جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۱۷, یکشنبه

مک‌کریستال، چهره متفاوت، فرمانده قدرتمند

از: رامین انوری


فهرست مندرجات

[جنگ در افغانستان][استنلی مک‌کریستال]


زمانی که استانلی مک‌کریستال، ژنرال چهار ستاره آمریکایی در ماه می سال ٢٠٠۹ به‌عنوان جاگزین دیوید مک کرنن برای فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان معرفی شد، بیش از هر چیز دیگری، کارنامه او در عراق و در جریان جنگ خلیج فارس، زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفت.

اما مدت زیادی از آغاز به کار او در افغانستان سپری نشده بود که این ژنرال آمریکایی متوجه شد به‌دست آوردن "پیروزی" و تکرار "تجربه موفقیت‌آمیز" عراق در شرایط پیچیده افغانستان، کار آسانی نیست.

بلافاصله در آگوست سال ٢٠٠۹، خواستار توجه بیشتر کاخ سفید به جنگ افغانستان شد و تاکید کرد که پیروزی در افغانستان بدون اختصاص دادن نیرو و هزینه بیشتر، امکان پذیر نخواهد بود.

ژنرال مک کریستال از باراک اوباما خواست تا ظرف دوازده ماه دیگر، نیروی اضافی در اختیار ماموریت افغانستان قرار دهد، درخواستی که پس از موشکافی‌های زیاد، از سوی رئیس جمهور اوباما پذیرفته شد و قرار شد بیش از سی هزار سرباز تازه نفس آمریکایی به افغانستان فرستاده شود.

تصمیم به اعزام سرباز بیشتر به افغانستان، برای آمریکا که پس از بحران مالی جهان به‌شدت تحت فشار قرار داشت، تصمیم دشواری بود.

به‌ویژه این‌که برنامه اعزام سرباز بیشتر به افغانستان، با مخالفت‌هایی حتی در میان مقامات ارشد آمریکایی نیز روبرو بود.


[] اظهارات جنجال‌برانگیز

کارل آیکنبیری، سفیر آمریکا در افغانستان که پیش از این به‌عنوان فرمانده ارشد نظامی آمریکا در این کشور کار می‌کرد، با اعزام سرباز بیشتر به افغانستان مخالفت کرد.

این مسئله در همان زمان، باعث به میان آمدن "تیرگی" در روابط آیکنبیری و ژنرال مک کریستال شد.

فرمانده ارشد آمریکایی در افغانستان، در گفتگوی جنجال‌برانگیزی که اخیراً انجام داد و مجبور شد بعدتر نسبت به اظهارات خود در این گفتگو عذرخواهی کند، با صراحت بیشتری در مورد مخالفت سفیر آمریکا با طرح اعزام سرباز بیشتر به افغانستان صحبت کرده است.

ژنرال مک‌کریستال در این گفتگو می‌گوید آقای آیکنبیری، با مخالفت خود با این طرح تلاش کرد خود را در برابر انتقادهای بعدی نسبت به این تصمیم مصون نگهدارد.

او می‌گوید: "من کارل (آیکنبیری) را دوست دارم، او را از سالها پیش می‌شناسم، اما او کسی است که می‌خواهد خود را در برابر قضاوت تاریخ مصون نگهدارد. اگر ما (در جنگ افغانستان) ناکام بمانیم، می‌تواند بگوید که 'مگر من نگفته بودم".

فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، در این گفتگو همچنین از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن، معاون او انتقاد کرده است.

لحن انتقاد ژنرال مک کریستال از مقامات ارشد حکومت کشورش که او را مجبور به عذرخواهی نسبت به این اظهارات کرد، جالب است.

او با صراحت کم‌سابقه‌ای انتقاد کرده و حتی در جواب به سوالی در مورد جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، به‌شوخی می‌گوید: "منظورتان از معاون رئیس جمهوری است؟ او کیست؟"


[] چهره متفاوت

مک کریستال از زمان آغاز به کارش به‌عنوان فرمانده نظامی آمریکایی در افغانستان، چهره کاملا متفاوتی از خود در برخورد با مسایل این کشور نشان داده است.

تاکید اصلی او بر کاهش تلفات غیرنظامی و عملیات هوایی ناتو بوده و در عوض، به گفتگوی بیشتر با بزرگان قومی افغانستان توجه داشته است.

او همچنین روابط بسیار نزدیک و صمیمی با حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان دارد.

آقای کرزی همواره از کارکردهای ژنرال مک کریستال در افغانستان به‌خوبی یاد کرده و از او در زمینه آنچه که تلاش برای کاهش تلفات غیرنظامیان می‌خواند، ستایش کرده است.

این ژنرال آمریکایی، در بسیاری از سفرهای داخلی حامد کرزی او را همراهی می‌کند و هیچ فرصتی را برای حضور در جلسات امنیتی که از سوی رئیس جمهور کرزی دایر می‌شود، از دست نمی‌دهد.

این ویژگی‌ها که پیش از این در سایر فرماندهان ارشد نظامی ناتو در افغانستان کمتر دیده شده، از مک کریستال چهره متفاوتی می‌سازد.

اما اظهارات اخیر او در انتقاد صریح از مقامات آمریکایی، فرمانده موفق در عراق و فرمانده با صلاحیت و قدرتمند در افغانستان را با چالش جدی مواجه کرده است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- رامین انوری، مک‌کریستال، چهره متفاوت، فرمانده قدرتمند، وب‌سایت فارسی بی بی سی: سه شنبه ٢٢ ژوئن ٢٠۱٠ - ٠۱ تیر ۱٣٨۹



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وبسایت فارسی بی بی سی