جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

نتایج ۹ سال جنگ علیه تروریسم؟

برگرفته از: بخش فارسی بی بی سی


فهرست مندرجات



[] نتایج ۹ سال جنگ علیه تروریسم؟

روز هفتم اکتبر ٢٠٠۱ (۹ سال پیش) تهاجم نیروهای آمریکایی و بریتانیایی به پایگاه‌های طالبان و القاعده در افغانستان آغاز شد.

مرحله اول این جنگ پیامد حملات یازدهم سپتامبر بود یعنی پیدا کردن و سپس محاکمه اسامه بن لادن (رهبر القاعده) و یاران نزدیک او و سقوط رژیم طالبان در افغانستان که برای آن‌ها پناهگاه‌های امنی فراهم کرده بود، اهداف این تهاجم نظامی اعلام شده بود.

رژیم طالبان سریعآ سقوط کرد و القاعده در نواحی مرزی بین افغانستان و پاکستان متواری شد.

در مرحله دوم، تهاجم اولی به‌جنگ علیه شورش مبدل شد و پای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌میان آمد. آنگاه جامعه جهانی برنامه‌هایی را برای کمک به بازسازی و نوسازی افغانستان آغاز کرد و میلیارد‌ها دلار به منظور اجرای این برنامه‌ها به افغانستان سرازیر شد.

حالا با گذشت ۹ سال داوری‌ها در باره نتایج این جنگ و قضاوت در باره روند بازسازی و نوسازی و دستاورد‌های آن برای مردم افغانستان متفاوت است.

شماری از مردم و از جمله مقامات دولت و برخی از مقامات بین‌المللی از دستاوردهایی چون تصویب قانون اساسی دموکراتیک، کار و تحصیل زنان، رفتن میلیون‌ها دختر و پسر به مکتب، دسترسی بیشتر مردم به مراقبت‌های صحی (بهداشتی) و احداث هزاران کیلومتر جاده و شاهراه و غیره... نام می‌برند.

اما بسیاری دیگر ناکامی‌های ۹ سال گذشته را برجسته می‌سازند و بطور مثال آنها از نیرومند شدن دوباره مخالفان، از سستی و کندی تشکیل و تقویت اردو (ارتش) و پلیس ملی، از زندگی بیش از نیمی از مردم در زیر خط فقر، از فساد گسترده و بی سابقه، از ناتوانی نظام عدلی و قضایی و زورگویی جنگ‌سالاران و زورمندان سخن می‌گویند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- افغانستان: نتایج ۹ سال جنگ علیه تروریسم؟، بخش فارسی بی بی سی: چهارشنبه ٠٦ اکتبر ٢٠۱٠ - ۱۴ مهر ۱٣۸۹



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت بخش فارسی بی بی سی


[برگشت به بالا]