آوازخوان و آهنگساز افغانستان است که بیشترین آهنگ‌های پشتو را در رادیو خوانده است، چنانچه به آواز او بیش از هشت صدوپنجاه آهنگ در آرشیف موسیقی رادیو و بیش از هشتاد آهنگ در آرشیف تلویزیون افغانستان موجود است.[*]


[] زندگی‌نامه

استاد گل‌زمان در سال ۱٣۱٨ خورشيدی در ولایت خوست زاده شد.[ستاره افغان]

استاد گل‌زمان وقتی چهارده ساله شد دو برادر بزرگترش یکی امان‌الله با تبله و دومی مشعل با آرمونیه به او پیوستند و از آن زمان به‌عنوان دسته‌ی هنری در محافل خوشی مردم در ولایات پکتیا، لوگر و مناطق سرحدی چندین سال هنرنمایی می‌کردند.

در سال ۱٣۴٣ خورشیدی گل‌زمان به کابل آمد و در رادیو افغانستان به آوازخوانی شروع کرد، اولین آهنگی که با آواز وی از رادیو افغانستان پخش شد، آهنگ فلکلوریک "غندی مندی" بود.

استاد گل‌زمان در افغانستان در سال ۱٣٦۱ خورشیدی به اخذ جایزه دوم اصلی در آوازخوانی و در سال ۱٣٦٢ خورشیدی جایزه دوم در آهنگسازی نایل شده است.

استاد گل‌زمان در موسیقی شاگرد زنده‌یاد دین‌محمد زاخیل است و شاگردان خودش به‌گفته خود وی تجلی "برادرش"، خیرمحمد خندان، گل‌رسول و ریتا وژمه هستند.

استاد گل‌زمان علاوه بر دایره که معمولاً حین اجرای آهنگ‌های فلکوریک آن را می‌نوازد، در نواختن هارموینه، رباب، ماندولین، دهل و شپلی مهارت دارد.

گل‌زمان نه‌تنها برای خود بلکه برای عده زیادی از آوازخوانان معروف از جمله استاد اول‌میر، خانم پروین، قمرگل، احمدظاهر، گلشن، ریتا وژمه، عزیزه افغان، ناهید، ژیلا، رخشانه، بخت زمینه، افسانه، ماری مهتاب، فتانه، پرستو، نغمه، منگل، رحیم مهریار، اسماعیل پیروز، طلامحمد، سید علم، نعمت‌الله، عبدالله مقری، منور، حیات گردیزی، رحیم غفاری، شهروان، تجلی، خیرمحمد خندان، گل‌رسول، موسی‌گل، زرڅانگه، خان تاسیل، گلنار بیگم، هدایت‌الله و هنرمندان شناخته شده آهنگ‌هایی ساخته است که می‌توان گفت در سه دهه اخیر هیچ هنرمند دیگر به این پیمانه آهنگ جدید پشتو برای خود و دیگر آوازخوانان نساخته است.


[]



[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون






<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>