جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۱۷, یکشنبه

مک‌کریستال، استنلی

از: دانشنامه‌ی آریانا

ژنرال استنلی مک‌کریستال

ناتوافسران ناتو در افغانستان

ژنرال استنلی مک‌کریستال (به انگلیسی: Stanley McChrystal) (زاده‌ی ۱۴ اوت ۱۹۵۴ م - ) ژنرال ۴ ستاره‌ی ارتش ایالات متحده آمریکا است که آخرین سمت نظامی او، در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی، فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی (ISAF) و فرمانده‌ی نطامی نیروهای آمریکایی در افغانستان بود.


زندگی‌نامه
ژنرال استنلی مک‌کریستال

استنلی مک‌کریستال، در ۱۴ اوت ۱۹۵۴ میلادی، در کانزاس از ایالت‌های غرب میانه آمریکا به‌دنیا آمد. از آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت (West Point)، نیویورک، در سال ۱۹٧٦ فارغ‌التحصیل شد و به‌عنوان ستوان دوم در ارتش ایالات متحده استخدام شد[۱].

مک‌کریستال، از سال ۱۹٧٦ تا سال ۱۹٧٨ (به‌مدت دو سال)، در واحد نطامی «ث» (C Company)، به‌عنوان سرجوخه سلاح در گردان یکم، هنگ پیاده نظام ۵٠۴-ام چتر نجات، در بخش ٨٢-ام هوابرد به خدمت پرداخت[٢]. سپس، در نوامبر سال ۱۹٧٨، به‌عنوان یک دانشجو در درس‌های افسر نیروهای ویژه در مدرسه‌ی ویژه نیروهای در فورت براگ، کارولینای شمالی ثبت نام کرد. پس از پایان این دوره‌ی آموزشی در آوریل ۱۹٧۹، در فورت براگ، به‌عنوان فرمانده یگان باقی ماند و در واحد نظامی «آ» (A Company)، گردان یکم، گروه هفتم نیروهای ویژه (هوابرد) تا ژوئن سال ۱۹٨٠ مشغول به‌کار بود[٣].

مک‌کریستال از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ فرمانده عملیات‌های ویژه‌ی مشترک پنتاگون در عراق بود و رهبری عملیاتی را بر عهده داشت که منجر به پیدا کردن و قتل ابومصعب زرقاوی شد. در سال ۲۰۰۶، نیز پس از افشای این‌که گروهی از زیردستان او در اردوگاه نعمه‌ی بغداد به سؤرفتار با زندانیان و روش‌های خشونت‌آمیز بازجویی دست زدند، مورد انتقاد قرار گرفت.[۴]

در ماه مه سال ۲۰۰۹، مک‌کریستال، به‌عنوان جایگزین دیوید مک کرنن برای فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان معرفی شد.[۵]

ژنرال پترائوس در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۰ پس از برکناری ژنرال استنلی مک‌کریستال ژنرال چهار ستاره‌ی دیگر آمریکا و فرمانده نظامیان ناتو در افغانستان - فرمانده ۱۵۰ هزار نیرو از ۴۰ کشور جهان در افغانستان - جای او را گرفت[٦].


دیدگاه‌ها


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشته‌ی تحرير درآمده است.


[] پيوست‌ها

پيوست ۱: رامین انوری، مک‌کریستال، چهره‌ی متفاوت، فرمانده‌ی قدرتمند
پيوست ٢:


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- Stanley A. McChrystal, From Wikipedia, the free encyclopedia
[٢]- "Is This The Man Who Will Get Bin Laden?". The Virginian Pilot: pp. A1, A12. 2009-05-13.
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]- زندگی‌نامه: دیوید پترائوس، همشهری آنلاین: دوشنبه ۱٨ مهر ۱٣۹٠]


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ زندگی‌نامه │ افسران ناتو در افغانستان