جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ مرداد ۲۴, یکشنبه

گفتگو راديو فرانسه با مهدیزاده کابلی

از: عزیز احمد فرد


فهرست مندرجات

[مهديزاده کابلی][عزیز احمد فرد]



[] توافق امروز و سوءتفاهمات گذشته

به‌گفتۀ کاخ سفید، رؤسای جمهور افغانستان و امریکا، آقایان حامد کرزی و باراک اوباما، توافق کرده‌اند که فشار روی طالبان را مشترکاً ادامه دهند.


این تفاهم در مورد همکاری، در حالی صورت می‌گیرد که خبر رسید که حدود دو هقته قبل، اردوی ملی افغانستان در یک حملۀ خصوصی به طالبان، یعنی بدون آگاهی و اشتراک نیروهای خارجی، شکست خوردند. این حمله که توسط ۳٠٠ عسکر، در شرق کابل صورت گرفت، باعث کشته شدن ده تن از عساکر اردو و دستگیر شدن بیست تن دیگر آنان شد.

مهمان امروز ما، نویسنده و تاریخدان شناخته شدۀ افغانستان، آقای مهدیزاده کابلی است. آقای مهدیزاده که در اجلاس‌های مهم و سرنوشت‌ساز افغانستان شرکت داشته است، جمع‌بندی سختی از عملکردهای حکومت می‌کند. به‌گفتۀ آقای مهدیزاده کابلی از اول اساس کار، یا سنگ اول بنا کج گذاشته شد و تا امروز تقلب ادامه دارد. به‌نظر او امریکا از اول کار می‌توانست با کسانی‌که صادق بودند، دلسوزی برای وطن داشتند و صلاحیت این کار را داشتند، همکاری کند.[۱]






[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين گفتگو برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط عزیز احمد فرد ارسال شده است. این مقاله در تاریخ شنبه ۱۴ اوت ٢٠۱٠ ميلادی از راديو فرانسه منتشر شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- عزيز احمـد فـرد، توافـق امـروز و سـوءتفـاهمـات گـذشــته (گفتگو با مهدیـزاده کابلـی، اســتاد ســابـق دانشــگاه)، وب‌ســايـت فارســی راديـو فرانســه (rfi)



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سايت فارسی راديو فرانسه (rfi)


[برگشت به بالا]