جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۱۷, یکشنبه

افغانستان؛ ده سال پس از آغاز جنگ

روایت تصویری از: بخش فارسی بی بی سی


فهرست مندرجات




[] ده سال پس از حمله آمریکا به طالبان


ده سال از نخستین حمله نظامی آمریکا به پایگاه‌های طالبان در افغانستان می‌گذرد. نیروهای بین‌المللی درگیر یک جنگ نفسگیر با شورشیان هستند.


نیروهای بین‌المللی، روزهای دشواری را در افغانستان سپری کرده‌اند. تفکیک مردم عام از شورشیانی که در بین مردم پنهان هستند، کار سختی بوده است.


این نیروها اما آرام آرام به پایان ماموریت نظامی خود در افغانستان نزدیک می‌شوند. قرار است نظامیان بین‌المللی افغانستان را تا سه سال دیگر ترک کنند.


حضور نیروهای خارجی در افغانستان، موافقان و مخالفان خود را داشته است. جدا از طالبان که با این حضور مخالف هستند، شماری از مردم عام نیز عملیات نظامی این نیروها را محکوم می‌کنند.


قرار است امنیت سراسر افغانستان تا سه سال دیگر، به نیروهای داخلی سپرده شود. اما شک و تردیدهایی در مورد توانایی این نیروها وجود دارد.


عدم کنترل کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان، یکی دیگر از نگرانی‌های عمده در ۱۰ سال اخیر بوده است.


افغانها، عمدتا با نگرانی اوضاع را دنبال می‌کنند. تامین امنیت در افغانستان، به این زودی، چه در حضور نیروهای خارجی، چه در عدم حضور آن‌ها، کار دشواری می‌نماید.


روابط افغانستان، اخیراً با کشور همسایه‌اش، پاکستان، بر سر اتهام حمایت این کشور از شبکه‌های تروریستی تیره شده است. رئیس جمهوری افغانستان اخیراً به هند رفت و یک پیمان استراتژیک با این کشور امضا کرد.


اما برای افغان‌ها، زندگی به پایان نرسیده است. اینجا افغان‌ها در حال تماشای یک فیلم در یک جشنواره در کابل هستند.


p style="TEXT-INDENT: 0.5cm">زنان افغان در حال ورزش. وضعیت زنان افغان در ۱۰ سال اخیر، تغییر چشمگیری داشته است. اما هنوز نگرانی‌ها در مورد آینده زنان وجود دارد.


یکی دیگر از عرصه‌های که دولت افغانستان از پیشرفت در آن خبر می‌دهد، آموزش و پرورش است. بیش از هشت میلیون دانش‌آموز در افغانستان به مکتب می‌روند که حدود ۳۸ درصد آن دختر هستند.


با همه خوش بینی‌ها و بدبینی‌ها، زندگی ادامه دارد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- افغانستان؛ ده سال پس از حمله آمریکا به طالبان، وبسایت فارسی بی بی سی: جمعه ٠٧ اکتبر ٢٠۱۱ - ۱۵ مهر ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وبسایت فارسی بی بی سی