جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

افشاگری‌های ویکی‌لیکس در مورد مقامات افغانستان

از: بخش فارسی بی بی سی


فهرست مندرجات

[افغانستان][ویکی‌لیکس]



[] ویکی‌لیکس اسرار محرمانه بین‌المللی را فاش کرد

اسناد دیپلماتیک محرمانه آمریکا که ویکی‌لیکس آنرا انتشار داده، تصویر نامطلوبی از بسیاری از رهبران جهان به‌دست می‌دهد.

در این اسناد سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا شخصی "بی‌لیاقت، از خودراضی و فاقد کارآیی" توصیف شده است.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه "خودکامه و نازک نارنجی" و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شخصی که از هر گونه ریسکی پرهیز می‌کند، خوانده شده است.

از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به‌عنوان شخصی "کمال‌گرا و معتاد به‌کار" نام برده شده است.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان شخصی "ضعیف که دچار مالیخولیاست" توصیف شده است.

در این اسناد ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه سرگروه و سرکرده یک دارودسته و دولت روسیه یک دولت عملا مافیایی توصیف شده است.

یک دیپلمات آمریکایی نیز نوشته است که سرهنگ قذافی رهبر لیبی همواره با یک پرستار اوکرائینی خوش هیکل و هوس‌انگیز، سفر می‌کند.[۱]


[] افغانستان در ویکی‌لیکس

در اسناد دیپلماتیک آمریکا که ویکی‌لیکس انتشار داده از ابعاد فساد در افغانستان ابراز نگرانی شده است.

در یک سند محرمانه آمده است که مقامات مبارزه با مواد مخدر آمریکا با خبر شده‌اند که معاون رئیس جمهوری افغانستان پنجاه و دو میلیون دلار پول نقد با خود حمل کرده است.

در یک پیام دیگر، کارل ایکنبری، سفیر آمریکا در کابل خاطر نشان کرده که احمدولی کرزی، برادر حامد کرزی، در قاچاق مواد مخدر به شدت فعالیت دارد.[٢]


[] افشاگری تازه ویکی‌لیکس در مورد حامد کرزی

اسناد تازه‌ای که در سایت ویکی لیکس منتشر شده، نشان می‌دهد که تنش و درگیری بین رئیس جمهوری افغانستان، و مقام‌های آمریکایی در مورد قاچاقچیان مواد مخدر و تعدادی دیگر از کسانی که "مجرمان خطرناک" خوانده شده‌اند وجود داشته است.

در سند تازه‌ای که در ویکی لیکس منتشر شده، آمده است که آقای کرزی تعدادی از قاچاقچیان و مجرمان خطرناک را از زندان آزاد کرده است.

در این سند یک دیپلمات آمریکایی آقای کرزی را متهم کرده که علی رغم مخالفت آمریکاییها، چند نفر را که سایت ویکی لیکس از آنها به عنوان قاچاقچیان مواد مخدر و مجرمان خطرناک یاد کرده، آزاد کرده است.

در اسناد ویکی لیکس آمده است که آقای کرزی پنج پلیس افغان را که با صدها کیلوگرم هروئین باز داشت شده بودند، بخشیده و دستور آزادی آنها از زندان را صادر کرده است.

ویکی لیکس مشخص نکرده که افراد آزاد شده چه کسانی بوده‌اند، اما نوشته است که این افراد وابسته به دوتن از شخصیت‌های بانفوذی هستند که در دوران جنگهای بین گروهی کشته شده‌اند.

دادستانی کل افغانستان نسبت به این اسناد واکنش نشان داده و آن را نادرست خوانده است.

اسحاق الکو، دادستان کل افغانستان گفته است که در حضور جامعه جهانی در افغانستان، ناممکن است تا افراد متهم، بدون تصمیم دادگاه و به شکل خودسر از زندان آزاد شوند.

پیش از این نیز ویکی لیکس اسنادی را در مورد فساد اداری در افغانستان منتشر کرده بود که نشان می‌داد دیپلمات‌های آمریکایی از ابعاد فساد در افغانستان نگرانند.[٣]


[] واکنش‌ها به ویکی‌لیکس

وزارت خارجه آمریکا انتشار متن‌های محرمانه را محکوم کرده است.

یک نماینده کنگره آمریکا گفته است از آنجا که ویکی لیکس جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخته، باید یک سازمان تروریستی خوانده شود.

پاکستان از گزارش نگرانی آمریکا از این که از اورانیوم با غلظت بالا ممکن است برای ساختن مخفیانه تسلیحات استفاده شود، انتقاد کرده است.

دولت عراق گفته است انتشار این اسناد محرمانه کمکی به بهتر شدن وضعیت نمی‌کند.

ولی سخنگوی دولت اسرائیل گفته است این کشور از افشای اسناد محرمانه، روسفید بیرون آمده است.

در یک مکاتبه، مقامات اسرائیلی به مقامات آمریکایی می‌گویند که قبل از حمله به نوار غزه در اواخر سال ٢٠٠٨، با مصر و حکومت خودگردان فلسطینیان مشورت کرده‌اند.[۴]

[] بریتانیا در هلمند ناکام بود

بر اساس اسنادی که اخیرا از لابلای اسناد سری وزارت خارجه آمریکا در سایت ویکی لیکس منتشر شده، حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان و مقام‌های آمریکایی از ماموریت نیروهای بریتانیایی در هلمند راضی نبوده‌اند.

اسناد منتشر شده در سایت ویکی لیکس نشان می‌دهد که از نظر حامد کرزی نیروهای بریتانیایی در ماموریت‌شان برای آرام کردن هلمند ناکام بوده‌اند.

پل وود خبرنگار بی بی سی می‌نویسد، این اظهارات به‌سال ۲۰۰۸ میلادی بر می‌گردد زمانی که تنها حدود ۱۰ هزار نظامی بریتانیایی تلاش داشتند که ولایت هلمند در جنوب افغانستان را کنترل کنند. مسئولیتی که حالا به ۲۰ هزار سرباز آمریکایی واگذار شده است.

دو سال پیش شمار نظامیان بریتانیایی برای انجام چنین وظیفه‌ای کافی نبود.

در یک مورد دیگر، که از مدارک افشا شده در ویکی لیکس بدست آمده والی هلمند سال گذشته به جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که نیروهای بریتانیایی مستقر در ولسوالی آشوب زده سنگین حتی قادر به تامین امنیت بازار اصلی این ولسوالی نیستند.

حالا مسئولیت امنیت این ولسوالی به سربازان آمریکایی واگذار شده اما آن‌ها هم مثل همتایان بریتانیایی‌شان با مشکلات مشابه روبرو هستند.

تنها در یک ماه، ۷ درصد از سربازان یک واحد نیروهای دریایی آمریکا در این ولسوالی زخمی یا کشته شده‌اند.

در اسناد منتشر شده در ویکی لیکس از حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان نقل شده که از زمان ورود نیروهای بریتانیایی به هلمند در سال ۲۰۰۶، وضعیت امنیتی این ولایت وخیم‌تر شده است.

رئیس جمهور کرزی گفته است که پیش از ورود بریتانیایی‌ها به هلمند، حتی دختران این ولایت می‌توانستند به مدرسه بروند، اما حالا مردم این منطقه احساس امنیت نمی‌کنند.

حکومت بریتانیا ممکن است این موضوع را نپذیرد اما قضاوت فردی برخی از افسران بریتانیایی به‌صورت قابل ملاحظه‌ای شبیه برداشت رئیس جمهوری افغانستان است.

این افسران می‌پذیرند که پیامد حضور نظامیان بریتانیایی در هلمند، گسترش دامنه ناامنی‌ها در این منطقه بوده است.

یک افسر بریتانیایی به بی بی سی گفت که او فکر نمی‌کند که هلمند زمانی آرام شود، به‌این دلیل که در کنار خشونت‌ها، میزان بی‌قانونی، قاچاق، پول حاصل از مواد مخدر و جرایم در این ولایت بسیار بالاست.

پس آیا این تکرار سناریوی بصره در عراق است؟ شبه نظامیان شیعه، ارتش بریتانیا را در بصره بارها خجل کردند و چیزی که پس از آن از سوی آمریکایی‌ها اساسا شکست خوانده شد و مورد انتقاد قرار گرفت.

اما افغانستان عراق نیست. نیروهای ویژه بریتانیا بخصوص در تامین امنیت هلمند نقش بسیار مهمی بازی کردند، نقشی که مورد ستایش فرماند‌هان آمریکایی قرار گرفته است.

هلمند برای هر کسی که به این ولایت اعزام شود، چه آمریکایی باشد چه بریتانیایی و چه افغان، یک منطقه پر از درگیری‌های خونین خواهد بود.[۵]




[] معاون پیشین کرزی اتهامات ویکی‌لیکس را بی‌اساس خواند

احمدضیا مسعود، معاون سابق رئیس جمهوری افغانستان اتهاماتی را که در اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس به او وارد شده، به شدت رد کرده است.

احمدضیا مسعود، معاون سابق رئیس جمهوری افغانستان

در اسنادی که اخیرا از سوی ویکی‌لیکس منتشر شد، آمده است که آقای مسعود دو سال پیش و زمانی که معاون رئیس جمهور کرزی بود، بیش از پنجاه میلیون دلار را با خود به بیرون از کشور انتقال داد، بدون اینکه منبع این پول معلوم باشد.

آقای مسعود این اتهام را نادرست خواند و از دادستانی کل و وزارت خارجه افغانستان خواست که اگر تردیدی در مورد اظهارات او وجود دارد، در این رابطه تحقیق کنند.

ویکی‌لیکس ادعا می‌کند که اسنادی را که منتشر کرده، از منابعی در دولت آمریکا به‌دست آورده و اتهامات اخیر در مورد احمدضیا مسعود نیز براساس اطلاعات سفارت آمریکا در کابل بوده است.

اما آقای مسعود گفت که پخش چنین خبری در سفارت آمریکا کار "جاسوس‌های سفارت‌ها" است.

او گفت: "یک تعداد از افغان‌ها روابط نزدیکی با سفارت خانه‌ها از جمله سفارت آمریکا دارند و خود را در خدمت آن‌ها قرار داده‌اند."

آقای مسعود گفت که هدف از پخش چنین خبری در مورد او، تلاش برای "ترور شخصیت سیاسی" او بوده است.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان نیز روز شنبه این هفته در یک کنفرانس خبری در مورد اتهامات ویکی‌لیکس علیه معاون سابق خود واکنش نشان داد و آن را بی‌اساس خواند.

این تنها موردی نیست که مقام‌های افغان سفارت آمریکا را متهم به ترور شخصیت می‌کنند.

اخیرا عمر زاخیلوال وزیر مالیه (دارایی) افغانستان نیز تعبیر مشابه آقای مسعود در مورد سفارت آمریکا به‌کار برده بود و تاکید کرده بود که دیگر هیچ موردی را با مقام‌های آمریکایی و مسئولان سفارت آمریکا در کابل در میان نخواهد گذاشت.

ویکی‌لیکس اخیرا از قول مقام‌های آمریکایی نوشته بود که شماری از وزرای آقای کرزی از جمله عمر زاخیلوال وزیر دارایی و فاروق وردک وزیر آموزش و پرورش، آقای کرزی را "شخص به شدت ضعیف بی‌ثبات" خوانده‌اند.

آقای زاخیلوال در واکنش به این گزارش ویکی‌لیکس، گفت، مقام‌های آمریکایی نظر خود در مورد آقای کرزی را بیان کرده‌اند اما آن را به مقام‌های افغان نسبت داده‌اند.

آقای زاخیلوال همچنین گفته است که آن‌ها دیگر به مقام‌های آمریکایی اعتماد ندارند.[٦]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ویکی‌لیکس اسرار محرمانه بین‌المللی را فاش کرد، بخش فارسی بی بی سی: دوشنبه ٢۹ نوامبر ٢٠۱٠ - ٠٨ آذر ۱٣٨۹
[۲]- همان‌جا
[۳]- افشاگری تازه ویکی‌لیکس در مورد حامد کرزی، بخش فارسی بی بی سی: چهارشنبه ٠۱ دسامبر ٢٠۱٠ - ۱٠ آذر ۱٣٨۹
[۴]- همان‌جا
[۵]- پل وود (گزارشگر بی بی سی)، ویکی‌لیکس؛ بریتانیا در هلمند ناکام بود، بخش فارسی بی بی سی: جمعه ٠۳ دسامبر ٢٠۱٠ - ۱٢ آذر ۱٣٨۹
[۶]- معاون پیشین کرزی اتهامات ویکی‌لیکس را بی‌اساس خواند، بخش فارسی بی بی سی: دوشنبه ٠٦ دسامبر ٢٠۱٠ - ۱۵ آذر ۱٣٨۹



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

سایت فارسی بی بی سی


[برگشت به بالا]