جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

آرياييان؛ به روايت دايرةالمعارف بزرگ اسلامی

برگرفته از: مقالۀ شماره ١٧٨، جلد اول، دايرةالمعارف بزرگ اسلامی


فهرست مندرجات


[] آرياييان

آرْیاییان، تیرۀ آریایی بزرگ‌ترین شاخه از خانوادۀ نژاد سفید است که احتمالاً از اواخر هزارۀ ٣ و اوایل هزارۀ ٢ ق.م از سرزمین‌های شمالی آسیای مرکزی و آسیای شمال غربی و دشتهای اوراسی به سمت جنوب مهاجرت کردند و در سرزمین‌هایی که در دوره‌های بعد، ایران، هند و اروپا خوانده شد، مسکن گرفتند. کلمۀ "آریا" (سنسکریت: آریه؛ اوستائی، آئیریه؛ فارسی باستان: اریّه و آریّه) در اصل به‌معنای نجیب، شریف یا آزاده است که ریشۀ آن در نام "ایران" و "ایرلند" دیده می‌شود (کنت، ١٧٠)، چنانکه "ایرلند" هم به‌معنی سرزمین مردم "ایر" یا آریاست. در اوستا، سرزمین اصلی قوم ایرانی "ائیرانه و وئجه" خوانده شده و در وداها "آریا ورته" نام محل اول آریاییانی است که در هند سکونت گزیدند. در سنگ نبشته‌های دورۀ هخامنشی این شاهان خود را آریایی خوانده‌اند (همو، ١٣٨ و ١٣٧).

بعضی دانشمندان ترجیح می‌دهند که به جای این نام، اصطلاح "هندواروپایی" را به کار برند و این تعبیر، بیشتر دلالت بر زبان‌های این خانواده دارد. اصطلاح "هندواروپایی" تارساست. ولی کاربرد نام آریا برای یک "نژاد" معین نیز غیرعلمی و نارواست (دایرةالمعارف شوروی، ذیل نژاد آریایی؛ گوش، ٢٠١-٢٠٢). همۀ اقوام آریایی احتمالاً خاستگاه مشترکی داشته و زمانی به لهجه‌های مختلف یک زبان سخن می‌گفته‌اند و نمی‌توان پنداشت که کاربرد واژۀ آریا، فقط برای برخی از آنان معتبر است و دیگران را شامل نمی‌شود (نکـ دیاکونوف، ١۴٢، ١۴٣)، زیرا از تُخاریان در شرق تا ایرلندیان در غرب، همگی شاخه‌های مختلف یک خانواده را تشکیل می‌داده‌اند.

شواهد علمی نشان می‌دهد که آریاییان در دورۀ نوسنگی یا در هزارۀ ۵ ق.م با هم می‌زیستند (مالوری، ٧٢). اما در کجا؟ نظریات دربارۀ خاستگاه این اقوام پیش از گسترش و مهاجرتهایشان به نقاط مختلف آسیا و اروپا، بسیار متفاوت و غیردقیق است. از جاهای گوناگونی نام برده می‌شود، ولی بیشتر محققین برآنند که این مکان بایستی استپهای جنوب روسیه و شمال دریای خزر و دریای سیاه بوده باشد. این جایگاه اولیه را به نام دشتهای اوراسی (اروپا ـ آسیا) نیز خوانده‌اند که از یک سوی سر در آسیا و از سوی دیگر سر در اروپا دارد (گرانتفسکی، ۵۴؛ گیرشمن، ۴۹؛ بارو، ١٠، گوش، ٢١٢). پس به بیان دقیق‌تر این مسکن اولیه می‌تواند از قسمتهای شمال شرقی دریاچۀ آرال - که در آنجا تمدن آندرونوو کشف شده (گیمپرا، ٧۹) - آغاز شود و تا شمال دریای سیاه را در بر گیرد که آثار تمدن تریپولیه در ناحیۀ کورگانهای اوکرائین (مالوری، ١٧۴؛ گوش، ٢٠۹) نیز در این قسمت یافت شده است.

کشف تمدن تریپولیه، به روشن شدن مسألۀ منشاء آریاییان کمک بسیار کرده است. در کاوشهای باستان‌شناسی در تپه‌هایی با نام روسی "کورگان"، گورهای فراوانی کشف شده که در آنها کسانی را به خاک سپرده بودند. بقایای این مردم که در دوران نوسنگی زندگی می‌کردند با آثار نخستین مهاجرانی که به یونان و ایتالیا رفتند، مردم سلتی زبان، بالتی زبان و اسلاوی زبان، آناتولیاییها، هندیان و ایرانیان، کاملاً شباهت دارند و سکاییها و کیمریها نیز منتسب به آنان هستند (آمریکانا، ذیل زبانهای هند و اروپایی؛ مالوری، ٧٢). بسیاری از باستان‌شناسان شوروی چنین فرض کرده‌اند که هندیان و ایرانیان از ناحیۀ مرسوم به آندرونرو، در حوالی دریاچۀ آرال، بوده و مردم آنجا نیز فرهنگ آریایی داشته‌اند (گیمپرا، ٧۹).

از ریگ‌ودا و اوستا معلوم می‌شود که نیاکان اقوام هندی و‌ ایرانی روزگاری با یکدیگر در سرزمینی واحد می‌زیسته‌اند. این جایگاه که در اوستایی با نام آئیریانم - وَئجو نیز خوانده شده (اورانسکی، ٣٧، ۵۵) به‌معنای "سرزمین آریاییان" است، ولی از آنجا که در متون کهن هندی از آن سخنی به میان نیامده (گوش، ٢١۹) و "آریاورتۀ" ودایی تنها نام نخستین جایگاه آریاییان در سرزمین هند است، شاید بتوان آئیریانم - وئجو (ایرانویچ) را فقط قرارگاه اولیۀ ایرانیان دانست.

کهنترین اطلاع از محل ایرانویچ به زمان اشکانیان برمی‌گردد که آنجا را بر ناحیۀ خوارزم منطبق می‌کردند (کریستن‌سن، ١٨، ١۹). کشفیات باستان‌شناسی در "آنائو"ی خوارزم هم نشان می‌دهد که از حدود ٢٠٠٠ ق.م قبایل آریایی در آن حوالی ساکن بوده‌اند (اورانسکی، ٣٦). لیکن پیش از آمدن آریاییان، در آنجا تمدن و فرهنگ خاص شکل گرفته بوده و فرهنگ آریاییان از ناحیۀ دیگری و به احتمال از شمال به آن سرزمین مهاجرت کرده بودند. شاید این سرزمین اولیه، همان محدودۀ بزرگی باشد که پیشتر نام بردیم. طبق نظریۀ دیگری، خاستگاه اقوام آریایی را باید در نواحی شمالی روسیه (بخشهای جنوبی سیبری) جست (مالوری، ٧۴). اگر چنین باشد، آریاییان به تدریج - بین هزارۀ ۵ و ٢ ق.م - به منطقۀ سابق‎الذکر کوچ کرده و از آنجا به پایین و نواحی دیگر سرازیر شده‌اند.

پیش از بررسی جهات و چگونگی مهاجرتهای آریاییان، بهتر است که پراکندگی آنان و جایگاه هر قوم را در سرزمین وسیع اولیه بررسی کنیم. از شواهد متکی بر بررسیهای زبان‎شناسی برمی‎آید که در منتهی‎الیه غربی این سرزمین مادری، سلتها، در جنوب و جنوب شرقی آنان قوم لاتین زبان، در نواحی شرقیِ سلتها، ژرمنها و در مشرق اراضی قوم لاتین زبان، یونانیان سکنی داشتند. مردمی که بعدها امپراتوری هیتی را تشکیل دادند و به زبان هیتی، که آن را جزو زبانهای آناتولیایی طبقه‎بندی می‎کنند، سخن می‎گفتند، در میانۀ ژرمنها و یونانیان و احیاناً به تمایل به سوی شرق ساکن بودند، و در مجاورت آنان ارمنیها بوده‎اند. در شرق یونانیان و جنوب شرقی ارمنیان، ایرانیان قرار داشتند، و در همسایگی (شمالی) ایرانیان، اسلاوها، نواحی شرق سرزمین ایرانیان، جایگاه هندیان بود، و در شرق یا شمال شرقیِ هندیان و ایرانیان، تخارها ساکن بودند (امریکانا، ذیل زبانهای هند و اروپایی؛ بارو، ١۴، ١۵، ٢٣). با در دست داشتن قلمرو هندیان و ایرانیان می‌توان جایگاه تقریبی بقیۀ اقوام را نیز تعیین کرد: بنابر بعضی دلایل مبتنی بر زبان‌شناسی، ایرانیان و هندیان در سرزمینی میان شمال غربی استپ قرقیز کنونی و جنوب کوههای اورال، یعنی در نواحی شمالی دریاچۀ خزر، می‌زیستند (گوش، ٢١٠-٢١١).

جهت مهاجرت آریاییان نیز متناسب با قلمروشان بوده و علت آن نیز شاید کمبود زمین برای احشام و یا سردی جایگاه اولیۀ آنها بوده باشد (گیرشمن، ٧٠). آغاز حرکتهای ایشان را نیز می‌توان بیش از پایان هزارۀ ٣ و یا اوایل هزارۀ ٢ ق.م (آمریکانا، ذیل ایران و باستان‌شناسی) و یا حدود ٢۴٠٠ ق.م (گوش، ٢٠۹) دانست.

در حدود ۴٠٠٠ ق م گروه غربی (موسوم به هند و ژرمنی) از گروه شرقی (موسوم به هند و ایرانی) جدا شدند (آمریکانا؛ ذیل ایران و زبانهای هند و اروپایی)، و جدایی قبایل هندی از ایرانی هم به احتمال قوی در همین زمان انجام گرفته است (اورانسکی، ۴۴؛ گرانتفسکی، ۵۹؛ گوش، ٢٠٦). آریاییان هندی پس از جدایی از ایرانیان، از هندوکش گذشته، از طرف شمال غربی هند به درۀ سند و پنجاب رسیدند و از آنجا به تدریج پیش رفتند (دوشمن گیمن، ٣٢٦؛ اورانسکی، ۴٣) و سرانجام تا نواحی جنوبی هند رسیدند. آریاییان ایران نیز در همان دوران رو به سوی جنوب نهادند و احتمالاً از دو سوی قفقاز و ماوراءالنهر، به داخل ایران روان شدند (آمریکانا، ذیل ایران؛ گیرشمن، ۵٢، ٦٦). ایرانیان شرقی از ماوراءالنهر با ایرانویچ و ایرانیان غربی از کوههای قفقاز رو به جنوب نهادند. پارتیان که یکی از طوایف سکایی بودند، اطراف دربند خزر (گیرشمن، ٨٨، ٢٨٦) و بعداً سراسر خراسان بزرگ را در اختیار گرفتند. دو قوم پارس و ماد هم از جانب غرب دریاچۀ خزر وارد شدند: مادها اطراف دریاچۀ ارومیه اقامت گزیدند (گیرشمن، ٨٧)، و پارسها که ابتدا در حوالی دریاچۀ ارومیه بودند به جنوب کوچ کردند و تا خوزستان پیش رفتند (همو، ٨٧، ٨۹). حضور مادها و پارسها در ایران از قرن ۹ ق م مسلّم است (بارو، ٣١).

سکاییها، برادران دیگر ایرانیان، در جای خود باقی ماندند، تا در حدود ٧۵٠-٧٠٠ ق م به سوی غرب (اروپا) و جنوب روان شدند. اینان حملات گستردۀ فراوان به داخل اروپا داشتند و قلمرو خود را تا سواحل دانوب گسترش دادند (همو، ٢٣). تخاریان، به عکس طوایف و اقوام دیگر آریایی که با یکدیگر ارتباط نزدیک و مبادلات فرهنگی داشتند، بالنسبه منزوی ماندند و شواهد زبان‎شناسی نشان می‎دهد که زبانشان نیز پیوستگی با دیگر زبانها پیدا نکرد (همو، ١٦, ١٧). تخاریها در زمانی نامعلوم به سوی شرق رفتند و در ناحیۀ ترکستان چین اقامت گزیدند، و تا دورانی میان سده‎های ٦ و ۹ یا ١٠م در آنجا بودند (آمریکانا، ذیل زبانهای هند و اروپایی؛ بارو، ٨)، ولی پس از آن دیگر نشانی از تخاریان در دست نیست، و ظاهراً در اقوام قومی مستحیل شده‎اند.

در غرب ایران و در آسیای صغیر، امپراتوری هیتی در ١۹٠٠ یا ١۹۵٠ ق.م تشکیل شد (آمیرکانا، ذیل باستان‌شناسی؛ گیرشمن، ۴۹، ۵٠؛ گوش، ٢٠٦). بنابر شواهد زبان‌شناسی احتمالاً مهاجرت هیتیها پیش از دیگران شروع شده بود (بارو، ١٧, ١٨). آخائیان در حدود ١۹٠٠ ق.م وارد یونان شدند. سِلتها در حوالی قرن ١٢ تا ٨ ق.م به حوالی الپ رسیده بودند و نخستین اقامتگاههایشان در فرانسه و جنوب آلمان بود (بریتانیکا، ذیل سلتها) و در حوالی ۵٠٠ ق.م فرانسه و جزایر انگلیس را اشغال کرده بودند (بارو، ١١). اقوام جنگجوی ژرمنی یا توتنی در حدود ۵٠٠-۴٠٠ ق.م در شمال آلمان و جنوب سوئد بودند (بریتانیکا، ذیل مردم ژرمنی)، اما اسلاوها دیرتر از دیگر آریاییان به اروپا رسیدند. آنها در قرون اول و ٢م در حوزۀ رودهای "دِنیپر"، "دنیستر" و شرق رود ویستولا بودند و تا قرن ۵م اروپای شرقی و قسمتهایی از شمال غربی آسیا را تسخیر کردند (آمریکانا، ذیل مردم اسلام و زبانهای اسلامی).

مهاجرتهای آریاییان معمولاً با قهر و غلبه همراه بود. اینان اقوامی خانه به دوش بودند. بر مرکبهای بادپای خود به این سوی و آن سوی هجوم می‌بردند (گیرشمن، ٧٠) و سرانجام پهنۀ بزرگی از جهان آن روز را زیر سم ستوران و چرخهای گردونه‎های خویش گرفتند. آریاییان که چرخ ساخته و اسب را رام کرده بودند، موفق به ساختن ارابه‎های اسبی شدند که چه در جنگ و چه در حمل‎و‎نقل از آنها بهره می‎گرفتند (اومستد، ١۵؛ گیرشمن، ٦٨). آنان اشتیاق فراوان به حادثه‎جویی داشتند. خوشی و شادیشان در جنگ بود، و بزرگترین خوشبختی را مرگ در جنگ می‌دانستند (گیرشمن، ۹٧، ٢٨٦).

فرمانده جنگی هر گروه از این مردم، فرمانروایشان نیز بود. ولی قدرت و اختیارات وی به‌وسیلۀ گروهی از سالخورده‎ترین اشخاص و یا سرداران جنگی محدود می‌شد (یونسکو، ٢/٢٧٨، ٢٨٠). بعدها به تدریج این قدرت افزایش یافت و آنان تبدیل به شاهان و سلاطین مطلق‎العنان گردیدند. آریاییان به‎طور کلی به ٣ طبقه تقسیم می‎شدند: جنگجویان، روحانیان و مردم عادی، ولی تقسیمات اجتماعی دیگری نیز وجود داشت. مثلاً شاه، اشرافِ جنگجو، کشاورزانِ آزاد (بریتانیکا، ذیل سلتها). به هر حال، نزد بیشتر طوایف آریایی، شاه عالی‎ترین مقام روحانی بود و حتی گاهی فرزند ایزدان شمرده می‎شد (اومستد، ١۴؛ یونسکو، ٢٧٧).

زندگی آریاییان اولیه بر پایۀ دامداری و چادرنشینی بود، ولی پس از مهاجرت به نواحی دیگر به تدریج در دهکده‎ها اقامت گزیدند و با طریقۀ زندگی کشاورزی آشنا شدند (آمریکانا، ذیل زبانهای هند و اروپائی؛ گیرشمن، ٦٨؛ اومستد، ١۴). آنان زمین را با خیش شخم می‌زدند (گرانتفسکی، ٦٣) و برخی از حیوانات را اهلی کرده بودند (آمریکانا، ذیل زبانهای هند و اروپائی). ابزارهایشان در آغاز سنگی بود، اما به تدریج با فلز ازجمله طلا، نقره و مس آشنا شدند، و سپس آهن و فولاد را نیز به کار گرفتند و در پیشه‎وری، ذوب فلزات و ساخت ابزار (گرانتفسکی، ٦۴) به خصوص جنگ‎افزار، مهارت تمام یافتند.

تا جایی که اطلاع داریم نظام خانوادگی آریاییان اساس پدرسالاری داشت، اما روابط خانوادگی میان افراد صمیمانه بود. زن، بانوی خانه و شایستۀ احترام شمرده می‌شد. تعدد زوجات چندان معمول نبود و تک‎همسری غلبه داشت (یونسکو، ٣٢۹).

مردم آریایی بیشتر به امور جاری زندگی و به آنچه آسایش و امنیت ایشان را تأمین می‌کرد توجه داشتند و از این روی دین آنان در آغاز بسیار ساده بود. عناصر طبیعت، و عواملی را که در زندگی و معیشت ایشان مؤثر در طبیعت بودند (گوش، ٢١۹؛ یونسکو، ٣۹٣).

آریاییان در آغاز برای مفهوم الوهیت نامی نداشتند و هریک از قوا و عناصر طبیعت را به نامی که داشت ستایش و نیایش می‌کردند. در آغاز، آسمان، اجرام سماوی و پدیده‎هایی چون ماه، ستارگان، رعد و برق و باد را می‎پرستیدند. و چون بالاترین خدایان، خدای آسمان بود، کلمۀ عام برای مفهوم «خدا» در اغلب زبانهای آریایی از کلمۀ دیه‎ئوس (ایرلندی، دیا توتُنی باستان، زیو، سنسکریت، دِوَه، لاتین، دِئوس، لیتوانیایی، دیه‎وَس ...) اخذ شده است، چنانکه «زئوس» در یونانی یو (پیتر) در لاتین، دیائوس در سنسکریت، خدای آسمان است (از ریشۀ دیو = تابیدن، نور افشاندن) (هیستینگز، ذیل دین آریاییان).

نام دیگر خدای آسمان نزد آریاییان کهن، وَرونه (نزد یونانیان، اورانوس ) بود. این نام بیشتر به پهنۀ آسمان و گستردگی و فراگیری آن نظر داشت (از ریشۀ var = پوشاندن)؛ بعدها در ایران «آهوره» جای «ورونه» را گرفت (دوشمن گیمن، ٣٣۴؛ گوش، ٢٢١، ٢٢٢). نزد ایرانیان و هندیان، ورونه یا «میتره» (در سنسكریت، یا میثره در اوستا) ارتباط بسیار نزدیک داشت و غالباً نام هر دو با هم می‎آمد (همانجا؛ کریستن‎سن، ٣٨). در اوستا، میثره که رابطه‎ای نزدیک با خورشید داشت، بر چراگاههای پهناور آریایی فرمانروایی می‎کرد. سرچشمۀ دادگری بود و پاسدار پیمان و نگهبان خانه و خنواده (اومستد، ٣۴). او خدای حافظ قانون و نگهبان پیمان بود (موله، ٣۹).

آریاییان قدیم معتقد بودند که در سراسر عالم هستی، در تمام کیهان و در دوران موجودات جهان، قانون و نظامی استوار و تغییرناپذیر برقرار است، به این قانون در وداها ریته در اوستا اَثَه، و در پارسی باستان اَرْتَه گفته می‌شود، و آتش و نور، تجلی و تجسم این اصل جاویدان و زوال‌ناپذیر است و نگهبانی و حراست آن بر عهدۀ "میتره" و "ورونِه" قرار دارد (مجتبائی، ٣٠-٣٢).

زمین نیز نزد این مردم مقدس بود، و غالباً آن را با آسمان به صورت یک زوج تصور می‌کردند و آدمیان و سایر موجودات را فرزندان آن دو می‌دانستند. در وداها، زمین (پرتهیوی) و آسمان، غالباً با هم و به عنوان مادر و پدر موجودات عالم یاد می‌شوند. در بین اقوام ایرانی نیز زمین (زَم)، که در اوستا ارمیتی نیز نامیده می‌شود. چنین بوده است و به گفتۀ هرودوت (۴/۵۹) سکاییان که از اقوام ایرانی بوده‎اند، زمین و آسمان را زن و شوهر می‌گفتند (هیستینگز، ذیل بین آریاییان و خدا، نزد ایرانیان). در یونان باستان نیز زمین (گه و گیه)، و آسمان (زئوس و اورانوس)، زن و شوهر و پدر و مادر موجودات تصور می‌شدند (همانجا). کلمۀ «ارمئیتی» که به معنی وفاداری و پرهیزگاری است، از اهمیت اخلاقی پرستش این ایزد در ایران باستان حکایت دارد (دوشن گیمن، ٣٣٦).

پرستش خورشید یکی از ارکان مهم دینی آریاییان محسوب می‎شد. خورشید در سنسکریت سوریه و سوور، در اوستائی هور، در لاتین سول و نزد یونانیان باستان هلیوس نامیده می‌شد. (هیستینگز، ذیل دین آریایی؛ نکـ آفتاب‎پرستی).

ایندره، ایزدِ تندر هندوان و ایرانیان کهن بود که خدای جنگ نیز شمرده می‎شد و شکست‎ناپذیر بود. جنگ او با ورتره، دیو خشکی و خشکسالی، که آبها را در آسمان نگهداشته بود، در وداها و ادبیات ودایی معروف است. ایندره در این جنگ ورتره را شکست می‌دهد و آبها را آزاد می‌کند و باران از آسمان فرو می‌ریزد. در کناره ایندره، ایزد باد (در سنسکریت واته و وایو، در اوستائی وایو و در پروسی قدیم ویوپتیس) قرار داشت (همانجا). در ادبیات دینی ایرانیان به زبان پهلوی، «وای» خداوند زندگی و مرگ بود و حاکم بر فضا (موله، ۴١؛ دوشن گیمن، ٣٣۴؛ بار، ٧٨).

پرستش آتش یکی از کهن‎ترین آیینهای آریاییان بوده است (گوش، ٢١۹). هندیان باستان آن را اَگنی و اسلاوهای قدیم اُگنی می‎نامیدند، در زبان لاتین ایگنیس و در لیتوانیایی اوگنیس خوانده می‎شد. نزد ایرانیان آتر شعلۀ مقدسی بود که قربانی یا پیشکسی را به آسمان می‎برد و به خدایان می‎رساند (هیستینگز، ذیل بین آریاییان؛ یونسکو، ٢/۴١٦). آتش نیز چون خورشید و اجرام نورانی آسمان، از آن روی که منشأ نور بود، و ظلمت و نیروهای طلمانی را برطرف می‎کرد، در آراءِ دینی و آیینهای این مردم اهمیت خاص داشت. همچنین برخی از گیاهان، رودها و کوهها نیز مقدس بودند، و گیاه هئومه در ایران و سومه در هند تقدس خاص داشت و عصارۀ آن در مراسم و آیینهای دینی نوشته می‌شد. یوناییان باستان جنگلها، و پروسیها مراتع را مقدس می‌انگاشتند، اما اشیاء مقدس تنوع بیشتری داشتند: یونانیان اولیه اتشفشانها و غارها را، هندیان باستان شیار کشتزار، طلوع فجر و باران را نیایش می‌کردند؛ در میان کهن برای چشمه‌ها، برای سنگِ مرز و حتی برای درِ خانه ایزدانی داشتند (هیستینگز، ذیل دین آریاییان؛ یونسکو، ٢/۴٠٢٩.

آریاییان به قوای نامرئی نیز اعتقاد داشتند و آنان را در امور جهان و در زندگانی خود مؤثر می‌دانستند. رومیان این قوا را نومینا می‌نامیدند و یونانیان نیز برای برخی اشیاءِ عجیب قائل به روح بودند (همو، ٢/۴٠٣، ۴١۵، ۴١٦). ایرانیان و هندیان نیز به ترتیب به اینگونه نیروهای نامرئی به نامهای "پَری" (اوستائی، پئیریکه) و راکشس (سنسکریت)، اعتقاد داشتند.

در نزد آریاییان ارواح گذشتگان مورد احترام و تا حدودی شایستۀ پرستش بودند. یونانیان کهن، ارواح مردگان را قادر به اعمال نیک و بد می‌دانستند، و برای جلب رضایتشان دعا می‌خواندند، آداب معینی را به جای می‌آوردند و یا برای آنان قربانی می‌کردند. آریاییان اعتقاد داشتند که روح باید پس از مرگ به دیگر نیاکان سزاوارِ پرستش بپیوندد، و برای آن آداب و رسوم معینی به جای می‌آوردند (هیستینگز، ذیل دین آریاییان).

بعضی از اقوام آریایی، قلمرو مردگان را در آسمان می‌پنداشتند (چون آریاییان هند) و برخی دیگر در زیرزمین (چون یونانیان)، و به هر حال، جایگاه مردگان را در فاصله‌ای دور تصور می‌کردند (همانجا). اندیشۀ این اقوام دربارۀ چگونگی رسیدن به این جایگاه نیز تا حدود زیادی یکسان بود. ایرانیان و هندیان به پلی که روح باید از آن عبور کند معتقد بودند، و در اساطیر هر دو قوم، و نیز سلتها، دوشیزه‎ای جوان به پیشواز روح می‌آید. در اوستا، پس از مرگ آدمی، روح او باید به داوری گذاشته شود و نزد یونانیان نیز این اعتقاد وجود داته است (بریتانیکا، ذیل سلتها؛ دوشن‎گیمن، ٣٦٦).

بدین‎سان، لازم بود که آدمیان به طرقی اسباب رضایت و خشنودی ایزدان خود را فراهم آورند و این مقصود با تقدیم قربانی و پیشکش انواع خوراکی و نوشابه به خدایانشان برآورده می‌شد. انجام قربانی، علاوه بر اینکه موجب خشنودی خدایان می‌شد. دارای نوعی نیرو و خاصیت جادویی نیز بود که قربانی‌کننده از آن بهره‎ور می‎شد. جادو نیز در کنار قربانی وجود داشت و اصولاً این دو، معنایی پیوسته به هم داشتند. این مردمان، چه با جادو چه با قربانی، می‌کوشیدند که به نیروهای ماوراء طبیعی نزدیکی جویند (هیستینگز، ذیل دین آریاییان).

بهترین راه برای اطلاع از چگونگی گسترش اقوام آریایی در جهان، تحقیق در تاریخ زبانهای این اقوام و بررسی انشعابات و تحولات آنهاست. این مردم در طی قرون و مهاجرتهای پی‎درپی به نقاط دوردست، به شعبه‎های مختلف تقسیم شدند. از طریق تحقیقات تطبیقی در کهن‎ترین آثار باقیمانده از بعضی از شاخه‎های زبان آریاییان (چون وداها، اوستا، سنگ نبشته‎های هیتی و هخامنشی، آثار نویسندگان یونان و روم قدیم) و مقایسۀ زبانهای این خانواده با یکدیگر و با متون کهن، می‎توان تا حدودی به خصوصیات زبان اولیۀ هند و اروپایی که خود لهجه‎های مختلف داشته پی برد و آن را به گونه‎ای بازسازی کرد، و شاخه‎های مختلف را شناخت (میّه، فصل I).

چنانکه ملاحظه شد، اقوام آریایی به ٢ گروه بزرگ شرقی و غربی تقسیم شدند. و طبعاً زبانهای آنها نیز به ٢ گروه بزرگ شرقی و غربی تقسیم می‌شود: گروه شرقی را امروزه گروه ستم و گروه غربی را گروه کنتوم می‌نامند (آمریکانا، ذیل ایران؛ بارو، ١٣) این نامگذاری بر چگونگی تلفظ و اختلاف واجها در این ٢ گروه مبتنی است و تلفظ واج K اصلی را، که در زبانهای شرقی "س" و "ش" (صفیری) و در زبانهای غربی "ک" (نرمکانی) تلفظ می‌شود نمونۀ این تفاوت کلی گرفته و کلمۀ "صد" را که در اوستایی (از زبانهای شرقی) سِتَم و در لاتین (از زبانهای غربی) کِنتوم تلفظ می‌شود نمودار و مبنای نامگذاری این ٢ گروه قرار داده‌اند.

زبانها: زبانهای آریایی را به صورتهای مختلف تقسیم و طبقه‎بندی کرده‎اند، لیکن آنچه در زیر می‎آید بر پایۀ تشخیص دو گونۀ مذکور در بالاست (آمریکانا؛ ذیل زبانهای هند و اروپایی؛ بریتانیکا، ذیل زبانهای هند و اروپایی، دایره‎المعارف شوروی، ذیل زبان‎شناسی هند و اروپایی؛ اورانسکی، ۴٢). این تقسیم‎بندی، گرچه دیگر قطعیت و کلیتی را که قبلاً تصور می‌شد دارا نیست (بارو، ١٣)، لیکن هنوز عملاً روشن‎ترین نوع طبقه‎بندی این زبانهاست. در گروه غربی (کنتوم) زبانهای زیر قرار می‌گیرند:

    ١- زبانهای ایتالی: زبانهای لاتین یا رومیانی یعنی زبانهای ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی و فرانسوی. از این گروهند که زبان لاتین (قدیم، کلاسیک و قرون وسطایی) امروز در جایی تکلّم نمی‌شود، ولی زبانهای دیگر این گروه امروز در ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، بلژیک، سویس، رومانی، کانادا و کشورهای امریکای جنوبی و مرکزی رواج دارند.

    ٢- زبانهای ژرمنی: زبانهای آلمانی، انگلیسی و اغلب زبانهای اروپای شمالی از این گروهند، و در آلمان، اتریش، بلژیک، دانمارک، هلند، سوئد، نروژ، سویس، انگلستان، ایرلند، کانادا، ایالات متحده، ایسلند، زلاندنو، استرالیا و افریقای جنوبی به زبانهای این گروه سخن می‌گویند. این شعبه کلاً ٣ شاخۀ شرقی، شمالی و غربی دارد و قدیمی‎ترین صورت آن گوتی است که از بین رفته است.

    ٣- زبانهای سلتی: در ایرلند، اسکاتلند، ویلز و برتانی (در فرانسه) رایج است. یکی از شاخه‌های قدیم آن یعنی گلی چند قرن پیش از میلاد در اروپا، از بریتانیا تا بالکان، متداول بود.

    ۴- زبانهای یونانی یا هِلِنی: زبان یونانی از حدود ١٦٠٠ ق.م در ناحیۀ اژه ‌رواج داشت. کهن‌ترین زبانهای شناخته شدۀ این گروه زبانهای موکنه‌ای (میسه‌‌نه‌ای)، مینویی و آخایی است، و یونانی قدیم (هُمِری)، آتیک، دوریایی، کورینتی، یونانی کلاسیک و بیزانسی در این گروهند. امروز کسی به این زبانها سخن نمی‌گوید، و تنها یونانی جدید از این گروه باقی است که مردم یونان و بخشی از قبرس بدان تکلم می‌کنند.

زبانهای زیر از گروه شرقی (ستم) به شمار می‎روند:

    ۵- آلبانیایی: که در آلبانی و برخی قسمتهای ایتالیا و یوگسلاوی بدان سخن می‌گویند و از قرن ١۵م شناخته شده است.

    ٦- آناتولیایی: در هزارۀ ٢ و اول ق.م در قسمت آسیایی ترکیه و شمال سوریه رواج داشته و از بین رفته است. شناخته‎شده‎ترین زبان در این شعبه، زبان هیتی است و کهنترین متن موجود هیتی از قرن ١٧ ق.م است.

    ٧- ارمنی: در ارمنستان شوروی و در میان ارمنیان نقاط دیگر رایج است. این زبان دارای ٢ مرحله است، ارمنی کهن (کلاسیک) و ارمنی کنونی. قدیم‎ترین متن موجود از ارمنی کهن به قرن ۵م می‎رسد.

    ٨- زبانهای بالتی ـ اسلاوی: اکنون در بلغارستان، چکسلواکی، لهستان، روسیه و یوگسلاوی رواج دارند. برخی از زبان‎شناسان، بالتی و اسلاوی را جدا از هم می‎دانند. در این صورت زبانهای اسلاوی شامل روسی، اوکرائینی، لهستانی، چکی، اسلواکی، بلغاری و ... است. قدیم‎ترین متن موجود از این گروه "اسلاوی کهن کلیسایی" است که به قرن ۹م تعلق دارد (بارو ٧).

    ۹- تُخاری: که آن نیز اکنون از میان رفته است، ولی در هر هزارۀ اول م در ترکستان چین به آن تکلم می‎شده، و اسنادی از قرن ٧م به این زبان در دست است. زبان تخاری دارای ٢ شاخه است: تورفانی و کوچی یا کچایی بعضی دانشمندان ٢ دسته زبانهای تخاری و آناتولیایی را در گروه کنتوم قرار داده‎اند (بارو، ٨, ١٣؛ گوش، ٢٠٧). وجود این ٢ زبان در شرق، تقسیم کلی زبانها به شرقی و غربی را نامطمئن می‎سازد، ولی شاید بتوان این ٢ زبان (و به خصوص زبان تخاری) را بازماندۀ دوران پیش از جدایی ستم و کنتوم دانست (همانجا).

    ١٠- زبانهای هندی و ایرانی: گروه بزرگی از زبانهای شرقی است که هم شامل زبانهای هندی (رایج در هندوستان، سیلان، نپال و پاکستان) و هم به زبانهای ایرانی (در ایران، افغانستان، بخشهایی از عراق، ترکیه، پاکستان و اتحاد جماهیر شوروی) می‌شود.

زبانهای هندی را اصطاحاً هند و آریایی می‌نامند و آن را به ٣ دوره تقسیم می‌کنند:

    ١- سنسکریت که شامل سنسکریت ودایی و سنسکریت کلاسیک است. سنسکریت ودایی زبان وداها و متون کهن وابسته به آنهاست، و سنسکریت کلاسیک زبان متون دینی و فلسفی جدیدتر، حماسه‎ها، پورانه‎ها، نمایشنامه‎ها و نوشته‎های دیگر است که هنوز در میان طبقۀ برهمنان و دانشمندان هندو مذهب هند رواج دارد و در نوشتن مطالب دینی و فلسفی و شرح و تفسیر متون قدیمی‎تر به کار می‎رود.

    ٢- هندو آریایی میانه، شامل زبان پالی (که متون قدیمی بودایی به آن است)، زبان سنگ‎نبشته‎های آشوکا (فرمانروای هند در سدۀ ٣ ق.م)، پراکریتها كه در متون دینی فرقۀ جاینی و نیز در نمایشنامه‎ها به کار می‎رفته است.

    ٣- زبانهای هند و آریایی جدیدی، که امروز در نواحی مختلف شبه‎قارۀ هند و پاکستان رواج دارند، چون هندی، بنگالی، گجراتی، کشمیری، سندی، پنجابی ... این زبانها عموماً از تحول زبانهای هند و آریایی میانه به وجود آمده‎اند و سابقۀ آنها به اواخر هزارۀ اول م می‌رسد (نکـ بارو، ٢-٣).

زبانهای ایرانی نیز به ٣ دوره تقسیم می‎شوند:

    ١- ایرانی کهن: شامل اوستایی (گاهانی که سرودهای منسوب به زرتشت به آن زبان است، و اوستایی جدید که زبان بخشهای جدیدتر اوستاست)، فارسی باستان (زبان کتیبه‎های هخامنشی)، و مادی (که تنها چند واژه و چند نام از آن در دست است).

    ٢- ایرانی میانه: شامل فارسی میانه یا پهلوی (که برخی کتب دینی زرتشتی و بسیاری از نوشته‎های مانی و چندین سنگ‎نبشته به آن است)، پارتی (یا پهلوی اشکانی)، سغدی، سکایی، و خوارزمی که از آنها آثاری برجای مانده است.

    ٣- ایرانی جدید: شامل زبانها و لهجه‎های رایج در مناطق مختلف ایران، چون فارسی، کردی، بلوچی، تاتی، طالشی، گیلکی، مازندرانی . . . و برخی زبانهای رایج در مناطق دیگر چون پَشتو (در پاکستان و افغانستان)، آسی (در قفقاز) و چندین زبان و لهجۀ دیگر (میه فصل II؛ بارو، ٦-١١؛ اورانسکی، ١٨-٢٢).[۱]


[ ] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله زير عنوان آرياييان برگرفته از دايرةالمعارف بزرگ اسلامی است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- آرياييان، دايرةالمعارف بزرگ اسلامی



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

آمریکانا؛ اورانسکی، ای، م، مقدمۀ فقه‎اللغۀ ایرانی، ترجمۀ کریم کشاورز، تهران، پیام، ١٣۵٨ ش؛ اومستد، ا، ت، تاریخ شاهنشاهی هخامنشی، ترجمۀ محمد مقدم، تهران، ابن‎سینا، ١٣۴٠ ش؛ بار، کای، دیانت زرتشتی، ترجمۀ فریدون وهمن، بنیاد فرهنگ ایران، تهران، ١٣۴٨ ش؛ بریتانیکا، دایره‎المعارف بزرگ شوروی؛ دیاکونوف، ا، م، تاریخ ماد، تاریخ ماد، ترجمۀ کریم کشاورز، تهران، پیام، ١٣۵٧ ش؛ کریستن‎سن، آرتور، مزداپرستی در ایران قدیم، ترجمۀ ذبیح‎الله صفا، دانشگاه تهران، ١٣٣٦ ش؛ گرانتفسکی، آ، تاریخ ایران، ترجمۀ سیروس ایزدی و حسین تحویلی، تهران، دنیا، فروردین ١٣۵۹ ش؛ گیرشمن، ر، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمۀ محمد معین، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، ١٣٦۴ ش؛ گیمیرا، بوش، "سیر مهاجرت هند و آریاییان"، سه گفتار دربارۀ آریاییان، ترجمۀ مسعود رجب‎نیا، انجمن فرهنگ ایران باستان، ١٣۵٣ ش؛ مالوری، ج، "تاریخچۀ تحقیقات در مسألۀ هندواروپایی"، همان کتاب؛ مجتبایی، فتح‎الله، شهر زیبای افلاطون و شاهی آرمانی در ایران باستان، ترجمۀ ژالۀ آموزگار، تهران، توس، ١٣٦٣ ش؛ هیستینگز؛ یونسکو، تاریخ پیشرفت، ج ٢؛ نیز:
Burrow, T., the Sanskrit Language, London, 1973; duchesne-Guillemin, J., »The religion of Ancient Iran«, Historia Religionum, Edited by C.J. Bleeker & Geo Widengren, Vol. 1, leiden, 1971; Ghosh, B. K., »The Aryan problem« and »Indo-Iranian Relations«, in The History and Culture of the Indian people-the Vedic Age, Edited by R. C. majumdar, London, 1951; kent, Ronald G., Old Persian, Grammar, Texts & lexicon, American Oriental Society, 1961; Meillet, A., Introduction á l'étude Comparative des Langues indo-européennes, University of Alabama, 1964.


[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]