جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۱۶, شنبه

افغانستان ۱۰ سال پس از طالبان

از: داوود قاری‌زاده


فهرست مندرجات



محمدقسیم فهیم، معاون رئیس جمهوری افغانستان، می‌گوید مشکلات در افغانستان به حدی است که رئیس جمهوری نمی‌تواند آن را به تنهایی حل کند. آقای فهیم در مصاحبه ویژه با بی بی سی فارسی گفت که اگر جامعه جهانی به همکاری با این کشور پس از سال ۲۰۱۴ ادامه ندهد، بحران کنونی در افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.[۱]


[] معاون رئیس جمهوری افغانستان از مشکلات می‌گوید




[] متن گزارش

مرد شماره دو در دولت افغانستان که سخت نسبت به اوضاع کشورش نگران است. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به دستاوردهای ده سال گذشته می‌گوید که هنوز مشکلات زیادی دامنگیر کشورش است.

    "اکثر چیزها از توان یک نفر در شرایط فعلی خارج است. قضیه‌ی افغانستان یک قضیه‌ی بسیار پیچیده است. این‌جا شما مسئله‌ی دخالت‌های کشورهای همسایه را که بسیار محسوس است، می‌بینید. این‌جا ثبات سیاسی، ثبات امنیتی، و ثبات اقتصادی هنوز در افغانستان تحکیم نشده و به اطمینان به‌وجود نیامده. از همه مهم این‌جا تمام دنیا، چندین کشور حضور دارد. هر کدام در قضایا به روش خودشان به منافع خودشان حرکت می‌کنند. این‌طور یک جایی به‌طور جدی قابل کنترل نمی‌باشد. و این توقع معجزه را از آقای کرزی نباید داشته باشیم."

انتظار مردم به این دلیل از دولت بالا است که پس از سقوط طالبان میلیاردها دلار کمک جامعه جهانی به افغانستان سرازیر شده اما بسیاری از منتقدان دولت به این باورند که فساد گسترده و ضعف مدیریت مانع استفاده‌ی از این کمک‌ها شده است. بعضی از مخالفان سیاسی دولتمردان کنونی را مقصر اصلی این وضعیت می‌دانند.

    "اکثراً جریانات سیاسی، شخصیت‌های سیاسی، جوانان به این فکر هستند که ... به‌ویژه جوان‌ها می‌خواهند که هر چیز زود به‌دست بیاید و به این لحاظ تشویش من در افغانستان این است که اگر امروز خدای ناخواسته در این کشور نظام و دولت سقوط کند، من به اطمینان به شما گفته می‌توانم که آن‌چنان یک گروه متشکل و مطمئن و قابل باور در افغانستان وجود ندارد که بیاید و جای دولت را پر کند."

ادامه نبرد این شورشیان با نیروهای افغان و خارجی به دردسر بزرگی برای دولت افغانستان بدل شده است. با گذشت ده سال، حالا دولت در صدد پیدا کردن یک راه حل مسالمت‌آمیز است. تلاشی که همزمان است با برنامۀ ناتو برای انتقال کامل مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان تا پایان سال ٢٠۱۴ میلادی.

    "افغانستان به نظر من از زمانی که طالبان شکست خوردند، دو مرحله یا فاز را بایست طی می‌کرد، که مرحله‌ی اول را که مرحله ثبات و آوردن نظام و حکومت و قانونیت و ساختن ادارت، این کار بسیار بزرگ و دشواری بود، افغانستان طی کرد و این مرحله گذشت. بعد از ٢٠۱۴ افغانستان اگر دنیا کمک بکند، در یک مرحله‌ی بهتری قرار می‌گیرد. اگر دنیا کمک نکند، من افغانستان ٢٠۱۴ را یک افغانستان مثل امروز می‌بینم."

بسیاری از افغان‌ها نیز نگرانی مشابه دارند و می‌گویند که جامعه جهانی نباید اشتباهات گذشته را تکرار کند. به‌گفته این افغان‌ها اگر جامعه جهانی آن‌ها را تنها بگذارد، دستاوردهای ده سال گذشته با خطر جدی روبه‌رو خواهد شد.[٢]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- داوود قاری‌زاده، معاون رئیس جمهوری افغانستان از مشکلات می‌گوید، وبسایت فارسی بی بی سی: جمعه ٠٧ اکتبر ٢٠۱۱ - ۱۵ مهر ۱٣۹٠
[٢]- این گزارش از نوار ویدئویی توسط مهدیزاده کابلی پیاده شده است.



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وبسایت فارسی بی بی سی