جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

مهدی‌زاده کابلی

برگرفته از: دانشنامۀ ادب فارسی (جلد سوم) ادب فارسی در افغانستان

مهدی‌زاده کابلی


فهرست مندرجات




[] مهدی‌زاده کابلی

مهدی‌زاده کابلی ۱٣٣٧ ،(mah.di.zǎ.de-ye.kǎ.boli) ش -، اندیشمند و نویسندۀ افغانستانی، در ۱٣٦٠ ش به‌دریافت دانشنامۀ لیسانس در رشتۀ سیویل از دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کابل نایل آمد و در همان سال با سمت استادی در دانشگاه کابل به‌کار سرگرم شد. به هنگام تحصیل در دانشگاه به فعالان مبارزۀ سیاسی با رژیم کمونیستی پیوست. در ۱٣٦٣ ش به‌خاطر فعالیت‌هایش بر ضد اشغال نظامی افغانستان ناگزیر به ترک میهن شد و نخست به پاکستان و سپس به ایران پناه برد. او در دورۀ مهاجرت یکی از فعالان جنبش دموکراسی افغانستان بود و آثاری در زمینه‌های سیاست، جامعه‌شناسی و تاریخ افغانستان پدید آورد.

مهدی‌زاده در ۱٣٧٨ ش انجمن مهندسان افغانستان را در ایران بنیاد نهاد. وی دو دوره ریاست هیأت مدیرۀ این انجمن را به عهده داشت. وی پس از اجلاس روم، در حمایت از این اجلاس، جرگۀ صلح و وحدت ملی افغانستان را راه انداخت.

وی یکی از مهندسان توانای افغانستانی است و در بسیاری از پروژه‌های ایران، از آن شمار، پروژۀ فرودگاه امام خمینی، پل‌ها و بزرگ راه‌های فجر، غدیر و انقلاب در مشهد، پل لاله در اصفهان و بسیاری از مجتمع‌های مسکونی در شهرهای مشهد، گناباد، قاین، بیرجند، چابهار، بندرعباس و جز آن‌ها نظارت و مدیریت داشته است.

از آثارش: تاریخ افغانستان در چهار جلد؛ اقوام افغانستان؛ چهره‌های سیاسی و فرهنگی معاصر افغانستان؛ افغانستان مهد آیین زرتشت؛ نکاتی دربارۀ افغان و افغانستان؛ سیر ادیان در افغانستان؛ زبان‌های افغانستانی؛ تاریخچۀ جنبش دموکراسی در افغانستان؛ افغانستان در مطبوعات ایران؛ درآمدی بر تاریخ افغانستان (۱٣٧٦ ش).[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله از دانشنامۀ ادب فارسی (جلد سوم) ادب فارسی در افغانستان توسط مهدی خراسانی برای دانش‌نامه‌ی آريانا بازنویسی شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- دانشنامۀ ادب فارسی (ادب فارسی در افغانستان)، مدخل "م" (افزوده‌ها)، ج ٣، ص ۱۲٠٦



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

دانشنامۀ ادب فارسی (جلد سوم): ادب فارسی در افغانستان، به‌سرپرستی حسن انوشه، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، چاپ دوم - ۱٣٨۱