جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آبان ۱۷, دوشنبه

فرهنگ، مير محمدامين

از: مهدیزاده کابلی


فهرست مندرجات


دکتر میر محمدامین فرهنگ (زادۀ ۱٣۱۹ خ - ) وزیر بازسازی در دولت مؤقت و انتقالی افغانستان بود و سپس مدتی هم به‌عنوان تجارت و صنایع این کشور منصوب شد.


[] زندگی‌نامه

مير محمدامين فرهنگ فرزند مير محمدصديق فرهنگ در سال ۱٣۱۹ خورشیدی (۱۹۴۰ میلادی) در يك خانواده‌ی روشن‌فکر در شهر کابل زاده شد. وی در سال ۱۹۵۹ از دبیرستان عالی استقلال کابل فارغ التحصیل گرديد و در سال ۱۹٦۴ مدرک لیسانس را در رشته اقتصاد تصدی گرفت و فوق لیسانس (درجه ماستری) خود را در سال ۱۹٦۹ از دانشگاه کولن آلمان در رشته اقتصاد ملی به‌دست آورد. همچنان او در سال ۱۹٧٣ موفق به دریافت درجه دکترا در رشته توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی از همان دانشگاه آلمانی شد.

بین سال‌های ۱۹٧۴ تا ۱۹٧٨ به‌عنوان پروفسور در دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل به‌تدریس پرداخت و همزمان در ‌سمت آمر انستيتوی اقتصاد ملی اشتغال ورزید.

در سال ۱۹٧٨، پس از کودتای هفتم ثور، در زندان پلچرخی زندانی شد و در سال ۱۹٨٢ پس از رهايی از زندان به آلمان پناهنده گردید.

فرهنگ در آلمان به‌عنوان پروفسور در دانشگاه "Ruhr" شهر بوخوم مشغول به تدریس شد و همچنین در زمینۀ تنظيم و ترتیب آرشيو افغانستان در همان دانشگاه به‌کار پرداخت.

پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، به افغانستان بازگشت و در ٢٢ دسامبر ٢٠٠۱ به مقام وزارت بازسازی افغانستان منصوب شد.

دکتر فرهنگ که به زبان‌های دری، پشتو، فرانسوی و آلمانی تسلط دارد و همچنان به‌زبان انگليسی آشناست، آثار و مقالات متعدد در امور اقتصادی، اجتماعی و سياسی در جرايد افغانی و بين‌المللی به‌نشر سپرده است.[*]


[] متهم به فساد مالی

امین فرهنگ، زمانی که هنوز وزیر تجارت افغانستان بود، در ۱۱ فوریه ۲۰۰۸، به‌دلیل "بی‌کفایتی" در انجام وظیفه در مقام وزارت تجارت استیضاح شده بود، اما این استیضاح رای کافی نیاورد.

اما در ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی، زمانی که هنوز وزیر تجارت بود، از سوی مجلس نمایندگان به‌دلیل افزایش مواد سوخت در کشور استیضاح و رد صلاحیت شد. او در این استیضاح با انتقادهای تند نمایندگان روبرو شد و رایگیری در باره صلاحیت‌های او نشان داد که او در مجلس تنها یک نفر طرفدار داشته است.

پس از آن فرهنگ، از سوی دادستانی کل متهم به فساد مالی شد. رحمت‌الله نظری، معاون دادستانی کل افغانستان به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت که "آقای فرهنگ در زمان وزارتش از قدرتش "سوءاستفاده" و نزدیک به ۲۰ میلیون دلار اختلاس کرده است"[*].

این نخستین‌بار بود که دادستانی کل افغانستان از آمادگی برای ارسال پرونده فساد مالی یک وزیر سابق دولت حامد کرزی به دادگاه ویژه مبارزه با فساد مالی و اداری خبر می‌داد.

به گفته نظری، فرهنگ متهم است که هنگام امضای ۱۹ قرارداد خرید مواد سوخت از شرکت‌های مختلف خارجی، از جمله شرکت‌های ازبکستانی، ترکمنستانی، قزاقستانی و آذربایجانی ۱۹ و نیم میلیون دلار بیشتر از مبلغ واقعی محاسبه کرده است.

امین فرهنگ در گفتگویی با بی بی سی این اتهامات را بی‌پایه خواند و آن را کاری برای "شخصیت کشی" علیه خود دانست که به گفته او از یک و نیم سال پیش به این سو ادامه داشته است. وی گفت که مقام‌های دادستانی کل وظیفه اصلی خود را انجام نمی‌دهند و به‌دنبال برخی از شخصیت‌ها، از جمله خود او در رسانه‌ها "حرف می‌سازند".

به گفته او، در عقب این اتهام‌ها، "دست‌های بزرگی" وجود دارد، اما او توضیح بیشتر در این مورد ارائه نکرد. اما دادستانی کل را متهم کرد که در مورد پرونده‌های افراد "قدرتمند" کاری انجام نمی‌دهد، فقط تلاش دارد که نام او را در رسانه‌ها در ارتباط با فساد مالی علم کند.

این عضو پیشین کابینه حامد کرزی در پاسخ به این پرسش که اگر پرونده او به دادگاه ویژه مبارزه با فساد فرستاده شود، حاضر است به اتهام‌های مطرح شده پاسخ دهد، گفت: "به تمام معنی، حتی من از این کار استقبال می‌کنم"[*].


[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]

[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]