جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

ايران به‌جای پرس و پرشيا

برگرفته از: روزنامۀ همشهری


فهرست مندرجات



[] ايران به‌جای پرس و پرشيا

٢٧ دسامبر ۱۹٣۴ - بر اساس مصوبه حكومت، از اين پس كاربرد نام «پارس»، «پرس» و «پرشيا» به‌جاى «ايران»، در داخل كشور ممنوع است و در خارج يك خطاى فاحش و برخلاف اصول ديپلماتيك و نزاكت بين‏المللى محسوب مى‏شود و وزارت خارجه ايران حق اعتراض به آن را براى خود محفوظ خواهد داشت.

در اروپا و آمريكا و بسيارى از كشورهاى جهان، ايران را در قرون اخير به‌نام پرس يا پرشيا مى‏شناسند و علت اين امر در پنداشت نادرست مورخان يونان باستان است كه در دوره امپراتورى هخامنشى، چون پادشاهان اين سلسله از قوم پارس برخاسته بودند، آنان را پارسى و كشور پهناور شان را پارس مى‏ناميدند، در حالى كه خود آن مورخان، از جمله هرودت، كتزياس و كزنفون نيز به‌وجود اقوام آريايى ديگر نظير مادها، پارت‏ها، سغدى‏ها، باخترى‏ها و خوزى‏ها اشاره كرده و نوشته‏اند كه همه اين اقوام خود را آريايى و كشورشان را آيريان يا اران مى‏نامند. در دوره ساسانى نيز بر اساس سنگ نوشته‏ها و روايات مورخان ايرانى و ارمنى و رومى، نام كشور «اران» يا «ايران» و نواحى متصرفى پادشاهان ساسانى در خارج كشور «انيران» ذكر شده است كه مفهوم خارج از ايران را مى‏رساند.

بدين‌گونه نام اين كشور كهن از ديرباز ايران بوده و مردم آن به‌نام ايرانى شناخته شده‏اند. در دوره‏هاى بعد از اسلام نيز همواره در تواريخ و متون جغرافيايى و آثار منظوم و منثور ادبى به‌نام ايران بر مى‏خوريم، زيرا پارس يا فارس تنها يك استان در جنوب كشور بوده و به سراسر اين سرزمين اطلاق نشده است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين نوشتار برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی بازنویسی شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ايران به‌جای پرس و پرشيا، روزنامه همشهرى، شماره ۱۳۳۸، دوشنبه ۳ شهريور ۱۳٧٦.



[] جُستارهای وابسته

نقدی بر ایران به‌جای پارس



[] سرچشمه‌ها

روزنامه همشهرى، شماره ۱۳۳۸، دوشنبه ۳ شهريور ۱۳٧٦


[برگشت به بالا]