جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

غار (Cave)

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات


غار (Cave) حفره‌ای است که به‌طور معمول بر اثر حل شدن سنگ‌ها با آب و ذوب شدن یخ‌ها ایجاد می‌شود. بزرگترین و شگفت‌انگیزترین غارها در سنگ‌های آهکی به‌وجود آمده‌اند.

بعضی غارها، یک حفره کوچک‌اند که فقط یک نفر می‌تواند وارد آن شود. برخی دیگر، گذرگاه‌ها و اتاقک‌های تو در تو دارند. پارک ملی غار ماموت در کنتاکی، در ایالت متحده آمریکا، طولانی‌ترین غار دنیاست.[۱] راهروهای در هم پیچیده این غار، روی هم ۵۶۰ کیلومتر طول دارند.[٢]

غارها را سرحد نهایی سیاره زمين توصيف کرده‌اند، جهانی نهفته که تنها ماجراجوترین افراد یارای رفتن به آنجا را دارند. بزرگترین چاه غار جهان، غار پرستوها در مکزیک است که ۴٠٠ متر عمق دارد یعنی برج ۱٠٢ طبقه Empire State در نیویورک در آن جای می‌گیرد. این مکان‌های ژرف دو سال پیش از آنکه انسان بر ماه فرود آید برای اولین‌بار مورد کاوش قرار گرفتند. در ضمن، برخی از کم‌شناخته‌ترین و شگفت‌انگیزترین جانوران سیاره زمین در این غارها زندگی می‌کنند.[٣]

غارها، گاهی در صخره‌های ساحل دریا بر اثر حمله‌ی موجها به بخش‌های جدید سنگ‌ها ایجاد می‌شوند. فشار آب و بلورهای ریز نمک، به آرامی صخره‌های ساحلی را تخریب می‌کند. ممکن است غارهای طولانی و تونل مانندی در یخچال‌ها، یعنی جایی که آب ناشی از ذوب، از زیر یخ‌ها عبور می‌کند، ایجاد شود. در نواحی آتشفشانی هم می‌توان غارهای مشابهی دید که در اثر ایجاد شکاف در جویباری از گدازه‌های آتشفشانی ایجاد شده‌اند.[۴]


[] تعریف

به‌طور کلی غار فضای خالی زیرزمینی است با حداقل یک دهانه به خارج از پوسته زمین که هیچ گونه ابعاد خاص و مشخصی ندارد و گاهی در داخل زمین قرار دارد و یا گاهی در دل صخره‌ها، غارها از نظر تقسیم بندی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

    الف – غارهای طبیعی: غارهای هستند که بر اثر نفوذ آبهای اسیدی در لایه‌های آهکی (که ۹٨ درصد غارهای موجود از این روش بوجود می‌آیند)، فرسایش امواج، زلزله و چین خوردگی‌های لایه زمین، آتشفشان (غارهای آتشفشانی)، باد (غارهای بادی) و یخ (غارهای یخی) بوجود آمده‌اند.

    ب – غارهای مصنوعی (دست کن): که توسط انسان به‌صورت حفره‌هایی در دل صخره‌ها بوجود آمده‌اند.


[] ...




[] غارنشينی

آثار باقیمانده از انسان‌های اولیه دوره نوسنگی در درون غارها نشان می‌دهد که این آشیانه‌های طبیعی، قرن‌ها محل زندگی و مأمن اصلی انسان‌های اولیه بوده است.

غارشناسان در کاوش‌های خود توانسته‌اند آثاری از حضور انسان‌های اولیه را در غارهای نقاط مختلف جهان به‌دست آورند. چنان که در غاری در نزدیک شهر (وینکونسین) آمریکا موفق به کشف استخوان انسان‌های ماقبل تاریخ شده‌اند.

از اين گذشته، کشف نقاشی‌هايی با رنگ روغن در غار (بامیان) در نزدیکی شهر بامیان (افغانستان) نشان از وجود زندگی انسان‌های اولیه در این غارها می‌دهد.


[] غارنشين‌های کوه‌ مکفيله در الخليل

برخی از خانواده‌های فلسطينی هنوز هم، غارنشين هستند. يکی از اين خانواده‌ها در غاری در کوه "مکفيله" در تپه‌های جنوبی شهر الخليل، واقع در کرانه غربی رود اردن، زندگی می‌کند.

شکل کلی ورودی به اين مجتمع مسکونی در غار، مدخلی سنگی است که به غاری ختم می‌شود که حدود ۵ متر در داخل سنگی نرم که به کلوخ شبیه است گسترش دارد. در آنجا نور کمی وجود دارد و هوایش خنک است.

اين غارها به سه قسمت تقسيم شده: قسمت اول برای نگهداری دام، قسمت دوم برای زندگی و سوم برای پختن غذا. هر خانواده در يک غار زندگی می‌کند. این غارها به‌عنوان مدفن حضرت ابراهیم، یعقوب و اسحاق و همسرانشان شناخته می‌شود.

بیشتر زنان در همین غارها زایمان می‌کنند. شرايط بهداشتی اين زايمان‌ها نامناسب است و ماماهایی که در وضع حمل حضور دارند از تخصص لازم برخوردار نيستند و لوازم پزشکی مناسب ندارند.

بسياری از اين کودکان به مدرسه نمی‌روند و به امور منزل و دامداری مشغول هستند.

ساکنان اين غارها وسايل زندگی زيادی ندارند و وسایل خود را روی طاقچه‌هایی که از سنگ تراشيده‌اند نگه می‌دارند. اين غارها تاريک هستند و دود چراغ‌های پارافينی همه جا را سياه کرده است.

منبع عمده درآمد ساکنان اين غارها دامداری، پرورش گوسفند و بز برای تهيه شير و پنير است. همچنين ساکنان اين غارها به کشاورزی می‌پردازند که بيشتر محصولات به مصرف روزانه آنها می‌رسد.

جاده‌هایی که اين غارها را به روستاهای مجاور وصل می‌کند، اسفالت نشده است و مردم محل مجبورند از الاغ برای حمل و نقل استفاده کنند يا اینکه مسیر را پیاده طی کنند.[*]


[] رشتۀ غارنوردی

غارنوردان آماتور کسانی هستند که به این فن بیشتر از جنبه ورزشی نگاه می‌کنند. امروزه تعداد این غارنوردان از غارنوردان حرفه‌ای بیشتر است و اکثر غارهای جدید توسط این افراد کشف می‌شود. به طور کلی غارنوردی آماتور بیشتر در میان کوهنوردان رایج است. بسیاری از غارنوردان آماتور به خاطر علاقه خاصی که در طی سال ها غارنوردی به این فن پیدا می‌کنند تبدیل به غارنوردان حرفه‌ای می‌شوند و در بعضی از رشته‌های آن تجربه‌های زیادی کسب می‌کنند.

از نگاه غارنوردان آماتور غارنوردی ورزش تفریحی در نوردیدن و اکتشاف غارهاست.

چالش‌های مربوطه به نوع و گونه غاری که نوردیده می‌شود بستگی دارد ولی معمولاً بهره‌گیری از میخ و طناب و گذر از تنگراه‌ها، دهلیزها و چالاب‌ها را شامل می‌شود. در ایران غارنوردی را یکی از گرایش‌های کوهنوردی می‌دانند ولی در برخی کشورها رشته‌ای جداگانه شمرده می‌شود.

غارنوردان حرفه‌ای کسانی هستند که برای اهداف خاصی بجز جنبه ورزشی آن پا به اعماق غارها می‌گذارند. این اهداف که جنبه علمی دارند، به رشته‌های زیر تقسیم می‌شود: زمین‌شناسی، دیرین‌شناسی، باستان‌شناسی، انسان‌شناسی، آب‌شناسی و زیست‌شناسی.[به نقل ازدانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا]


[] غارهای جهان

غار Jewel واقع در داکوتای جنوبی (ایالات متحده امریکا)، دومین غار طولانی جهان بعد از غار عظیم "ماموت" است. طول این غار به بیش از ٢۴۱ کیلومتر (۱۵٠ مایل) می‌رسید.


[] غارهای افغانستان



[] غارهای ايران



[] :



[] :



[] :



[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]

[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: امین کلانتری، غارها
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۲]- غار، ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[۳]- فیلم مستند حیات وحش موجود در دنیا، مجموعه منحصر بفرد ۱۶ قسمتی ارائه شده توسط شبکه تلوزیونی بی بی سی
[۴]- غار، ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]