جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ تیر ۱, چهارشنبه

ریشه‌ها و منابع قرآن

از: کلیر تیسدال، برگردان فارسی از: پارمیس سعدی

ریشه‌ها و منابع قرآن

(بخش اول)

منابع قرآن بر پایه‏ی روایات اسلامی


فهرست مندرجات

[قرآن][بخش دوم]


اشاره: اطلاعاتی که در قسمت پيوست‌ها ارائه می‌شود، آگاهی از ديدگاه‌های مختلف دربارۀ مطالب يک مدخل خاص است. مسئوليت این ديدگاه‌ها به‌عهده نويسندۀ يا نويسندگان آن است و نشر اين ديدگاه‌ها در دانشنامه به‌منزله تایید يا رد نظرات ارائه شده در آن‌ها نیست.


[] مقدمه

همه دين‏ها از يکجا ريشه می‏گيرند. دين اسلام که آخرين دين محسوب می‏شود از اين قاعده جدا نيست. رساله‏هايی در رد کتاب‏هايی که ريشه‏های قرآن را بيان کرده‏اند نوشته شده است، که نه مسيحيان و نه يهوديان هيچ کدام آن‏ها را قبول ندارند. در کتاب‏هايی نظير ميزان الموازين نويسندگانی سعی کرده‏اند که از اسلام دفاع کنند، اما شوربختانه دانش اين نويسندگان از اسلام بسيار کمتر از علاقه آن‏ها به اين دين بوده است. کتاب ريشه‏ها و منابع قرآن در نظر دارد که به تئوری‏هايی که درباره ريشه‏ها و منابع قرآن است بپردازد و آن‏ها را مورد تجزيه و تحليل و بررسی قرار دهد. نويسنده ابتدا نقطه نظرات مسلمانان را بيان می‏کند، سپس به شرح توضيحات کسانی می‏پردازد که معتقدند قرآن يک کتاب بشری است و ريشه الهی و آسمانی ندارد.


[] سرچشمه‏ی قرآن بر پایه‏ی روایات اسلامی

مسلمانان می‏گويند که دين آن‏ها يک دين آسمانی است و دستورات آن مستقيماً از جانب خدا آمده است[۱]. به انگاره آن‏ها تمام قرآن توسط فرشته‏ای به‏نام جبرئيل بر محمد نازل شده است. بيشتر سنت‏های مسلمين نيز دست به‏دست از پيروان اوليه اسلام به مسلمانان رسيده است. نويسنده اين کتاب، به‏دليل اينکه بين شيعه و سنی اختلاف زياد است، منبع تحقيق خود را خود قرآن قرار داده است که بنا بر باور مسلمين قرآن لوح محفوظ است و نسخه‏ای از آن در بهشت است و از روز ازل قرآن در لوحی محفوظ نوشته شده است. بنابر نوشته‏های قرآن؛ تنها خداست که سرچشمه اسلام است و جستجو برای پيدا کردن ريشه‏های انسانی باطل و بيهوده است. حالا اگر ما بتوانيم ريشه‏های انسانی اين آيات را پيدا کنيم و يا اگر بتوانيم اين ريشه‏ها را به تعاليمی که پيش از اين وجود داشته است مرتبط کنيم پايه‏های اسلام به يکباره فرو می‏ريزد.

بنابراين شايسته است که تمام کسانی که خود را مؤمن می‏دانند، در مورد اين ادعاها تحقيق کنند. اگر مسلمين بتوانند خلاف اين ادعاها را ثابت کنند برای هميشه از مقدس بودن دين اسلام خشنود خواهند شد. در غير اين صورت بايد خود را از اين دين مهلک بيرون بکشند. ابتدا بگذاريد ببينيم که آيا ادعای کسانی که می‏گويند قرآن ريشه انسانی دارد و تعاليم آن در گذشته وجود داشته است صحت دارد يا خير؟


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله، بخش ششم کتاب ریشه‌ها و منابع قرآن نوشتۀ کلیر تیسدال است که توسط خانم پارمیس سعدی به فارسی برگردان شده است. این مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- قرآن از زبان خدا می‌گوید: "إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ" (اسراء، آیۀ ۱٠۵) به‌درستی كه ما قرآن را فرستاديم و حافظ آن خواهيم بود.
همچنین در قرآن آمده: "أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً" (نساء، آیۀ ٨٢) آيا در قرآن تدبير نمی‌كنيد و اگر از جانب غير خدا بود در آن اختلاف بسيار می‌يافتيد.
و در جای دیگر می‌گوید: "اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ" (يونس، آیۀ ٣٨) خداوند بهترين سخن را نازل فرموده كه سراسر آن شبيه به هم و هماهنگ با يكديگر است.
و در نهایت قرآن مدعی است: "قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلي أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً" (اسراء، آیۀ ٨٨) اگر تمام انسان‌ها و جنيان جمع شوند و بخواهند مثل اين قرآن بياورند؛ نمی‌توانند. هر چند بعضی، بعضی ديگر را كمك كنند.



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

W. St. Clair-Tisdall, The Origins and Sources of the Quran


[برگشت به بالا]