جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ مهر ۸, پنجشنبه

ژنرال حمیدگل: اوباما باید با طالبان مذاکره کند

از: هارون نجفی‌زاده


فهرست مندرجات



[] ژنرال حمیدگل: اوباما باید با طالبان مذاکره کند



ایجاد شورای عالی صلح بزرگ‌ترین تلاش دولت افغانستان برای گفتگو با شورشیان است. اما درباره نتیجه این تلاشها تردیدهای وجود دارد. از جمله ژنرال (بازنشسته) حمید گل، رئیس پیشین ای.اس.آی (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان) می‌گوید تا زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان، صلح در این کشور برقرار نمی‌شود.

از سال‌ها پیش از وقتی که نیروهای شوروی سابق از افغانستان خارج شدند و این کشور شاهد بدترین درگیری‌ها میان گروه‌های مجاهدین بود، با نام ژنرال حمیدگل آشنا بودم؛ ژنرالی که نقش "پدر معنوی" را برای مجاهدین افغان بویژه گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی بازی کرد. عنوانی که حتی امروز آصف‌علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان به این ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان می‌دهد.

ژنرال حمیدگل را در خانه‌اش در محله "عسکری" (نظامی) در حاشیه شهر اسلام‌آباد دیدم. او حالا با همسر، فرزندان و نوه‌هایش در یکی از منازل مجهزی که ارتش پاکستان برای افسرانش درست کرده، زندگی می‌کند.

امنیت این محله توسط ارتش پاکستان تامین می‌شود و امکانات فراوانی دارد.

فیلمبردارم که پاکستانی است و بارها با افسران ارتش مصاحبه کرده می‌گوید که سه چیز ژنرال‌های پاکستانی با مردم عادی این کشور قابل مقایسه نیست، خانه، غرور و همسر آنها.

ما که برای کارهای اولیه فیلمبرداری و استقرار دوربین، نیم ساعت زودتر به منزل ژنرال گل رسیدیم، همسر ژنرال را ندیدیم. اما خانه‌اش واقعا بی‌نظیر و غرورش بی‌پایان است.

ژنرال حمیدگل رئیس پیشین ای.اس.آی (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان) بوده است

از حمیدگل پرسیدم فکر می‌کند تازه‌ترین تلاش دولت افغانستان در قالب ایجاد شورای عالی صلح، برای گفتگو با شورشیان موثر خواهد بود؟

"نه، اصلا نه. چون حکومت کرزی دست‌نشانده است. کسانی که در دولت حامد کرزی کار می‌کنند، همه دست‌نشاندگانند. آنها به ملت افغانستان خیانت کرده‌اند. آنها از نیروهای خارجی خواسته‌اند که بیایند و افغانستان را اشغال کنند. این فراموش نشدنی است و طالبان حاضر نخواهند شد با اینها گفتگو کنند. طالبان را نباید صرف طالبان خواند. آنها از مقاومت ملی افغانها نمایندگی می‌کنند. حکمتیار و مجاهدین زیادی با طالبان هستند و زیر یک چتر می‌جنگند. کرزی و همکارانش از نظر مردم افغانستان خیانت کارند. پس این شورای صلح چه نتیجه‌ای خواهد داد؟"

انتظار این پاسخ را داشتم. اما به او گفتم که در افغانستان تنها آمریکا نیست. سازمان ملل متحد ماموریت ناتو و ائتلاف را رسما تائید کرده و ۴۲ کشور جهان از استرالیا تا ایتالیا، از کانادا تا ترکیه و امارات متحده عربی در افغانستان حضور دارند؟

ژنرال حمیدگل بدون هیچ نوع تردید گفت: "این کشورها همه مزدوران آمریکا هستند. اگر دنبال صلح باشیم، آمریکا باید با مخالفان مسلح گفتگو کند. یعنی باراک اوباما باید با ملا عمر گفتگو کند. این تنها راه حل مساله افغانستان است. همه این نیروهای ائتلاف و ناتو چه کاره‌اند؟ اینها نیروهای اشغالگرند. همه آنها باید افغانستان را ترک کنند. این خواست ملا عمر و مخالفان است. اینها باید اول از افغانستان خارج شوند و تاریخ خروج را مشخص کنند، درست مانند روسها."

به او یادآوری کردم که در زمان حضور شوروی در افغانستان، این سازمان استخبارات (اطلاعات) ارتش پاکستان، عربستان سعودی و سیای آمریکا بودند که در پشت پرده جنگ افغانستان قرار داشتند و از مجاهدین حمایت می‌کردند و از رئیس قبلی ای.آس.آی پرسیدم که حالا چه کسانی از طالبان حمایت می‌کنند؟

آقای حمیدگل گفت: "طالبان با چه می‌جنگند؟ بمب‌های کنار جاده‌ای. آیا آموزش، تجربه یا دانش حرفه‌ای برای استفاده از آن نیاز دارند؟ نه. ساخت آن ساده است. کلاشنیکوف و تسلیحات دیگر طالبان همان سلاحی است که از روسها در افغانستان به جا مانده است. باید شواهدی ارایه شود که چگونه پاکستان از طالبان حمایت می‌کند؟"

با اشاره به خروج ارتش سرخ از افغانستان و آغاز جنگ‌های داخلی میان گروه‌های مجاهدین که به‌ویرانی بخش اعظم پایتخت افغانستان انجامید، از ژنرال حمیدگل پرسیدم که آیا فکر نمی‌کند بار دیگر جنگ داخلی شروع شود؟

"نه فکر نمی‌کنم این دفعه چنان شود. چون هیچ مخالفی وجود نخواهد داشت. مقامهای فعلی افغانستان به اندازه کافی پول اندوخته‌اند. اینها افغانستان را غارت کردند و کمک‌های جهانی را که حق مسلم ملت افغان بود، دزدیدند. اینها حساب‌های بانکی در خارج دارند. تعدادشان هم از پانصد، شش صد نفر تجاوز نمی‌کند. آنها می‌روند به آمریکا و افغانها به دولت اسلامی می‌رسند. در اختلاف برای تامین حکومت اسلامی و سکولار در افغانستان، شریعت برنده شده و سکولاریسم باخته است. بعد یک شورای ملی می‌تواند برای حل مشکل افغانستان تشکیل شود. من افغانها را می‌شناسم با تمام گروه‌ها از اقوام مختلف کار کرده‌ام، همه اینها باید در حکومت ملی سهم داشته باشند. طالبان از گذشته درس گرفته و مطمئنم این بار اشتباه گذشته را تکرار نخواهند کرد."

ژنرال حمیدگل این نظر را که سیاست خارجی پاکستان را وزارت خارجه این کشور نه بلکه ای.اس.آی تعیین می‌کند، کودکانه خواند و گفت این اطلاعات نادرست را استخبارات هند به افغانها داده است.

آقای حمیدگل از برکناری امرالله صالح، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان که گرایش‌های ضدپاکستانی دارد و به ائتلاف شمال افغانستان وابسته است، تلویحا استقبال کرد و گفت زمان دولت حامد کرزی، ناتو و آمریکا دیگر گذشته است. و این طالبان اند که به افغانستان باز خواهند گشت.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مصاحبه برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- هارون نجفی‌زاده، ژنرال حمیدگل: اوباما باید با طالبان مذاکره کند، بخش فارسی بی بی سی: سه‌شنبه ٢٨ سپتامبر ٢۰۱۰ - ۰٦ مهر ۱۳٨۹



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت بخش فارسی بی‌بی‌سی


[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]