جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

اعتقادنامه نيقيه

از: دانشنامه آریانا


فهرست مندرجات

[مسیحیت][تاریخ مسیحیت]


اعتقادنامه نیقیه (به لاتین: Symbolum Nicaenum)، اعتقادنامه‌ای است که باید همه کلیساها آن را قبول کنند و هر کلیسایی که آن را رد کند، کلیسا نبوده و جزو بدعت‌کاران به‌شمار می‌آید، و همچنین هر کس که این اعتقاد نامه را رد کند مسیحی نیست.[۱]

شمایلی که در آن امپراتور کنستانتین (در وسط) و پدران شورای نیقیه در حال نگاه داشتن اعتقادنامه نیقیه دیده می‌شوند

اعتقادنامه نیقیه، نسخه طولانی‌تر این اعتقادنامه است. (این اعتقادنامه به بیان دقیق‌تر، به اعتقادنامه نیقیه‌ای - قسطنطنیه‌ای معروف است) و در برگیرنده مطالبی اضافی در باب شخص مسیح و عمل روح‌القدس است. در واکنش به مناقشاتی در باب الوهیت مسیح، این اعتقادنامه متضمن تاییداتی قوی از یگانگی خدا، از جمله این اصطلاحات است: "خدا از خدا" و "با پدر از یک جوهر بودن". شورای نیقیه (ژوئن ۳۲۵ میلادی) به‌مثابه بخشی از جدالش با آریوس بیان کوتاهی را در باب ایمان تنسیق کرد که اساس آن، اعتقادنامه‌ای تعمیدی بود که در اورشلیم از آن استفاده می‌شد.

نکته جالب در این اعتقادنامه آن است که الوهیت کامل مسیح در برابر برداشت آریوس از جایگاه مخلوق بودن او در آن مورد تایید قرار گرفت. این اعتقادنامه در برگیرنده چهار لعن صریح به دیدگاه‌های آریوس و نیز سه بند از اصول ایمانی آن است. با توجه به اینکه جزئیات کامل روند نیقیه هم اکنون در دست نیست، ناگزیریم که به منابع ثانویه (مانند مورخان کلیسایی و نویسندگانی مانند آتاناسیوس و باسیل اهل قیصریه) برای دست یافتن به متن این اعتقادنامه تکیه کنیم.[٢]


[] متن اعتقادنامه نیقیه (قانون ایمان نیقیه)

ما ایمان داریم به خدای واحد، پدر قادر مطلق، خالق آسمان و زمین، و همه چیزهای دیدنی و نادیدنی.

ما ايمان داريم به‌يک خداوند، عيسی مسيح، پسر يگانۀ خدا، مولود جاودانی از پدر، خدا از خدا، نور از نور، خدای حقيقی از خدای حقيقی، که مولود است و مخلوق نی، و او را با پدر يک ذات است. بوسيلۀ او همه چيز وجود يافت. و او به‌خاطر ما آدميان و برای نجات ما از آسمان نزول کرد، و به‌قدرت روح‌القدس از مريم باکره متولد شده، بشر گرديد. و به‌خاطر ما، در حومت پنطيوس پيلاطس، مصلوب شد، رنج کشيده، مُرد، و مدفون گشت. در روز سوم از مردگان برخاسته، کتب مقدسه را به انجام رسانيد. و به آسمان صعود نموده، به‌دست راست پدر نشسته است. بار ديگر با جلال می‌آيد، تا زندگان و مردگان را داوری نمايد، و ملکوت او را انتها نخواهد بود.

ما ايمان داريم به روح‌القدس، خداوند و بخشندۀ حيات، که از پدر و پسر صادر می‌شود. و با پدر و پسر او را عبادت و تمجيد می‌بايد کرد. او بوسيلۀ انبيا تکلم کرده است. ما ايمان داريم به کليسای واحد جامع مقدس رسولان. و به يک تعميد برای آمرزش گناهان معتقديم. و قيامت مردگان و حيات عالم آينده را انتظار می‌کشيم.

آمين


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزداه کابلی ارسال شده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- اعتقادنامه نیقیه، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[۲]- اعتقادنامه نیقیه، کتابخانۀ مسیحیان فارسی زبان



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]