جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ فروردین ۲, سه‌شنبه

خونین‌ترین سال افغانستان

از: بخش فارسی بی بی سی


فهرست مندرجات

[...][...]



[] خونین‌ترین سال افغانستان

یک گزارش تازه سازمان ملل متحد، سال گذشته میلادی را مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغان ظرف ده سال اخیر توصیف کرده است.

براساس این گزارش، در جریان سال ٢٠١٠، بیش از دوهزار و هفتصد غیرنظامی در افغانستان کشته شدند که در مقایسه با سال ٢٠٠٩ پانزده درصد افزایش در تلفات غیرنظامیان نشان می‌دهد.

سازمان ملل متحد، گروه طالبان و سایر شورشیان مخالف دولت افغانستان را مسئول هفتاد و پنج درصد این تلفات دانسته است، درحالی که براساس این گزارش، نیروهای خارجی و نیروهای افغان در شانزده درصد این کشتار مقصر بوده‌اند.

این گزارش همچنین نسبت به افزایش صد و پنج درصدری سوءقصدها و قتل‌ها از سوی گروه‌های شورشی ابراز نگرانی کرده است.

براساس این گزارش، کارمندان دولت، کارمندان نهادهای امدادرسانی و غیرنظامیانی که طرفدار حکومت افغانستان و نیروهای خارجی هستند، عمدتا از سوی گروه‌های شورشی هدف قرار گرفته‌اند.

خبرنگاران می‌گویند، طالبان عمدتاً از این روش، برای تحت تاثیر قرار دادن روند انتقال مسئولیت به نیروهای افغان استفاده می‌کنند.

در بسیاری از مناطق افغانستان، تدابیر امنیتی برای محافظت مقام‌های محلی شدید است ولی با این وجود مسئولان دولتی، به‌ندرت قادر هستند از محلات دورافتاده‌ای که تحت کنترل دولت قرار دارد، بازدید کنند.

گزارش سازمان ملل متحد می‌گوید که "تاثیرات روانی و اجتماعی سوء قصدها" شدید بوده است.

در این گزارش آمده است: "اگر یک فرد بخواهد که برای یک نامزد مشخص (در انتخابات) تبلیغ کند، و یا بخواهد در یک سازمان غیردولتی کار کند و یا در مورد یک فرمانده طالبان آزادانه صحبت کند، می‌داند که این تصمیم او پیامدهای مربوط به زندگی و مرگ در پی خواهد داشت."

گزارش می‌افزاید: "وضع اینگونه محدودیت بر آزادی‌های فردی، پیامدهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز دارد، چون این مسئله، تلاش‌ها برای توسعه و حکومت داری را آسیب می‌زند."

این گزارش خاطرنشان کرده است که بسیاری از این سوءقصدها از طریق بمبگذاری‌های کنار جاده‌ای صورت گرفته است که در این حملات، به‌ویژه کودکان به‌شدت آسیب دیده‌اند. در سال ٢٠١٠، تلفات کودکان بیست و یک درصد افزایش داشته است.

در همین حال هم گروه طالبان و هم نیروهای بین‌المللی و دولت افغانستان باور دارند که سال پیش رو سال سرنوشت‌سازی است و انتظار می‌رود که خشونت‌ها در جریان آن شدت گیرد.

نهادهای حقوق بشری نگران هستند که در سال ٢٠١١، غیرنظامیان بیشتری قربانی ادامه خشونت‌ها شوند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ملل متحد: سال گذشته خونین‌ترین سال افغانستان در دهه اخیر، بخش فارسی بی بی سی: چهارشنبه ٠۹ مارس ٢٠۱۱ - ۱۸ اسفند ۱۳۸۹



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی


[برگشت به بالا]