جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ خرداد ۲, دوشنبه

اسلاو

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[...][...]


اسلاوها قومی از نژاد هندواروپایی‌اند که در شرق اروپا می‌زیند. از دید نژادی بیشتر از دیگر قوم‌های هندواروپایی با نژاد زرد آمیخته شده‌اند. مردمان روسیه، روسیه سفید، لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، اسلوونی، یوگوسلاوی[۱]، بوسنی و هرزگوین و بسیاری از کشورهای اروپای شرقی یا از این تبارند یا با اینان آمیخته شده‌اند. اسلاو را در نوشته‌های کهن بومیسقلاب گفته‌اند. اِسلاو یا اسلاوی می‌تواند به موضوعات مانند: مردم اسلاو، زبان‌های اسلاوی، اساطیر اسلاوی، زبان اسلاوی کلیسایی، و یا زبان اسلاوی کلیسایی قدیم اشاره داشته باشد.


[] مردمان اسلاو

مردمان اسلاو یک گروه قومی و گویشوران یکی از شاخه‌های زبان‌های هندواروپایی هستند. به احتمال زیاد اروپای شرقی مسکن اولیه این مردمان بوده است، اما امروزه علاوه بر این منطقه، اسلاوها در بخش‌های مهمی از بالکان[٢]، اروپای مرکزی، آسیای میانه[٣] و سراسر سیبری[۴] نیز سکونت دارند و بسیاری از آن‌ها به نواحی دیگر دنیا کوچیده‌اند[۵].

اسلاوها معمولاً به سه شاخه اسلاوهای شرقی، اسلاوهای غربی و اسلاوهای جنوبی تقسیم می‌شوند.[٦][*]


[] اسلاوهای شرقی

اسلاوهای شرقی شامل روس‌ها، اوکراینی‌ها و بلاروس‌ها هستند. : نخستین اسلاوهای شرقی، شاخه‌ی از قبایل اسلاو بودند که اجداد روسی‌ها را تشکیل می‌دهند. براساس تصور کارشناسان، موطن اولیه آنها نواحی جنگلی تالاب‌های رود پریپت بوده‌ است. اسلاوهای شرقی نخستین کم کم با مهاجرت به‌سوی نواحی تخلیه شده از سوی قبایل ژرمنی، به‌صورت دو موج در غرب روسیه ساکن شدند: یکی از کیف به‌سوی سوزدال و نوروم، و دیگری از پولوتسک به‌سوی نوفگرود و روستوف حرکت نمود. از قرن هفتم به بعد اسلاوهای شرقی توده جمعیتی غرب روسیه را تشکیل دادند، و رفته رفته اما به شکلی صلح‌آمیز با قبایل فنلاندی-مجاری همچون مریا، موروم‌ها و ماشچرا درآمیختند.

مردم روس نژادی از نژادهای اسلاو شرقی هستند، که مردمان این نژاد عمدتاً در روسیه و کشورهای همسایه سکونت دارند. نام روسیه از همین نام منشأ گرفته‌است. روس‌ها به زبان روسی سخن می‌گویند.[٧] جمعیت این گروه قومی در روسیه ۱۱۵٬۸۸۹٬۱۰۷ نفر و با احتساب سایر کشورها این رقم به ۱۵۰ میلیون نفر می‌رسد.[٨]


[] اسلاوهای غربی

اسلاوهای غربی چک‌ها، اسلواک‌ها و لهستانی‌ها را در بر می‌گیرد.


[] اسلاوهای جنوبی

اسلاوهای جنوبی، شاخهٔ جنوبی مردمان اسلاو هستند که در بالکان و عمدتاً در سراسر یوگوسلاوی پیشین (به معنای: "سرزمین اسلاوهای جنوبی") و بلغارستان زندگی می‌کنند و شامل بوسنیائی‌ها، صرب‌ها، کروات‌ها، مقدونی‌ها، بلغارها و اسلوون‌ها می‌شوند.

از نظر جغرافیایی، اسلاوهای جنوبی بومیان جلگه پانونین جنوبی، آلپ شرقی و شبه‌جزیرهٔ بالکان هستند و به زبان‌های اسلاوی جنوبی سخن می‌گویند. با جمعیتی نزدیک به ۳۵ میلیون نفر، این گروه به دو شاخه تقسیم می‌شود: بلغار‌ها و مقدونی‌ها در شرق؛ بوسنیایی‌ها، کروات‌ها، مونته‌نگروی‌ها، صرب‌ها و اسلوون‌ها در غرب.


[] زبان‌های اسلاوی

زبان‌های اسلاوی یا زبان‌های اسلاونیک یکی از شاخه‌های خانواده بزرگ زبان‌های هندواروپایی هستند. بنابر این اعضای این خانواده (برای نمونه زبان روسی) با زبان فارسی هم خویشاوندی دارند.

خویشاوندی زبان‌های اسلاوی با زبان‌های بالتیک تقریبآ نزدیک است؛ به همین دلیل، برخی زبانشناسان این دو گروه را در یک زیرمجموعه قرار داده و آن را بالتو-اسلاوی می‌نامند. هم‌اینک بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در اروپای مرکزی، شمال آسیا، و بیشتر بخش‌های شبه جزیره بالکان، به یکی از زبان‌های اسلاوی سخن می‌گویند. این گروه به زیر‌گروه‌های اسلاوی شرقی، اسلاوی جنوبی و اسلاوی غربی تقسیم می‌شود.

  • اسلاوی شرقی: شامل زبان‌های روسی، اوکراینی، بلاروسی.
  • اسلاوی غربی: شامل زبان‌های چک، اسلوواکی، لهستانی و...
  • اسلاوی جنوبی: شامل زبان‌های بلغاری و مقدونی در شرق و صربی، بوسنیایی، کرواتی و اسلوونیایی در غرب.


[] اساطیر اسلاوی

برخلاف اساطیر یونان و مصر، هیچ اطلاعی دست اول از اساطیر اسلاوی برای مطالعه پژوهشگران وجود ندارد. به‌رغم برخی از نظریه‌های قابل بحث (به‌عنوان مثال، کتاب "Veles")، که نمی‌توان صحت آن‌ها را ثابت کرد، اسلاوهای پیش از مسیحیت فاقد هرگونه سیستم نوشتاری بودند.[*] بنابراین، اسطوره‌های آنان که جنبه مذهبی دارد، در طول قرون پیش از میلاد مسیح سینه به سینه نقل می‌شده است. این اسطوره‌های مذهبی، آیین چندگانه‌پرستی را به نمایش می‌گذارد که ویژگی‌های مشترکی با مذهب سایر هندواروپاییان دارد.


[] تاریخ اسلاوها

پیش از دوره مسیحیت، نواحی گسترده استپ محل سکونت قبیله‌هایی همچون نیای هندواروپاییان و سکاها بود. بازمانده تمدن‌های قدیمی نواحی استپ که در دوره قرن بیستم کشف شدند در نواحی همچون ایپاتووو کورگان، سینتاشتا، آرکائیم و پازیریک قرار داشتند.

در قرن ۷ پیش از میلاد، تجار یونانی تمدن کلاسیک را به مراکز تجاری تانائیس و فاناگوریا آوردند. بین سده‌های سوم و ششم پس از میلاد، در قلمرو بوسفر به‌عنوان یک حکومت یونانی جانشین مستعمرات یونان گردید از طریق امواج پیاپی حملات چادر نشینان سرکوب گردید که توسط قبایل جنگجویی هدایت می‌شد که اغلب به‌سوی اروپا حرکت می‌کردند، و از جمله آن‌ها هون‌ها و آوارز ترکی بودند.

در طی قرن هشتم، گروهی از مردم ترک خزرها بر حوزه آبگیر ولگا در نواحی استپ بین خزر و دریای سیاه حکومت می‌کردند. خزری‌ها با توجه به قوانین، و روحیه آزادی و جهان وطنی خود، اتصال اصلی بازرگانی بین ناحیه بالتیک و امپراتوری مسلمان عباسیان بودند که مرکز حکومتش در بغداد واقع بود. آن‌ها متحدین مهمی برای امپراتوری بیزانس بودند، و جنگ‌های موفقیت‌آمیزی را علیه خلیفه‌های عرب به راه انداختند. آن‌ها در قرن هشتم، دین یهودیت را پذیرفتند[*].


[] :



[] :



[] :



[] :




[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]
[۴۵]
[۴٦]
[۴٧]
[۴٨]
[۴۹]

[] يادداشتها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانشنامهی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوستها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پینوشتها

[۱]- نام یوگوسلاوی به معنی "اسلاوی جنوبی" است.
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمهها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]
[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]



[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]