جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۲۲, جمعه

احمدشاه مسعود جان سپرد

از: جام جهان‌نمای بی بی سی


فهرست مندرجات




[] احمدشاه مسعود جان سپرد

احمدشاه مسود، سرباز کهنه‌کار نبردهای افغانستان در اثر انفجار به قتل رسيد.

منابع مطلع در آسيای ميانه اعلام کردند که احمدشاه مسعود، فرمانده اصلی نيروهای مخالف طالبان در افغانستان که روز يکشنبه مورد حمله قرار گرفت، در همان دقايق اوليه پس از وقوع انفجار جان خود را از دست داده است.

بر اساس اين گزارش، مسعود خليلی، سفير افغانستان در هندوستان و پسر خليل‌الله خليلی، شاعر معروف افغان که به‌عنوان مترجم آقای مسعود در جلسه مطبوعاتی که بمب در آن منفجر شد، شرکت داشت نيز کشته شده است.

اخبار قبلی در مورد وضعيت احمدشاه مسعود، ضد و نقيض بود و منابع ائتلاف مخالفان طالبان خبر کشته شدن وی را تکذيب می‌کردند.

آقای مسعود بر اثر انفجار بمبی در محل اقامتش در شمال افغانستان به قتل رسيد.

روز دوشنبه خبرگزاری روسی ايتارتاس به نقل از منابعی در شهر دوشنبه، پايتخت تاجيکستان گزارش داد که احمدشاه مسعود بر اثر جراحات وارده درگذشته است. اين خبرگزاری نام اين منابع را مشخص نکرد.

با اين حال، گزارش‌های ديگر به نقل از منابع مخالف طالبان منتشر شد که اعلام می‌کرد آقای مسعود در بيمارستان است و حال وی رو به بهبود می‌باشد.

حتی "ويس‌الدين سالک" يک سخنگوی مخالفان طالبان در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود حال وی خوب است. اين سخنگو گفته بود که بامداد روز دوشنبه از طريق تلفن بی‌سيم با آقای مسعود صحبت کرده و حال او خوب بوده است.

انفجار در شرايطی روی داد که آقای مسعود در نزديکی محل سکونتش در ولايت تخار افغانستان در حال مصاحبه با دو نفر بود که خود را خبرنگار عرب معرفی کرده بودند.

گفته شده که انفجار بمب توسط همين دو تن صورت گرفته است. گزارش‌های اوليه حاکی از آن بود که بمب در دوربين ويدئو کار گذاشته شده بود.

در عين حال "توريالی" سخنگوی احمدشاه مسعود در ايران در گفتگو با راديوی ايران گفت حمله به آقای مسعود، يک حمله انتحاری بوده است.

وی افزود يکی از دو مردی که خود را به‌عنوان خبرنگار عرب معرفی کرده بودند، مواد منفجره را به بدن خود بسته بود و بمب با استفاده از دستگاه کنترل از راه دور منفجر شده است.

بر اثر انفجار بمب، يکی از دو مرد مذکور کشته و ديگری به ضرب گلوله از پای در آمد.

در گزارش‌های اوليه تنها گفته شد که يک دستيار احمدشاه مسعود در انفجار کشته شده و گزارش می‌شد که مسعود خليلی، نماينده دولت برهان‌الدين ربانی در هند نيز در اين انفجار زخمی شده است.

از سوی ديکر، خبرگزاری فرانسه به نقل از عبدالحی خراسانی، دبير اول سفارت ايران در تاجيکستان گفت وضعيت سلامت احمدشاه مسعود خوب است و وی در بيمارستانی در حومه دوشنبه، تحت مراقبت ويژه پزشکی قرار دارد.

آقای خراسانی گفته بود آقای مسعود به زودی در دوشنبه با خبرنگاران صحبت خواهد کرد.

احمدشاه مسعود که از او به‌عنوان "شير پنجشير" ياد می‌شود، از فرماندهان قديمی اتحاد مخالف حکومت طالبان در افغانستان بود. نيروهای اين فرمانده نبردهای افغان به دولت برهان‌الدين ربانی، رييس جمهوری برکنار شده افغانستان وفادار بوده‌اند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- احمدشاه مسعود جان سپرد، بخش فارسی بی بی سی: ۱٠ سپتامبر ٢٠٠۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی