جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۱۷, یکشنبه

پتریوس، دیوید

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[ناتو][افسران ناتو در افغانستان]


ژنرال دیوید هاول پتراأوس (به انگلیسی: David Howell Petraeus) (زادۀ ۱۹۵٢ م - )، یکی از سرشناس‌ترین شخصیت‌های نظامی در آمریکا[۱] و ژنرال چهار ستاره ارتش این کشور است که بالاترین درجه نظامی در ارتش ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود[٢]. او از سال ٢٠٠۹ تا ٢٠۱٠ میلادی، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، آسیای میانه و شرق آفریقا را بر عهده داشت که در ژوئن ٢٠۱٠، از این وظیفه کنار گرفت تا تمرکز خود را بر فرماندهی نیروهای غربی در افغانستان متمرکز کند[٣] و اکنون رئیس "سازمان اطلاعات آمریکا" موسوم به "سی آی ای" (CIA) است.


[] زندگی‌نامه

دیوید پتریوس، در ٧ نوامبر ۱۹۵٢ میلادی، در کرن - هادسون، نیویورک زاده شد. مادرش مریم (نام اصلیش هاول) نام داشت و یک کتابدار آمریکایی بود و پدرش، سکستیوس پیتریوس، اهل هلند بود که در زمان جنگ دوم جهانی به آمریکا مهاجر شد[۴]. پتریوس، در زادگاه خود برزگ شد و در سال ۱۹٧٠ دبیرستان را در همان‌جا به پایان برد.

وی از دانش‌آموختگان دانشگاه نظامی مشهور "وست پوینت" است[۵]. افزون بر تحصیلات نظامی، در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل نیز تحصیل کرده و دکترای خود را در این رشتۀ از دانشگاه پرینستون در سال ۱۹٨٧ به‌دست آورده و سپس در همین رشته‌ها به تدریس پرداخته است[٦]. همچنین، در ۱۹۹۴–۱۹۹۵ یک دورۀ آموزشی نظامی را در دانشگاه جورج تاون، در مدرسه ادموند آ. والش در امور خدمات خارجی به انجام رسانید.

ژنرال پتریوس خدمت نظامی خود را در یگان‌های پیاده نیروی زمینی ایالات متحده آغاز کرد و برای سال‌های طولانی به‌عنوان افسر توپخانه در آمریکا، اروپا و شرق میانه به‌خدمت پرداخت[٧]. در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ از فرماندهان ارشد ناتو در بوسنی و هرزگووین بود[٨] و در آغاز جنگ عراق در سال ۲۰۰٣ میلادی ژنرال پترویوس فرمانده یگان ۱۰۱ هوایی آمریکا بود که در حمله به بغداد مشارکت داشت سهم داشت. این واحد نظامی بعداً به شهر موصل مامور شد[۹]. و در فوريه سال ۲۰۰۷ سمت فرماندهی نيروهای چند مليتی در عراق را بر عهده گرفت.

دیوید پترویوس طراح اصلی استراتژی "افزایش نیرو، فشار بر شورشیان، گفتگو با رهبران قومی و توسعه همزمان" در عراق بود که سرانجام خشونت‌ها را در این کشور کاهش داد و ژنرال مک‌کریستال در نظر داشت استراتژی مشابهی را برای خاتمه دادن به شورش‌های افغانستان به اجرا گذارد.

شاید جالب‌ترین نمونه کار دیوید پترویوس برقراری امنیت در موصل بود که از مراکز عمده فعالیت شورشیان و از مناطق نا امن عراق محسوب می‌شود. این کارشناس جنگ ضدشورش، عملیاتی هدفمند را علیه پیکارجویان در موصل سازمان داد.

ژنرال پتریوس سپس به تقویت نیروهای امنیتی مبادرت کرد، به فکر رشد اقتصاد محلی افتاد و ظرف چند هفته از استقرار نیروهایش، انتخابات شورای شهر را در موصل که دو میلیون جمعیت دارد، برگزار کرد. تعداد طرح‌های بازسازی افتصادی که به ابتکار ژنرال پترویوس در موصل اجرا شد به بیش از چهار هزار و پانصد می‌رسد.[۱٠]

ژنرال دیوید هاول پتریوس در فوریه سال ۲۰۰۹ به‌خاطر ابتلا به سرطان پروستات به مدت ۲ ماه تحت درمان قرار گرفت و در ژوئيه سال ۲۰۱۰ به‌عنوان جانشین ژنرال استانلی مک‌کریستال فرماندهی نیروهای ایساف (فرماندهی ۱۵۰ هزار نیرو از ۴۰ کشور جهان) را در افغانستان بر عهده گرفت. در آن هنگام ژنرال مک‌کریستال به‌خاطر گفته‌های تحقیرآمیزش در یک مصاحبه درباره دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، مجبور به استعفا شده بود.

در میان مقامات ارشد سیاسی و نظامی ایالات متحده، شهرت و اعتبار ژنرال پترویوس در مقایسه با ژنرال مک‌کریستال به مراتب بیشتر است. باراک اوباما با انتخاب این ژنرال کارکشته به‌جای استنلی مک کریستال، به نگرانی محافل سیاسی آمریکا در مورد فرماندهی جنگ افغانستان پایان داد.

انتصاب پتریوس برای اداره امور نظامی در افغانستان نشان می‌داد که دولت باراک اوباما اهمیت فوق‌العاده‌ای برای مسایل افغانستان قایل است.

جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه که رقیب اوباما در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا بود، گفت: "هیچ کسی برای یکسره کردن جنگ افغانستان مناسبتر از ژنرال پتریوس نیست." البته جنگی که بیش از جنگ ویتنام برای آمریکا طول کشیده و دست کم یک هزار سربازش را به کام مرگ فرستاده است.[۱۱] اما به‌گفتۀ بسیاری از تحلیلگران نظامی بین عراق و افغانستان تفاوت‌های زیادی وجود دارد و به‌عبارتی آنچه که در عراق کارگر افتاد شاید در افغانستان موثر نباشد[۱٢] و از سوی دیگر، مقامات وزارت دفاع افغانستان که با ژنرال پترویوس کار کرده‌اند او را برخلاف مک‌کریستال، "آدم متکبری" توصیف کرده‌اند[۱٣].

بسیاری امتیاز کاهش نسبی در میزان خشونت‌ها در عراق را به ژنرال پترویوس و سیاست‌هایش نسبت می‌دهند و سیاستی مشابه را در افغانستان موثر می‌دانند؛ اما او خودش می‌گوید که قضیه افغانستان با عراق متفاوت است. ولی زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان، به این باور است که ژنرال پترویوس در افغانستان نیز کامیاب خواهد بود.[۱۴]

با این وصف، دوره يک ساله فرماندهی اين ژنرال چهار ستاره آمريکايی بر نظاميان خارجی مستقر در افغانستان که با تشديد حملات بر شبه‌نظاميان همراه بود، به‌‌دليل کشته شدن ده‌ها غيرنظامی در اين عمليات‌ها بارها واکنش‌های تند مقامات افغانستان و مردم اين کشور را برانگيخت.[۱۵]

دوشنبه ۱۸ ژوئيه ۲۰۱۱ (۲۷ تیر ۱٣۹۰) مراسم جشنی در کابل به‌مناسبت پایان رسمی خدمت دیوید پتریوس به‌عنوان فرمانده نیروهای نظامی بین‌المللی در افغانستان برگزار شد.[۱٦] مجلس سنای آمریکا به اتفاق آرأ این ژنرال چهار ستارهٔ ارتش آمریکا را به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا انتخاب کرد. در این جلسه پتریوس با ۹۴ رای موافق و بدون مخالف رئیس سیا شد[۱٧] و فرماندهی نظاميان بين‌المللی مستقر در افغانستان به‌طور رسمی از وی به ژنرال جان آلن واگذار گردید.[۱٨] او در سیا جای لئون پانتا را گرفت که از اول ژوئيه ۲۰۱۱ و پس از کناره‌گیری رابرت گیتس از مقام وزارت دفاع آمریکا، جانشین او شده است.

پترئوس ۵۷ ساله، پس از ٣٧ سال خدمت در ارتش امريکا به‌عنوان ژنرال چهار ستاره بازنشسته خواهد شد. آخرین پست او فرماندهی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان بود.[۱۹]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.
يادداشت ٢: ستاد فرماندهی مركزی ايالات متحده در سال ۱۹٨۳ ايجاد شد و نقش اصلی را در جنگ عليه عراق در سال‌های ۹۱-۱۹۹٠ و ٢٠٠۳ و همچنين جنگ افغانستان ايفا كرده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- پیشینه ژنرال دیوید پترویوس، بخش فارسی بی بی سی: پنج شنبه ٢۴ ژوئن ٢٠۱٠ - ٠٣ تیر ۱٣٨۹
[٢]- دیوید پتریوس، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[٣]- پیشینه ژنرال دیوید پترویوس، پیشین
[۴]- David Petraeus, From Wikipedia, the free encyclopedia
[۵]- ژنرال پتریوس در سال ۱۹٧۴ میلادی از دانشگاه نظامی فارغ‌التحصیل شد.
[٦]-
[٧]- پیشینه ژنرال دیوید پترویوس، پیشین
[٨]- احتمال تغییر فرماندهی نظامی آمریکا در عراق، بخش فارسی بی بی سی: دوشنبه ٢۱ ژانويه ٢٠٠٨ - ٠۱ بهمن ۱٣٨٦
[۹]- پیشینه ژنرال دیوید پترویوس، پیشین
[۱٠]- هارون نجفی‌زادهآیا ژنرال پترویوس جنگ افغانستان را یکسره خواهد کرد؟، بخش فارسی بی بی سی: پنج شنبه ٢۴ ژوئن ٢٠۱٠ - ٠٣ تیر ۱٣٨۹
[۱۱]- همان‌جا
[۱٢]- پیشینه ژنرال دیوید پترویوس، پیشین
[۱٣]- آیا ژنرال پترویوس جنگ افغانستان را یکسره خواهد کرد؟، پیشین
[۱۴]- پیشینه ژنرال دیوید پترویوس، پیشین
[۱۵]- آغاز به کار فرمانده جدید نظامیان بین‌المللی در افغانستان، رادیو زمانه: سه شنبه ٠۴/٢٨/۱٣۹٠
[۱٦]- پایان دوره فرماندهی ژنرال پتریوس در افغانستان، دویچه وله (رادیو صدای آلمان): ۱٨.٠٧.٢٠۱۱
[۱٧]- ژنرال پترئوس رئيس سازمان سيا شد، پرس تی وی (PRESS TV): جمعه ۱٠ تیر ۱٣۹٠
[۱٨]- آغاز به کار فرمانده جدید نظامیان بین‌المللی در افغانستان، پیشین
[۱۹]- پتریوس مسئولیت سی آی ا را بر عهده گرفت، رادیو صدای آمریکا: ٠٦ سپتامبر ٢٠۱۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]