جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۲۲, جمعه

سرنوشت احمدشاه مسعود نامعلوم است

از: جام جهان‌نمای بی بی سی


فهرست مندرجات



احمدشاه مسعود، سرباز کهنه کار نبردهای افغانستان، بر اثر انفجار بمبی در نزديکی محل اقامتش در شمال افغانستان زخمی شد.

اخبار ضد و نقيض در مورد وضعيت احمدشاه مسعود، فرمانده نيروهای مخالف طالبان که روز يکشنبه مورد حمله قرار گفت، ادامه دارد.

بارنت روبين، کارشناس آمريکايی در امور افغانستان گفت افراد نزديک به آقای مسعود و نيز سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (سيا) مرگ وی را تاييد کرده‌اند.

باقر معين، رييس بخش فارس و پشتوی بی بی سی که در منطقه است، به نقل از منابع موثق می‌گويد که آقای مسعود بر اثر انفجار بمب کشته شده است.[۱]

خبرگزاری رويتر به نقل از يک مقام آمريکايی که نامش افشا نشده گزارش داد که احمدشاه مسعود از حادثه سوءقصد جان سالم به‌در نبرده است.

اين مقام آمريکايی بدون شرح جزييات گفته است: "ما بر اين اعتقاديم که وی جان باخته است."


[] اخبار ضد و نقيض

با اين حال، فيليپ ريکر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا خبر مرگ احمدشاه مسعود را تاييد نکرد.

وی گفت ما نمی‌توانيم در اين لحظه هيچيک از اخبار را تاييد کنيم اما می‌توانم بگويم که متاسفيم به جان رهبر مهم افغان سوءقصد شده است.

برخی گزارش‌ها نيز حاکيست مسعود خليلی، سفير افغانستان در هندوستان و پسر خليل‌الله خليلی، شاعر معروف افغان که به‌عنوان مترجم آقای مسعود در جلسه مطبوعاتی که بمب در آن منفجر شد، شرکت داشت نيز کشته شده است.

با اين حال، منابع ائتلاف مخالفان طالبان خبر کشته شدن احمدشاه مسعود را تکذيب می‌کنند. آنان می‌گويند آقای مسعود در بيمارستان است و حال وی رو به بهبود می‌باشد.

روز دوشنبه خبرگزاری روسی ايتارتاس به نقل از منابعی در شهر دوشنبه، پايتخت تاجيکستان گزارش داد که احمدشاه مسعود بر اثر جراحات وارده درگذشته است. اين خبرگزاری نام اين منابع را ذکر نکرد.

"ويس‌الدين سالک" يک سخنگوی مخالفان طالبان نيز روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود حال وی خوب است. اين سخنگو گفت بامداد روز دوشنبه از طريق تلفن بی‌سيم با آقای مسعود صحبت کرده و حال او خوب بوده است.

انفجار در شرايطی روی داد که آقای مسعود در نزديکی محل سکونتش در ولايت تخار افغانستان در حال مصاحبه با دو نفر بود که خود را خبرنگار عرب معرفی کرده بودند.

گفته شده که انفجار بمب توسط همين دو تن صورت گرفته است. گزارش‌های اوليه حاکی از آن بود که بمب در دوربين ويدئو کار گذاشته شده بود.

در عين حال "توريالی غیاثی" سخنگوی احمدشاه مسعود در ايران روز دوشنبه در گفتگو با راديوی ايران گفت حمله به آقای مسعود، يک حمله انتحاری بوده است.

وی افزود يکی از دو مردی که خود را به‌عنوان خبرنگار عرب معرفی کرده بودند، مواد منفجره را به بدن خود بسته بود و بمب با استفاده از دستگاه کنترل از راه دور منفجر شده است.

بر اثر انفجار بمب، يکی از دو مرد مذکور کشته و ديگری به ضرب گلوله از پای در آمد.

در گزارش‌های اوليه تنها گفته شد که يک دستيار احمدشاه مسعود در انفجار کشته شده و گزارش شد که مسعود خليلی، نماينده دولت برهان‌الدين ربانی در هند در اين انفجار زخمی شده است.

از سوی ديکر، خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از عبدالحی خراسانی، دبير اول سفارت ايران در تاجيکستان گفت وضعيت سلامت احمدشاه مسعود خوب است و وی در بيمارستانی در حومه شهر دوشنبه، تحت مراقبت ويژه پزشکی قرار دارد.

آقای خراسانی گفت آقای مسعود به‌زودی در شهر دوشنبه با خبرنگاران صحبت خواهد کرد.

احمدشاه مسعود که از او به‌عنوان "شير پنجشير" ياد می‌شود، از فرماندهان قديمی اتحاد مخالف حکومت طالبان در افغانستان است. نيروهای اين فرمانده نبردهای افغان به دولت برهان‌الدين ربانی، رييس جمهوری برکنار شده افغانستان وفادار بوده‌اند.[٢]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- احمدشاه مسعود احتمالا کشته شده است، بخش فارسی بی بی سی: ۱۱ سپتامبر ٢٠٠۱
[٢]- سرنوشت احمدشاه مسعود نامعلوم است، بخش فارسی بی بی سی: ۱۱ سپتامبر ٢٠٠۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی